INTELLIGENSEN
2005.06.25. 12:50
III. rsz.
INTELLIGENSEN
A mrs haszna s korltai --------------------------
A mrs nem mindig egyszer feladat. Van amikor knnyen megoldhat, van amikor nehezen, van amikor igazbl nem is megoldhat. Ebbe az utbbi krbe tartozik, sok ms mellett az intelligencia mrse is.
Tisztn kell ltnunk, hogy tulajdonkpp annyifle (tudomnyos!) intelligencia van, ahnyfle mrsi eljrs, ahnyfle konkrt "teszt". Ez persze nem jelenti automatikusan azt is, hogy ilyen esetekben eleve ki lenne zrva a tudomnyos egzaktsg, csak arrl van sz, hogy ilyenkor nehezebb az egzaktsgot rvnyesteni. (Ez az intelligenciakutats esetben mindezideig nem sikerlt.)
Hasonl jelensggel tallkozhatunk az "egzakt" tudomnyokban is. A legismertebb plda a kemnysg. A kemnysg fogalma, kezels szempontjbl teljesen analg az intelligencival. Annyi fle kemnysg van, ahnyfle kemnysgmrsi eljrs. Kzismert, hogy a gyakorlat tbbfle (pl. Mohs fle, Brinell fle, Rockwell fle, Wickers fle) kemnysgdefincit s -mrst hasznl.
A mrs haszna az eligazts, a tjkoztats valamilyen tulajdonsgrl. Ahogyan a kemnysgrl, gy az intelligencirl sem kaphatunk teljesen pontos eligaztst, tjkoztatst, hiszen azt sem tudjuk pontosan megmondani, hogy mi is a a kemnysg, mi is az az intelligencia. A mrsek ltal szolgltatott pontatlan eligazts azonban, ha figyelembe vesszk a pontatlan voltt, hasznos lehet. gy hasznosak lehetnek az intelligenciamrsek is azltal, hogy felhvjk figyelmnket pl. arra, hogy miben kell fejldnnk.
A tesztek, a mrsek, segthetnek abban, hogy megtudjuk, hogy miben van szksgnk fejldsre, de nem mondjk meg, hogy mit csinljunk e fejlds rdekben. A kvetkezkben ezzel a fontos krdssel foglalkozunk rviden.
Intelligensen, intelligensebben -------------------------------
Az intelligens embert a kevsb intelligenstl nem is annyira az klnbzteti meg, hogy mit csinl vagy mit nem, hanem inkbb s fleg az, hogy mit hogyan csinl, mikor hogyan viselkedik. Mindent (a totlis ostobasgot kivve) lehet intelligensen s kevsb intelligensen illetve nem intelligensen vgezni.
Az intelligencia rvnyeslse sok mindentl fgg. Fgg pl. attl, hogy kinek milyen az rtkrendje, milyen a vilgkpe, milyen a bels mkdse, miket tekint feladatnak, milyen problmkkal kzd.
Akrmirl is legyen azonban sz, akrmit is csinlunk, mondjuk az rtkrendnket, vagy az ltalnos lelkillapotunkat akarjuk fejleszteni, ezt valamilyen mdszer szerint tesszk. s mindent lehet intelligensen, j mdszer szerint, s kevsb intelligensen, rossz mdszer szerint vgezni. Mindennek van tudomnya, ami semmi ms, mint alapigazsgok s mdszerek gyjtemnye, arra vonatkozan, hogy hogyan vgezznk valamit jl, ill. a lehet legjobban.
Nemcsak az intelligencia, hanem annak fejlesztse is a mdszereken, a recepteken, az "algoritmusokon" mlik.
Sajt intelligencink fejlesztsn is sokflekpp, sokfle mdszerrel dolgozhatunk.
Feladatunknak kell tekintennk, hogy intelligensen, teht j mdszerekkel, j receptek szerint dolgozzunk intelligencinkon. Mennl tbb j receptet hasznlunk (a fontos terleteken), annl intelligensebben viselkednk. A krds csak az, hogy hogyan jutunk j receptekhez.
Receptszerzsi s -gyaraptsi mdszerek ----------------------------------------
Hogyan lehet intelligensen gazdagtani recepttrunkat? s mikre vonatkozan igyekezznk j receptekhez jutni?
Nagyon fontos, hogy legyenek j receptjeink pl. a kvetkezkre.
- Problmameglts s problmamegfogalmazs. - Krdsmegfogalmazs, krdsfeltevs. - A feladatok s a munkk "falatokra bontsa". - Eszkzeink (idnk, energink, rdekldsnk stb.) megfelel elosztsa, beosztsa. - Msok s magunk hibinak elemzse s helyes kezelse. Stb.
A j receptek megszerzshez nem csak az kell, hogy legyenek ilyenek, hanem az is, hogy meg tudjuk llaptani, hogy amikkel ppen dolgunk van, azok jk-e.
A tapasztalat azt bizonytja, hogy kevs j recepthez juthatunk hozz kszen, ezrt arra knyszerlnk, hogy magunk szerkessznk ilyeneket. A receptszerkeszts s kiprbls haszna nemcsak az, hogy gyarapodnak j receptjeink. Ez az egyedli t arra is, hogy kifejldjn az a kpessgnk, hogy meg tudjuk llaptani egy receptrl, hogy az j-e.
Aki teht fejldni akar, az tudatosan trekszik arra, hogy a legfontosabb terleteken minl tbb j receptje legyen, s alkalmazza is ezeket.
Nem kell mst tenni, egyszeren neki kell ltni recepteket szerkeszteni brmire, s kiprblni azokat. gy rvidesen rjvnk, hogy a tudomnyok tudomnya a receptszerkeszts, a receptkiprbls s a receptalkalmazs receptje maga.
ltalban elg rosszul llunk j receptek dolgban. Kinek van pl. j receptje arra, hogy
- Hogyan kell jl pihenni? - Hogyan kell hatkonyan tanulni? - Hogyan kell valamirl legknyelmesebben, leggyorsabban leszokni? - Hogyan kell intelligensen krdezni? - Hogyan kell intelligensen vitatkozni? Stb.
Megismteljk: Mindennek van tudomnya. Imnti krdseink, melyek sora hosszan folytathat, tulajdonkpp
- a pihenstudomny, - a tanulstudomny, - a leszokstudomny, - a krdezstudomny, - a vitatkozstudomny stb.
tudskincst firtatjk. (Nem pusztn rdekessg kedvrt emltjk, hogy "a rgi grgknl", sok ms mellett, volt tudomnya a krdezsnek s a vitatkozsnak is. A krdezs tudomnya volt az erotematika, a vitatkozs az erisztika.)
A j receptek hinya messze kihatan rezteti hatst. Az, pl. hogy a tanulkat nem tantjk meg tanulni, rengeteg iskolai kudarcot s lelki srlst eredmnyez, melyek ksbb lelki s testi bajok tmegt okozzk. A mentlhiginre vilgszerte - csekly hatkonysggal - elklttt millirdok tredkbl meg lehetne oldani, hogy a lelki eredet bajok hromnegyede eltnne a Fldrl, csak tantani kellene az iskolban egy kis tanulsmdszertant. De ht a "llek mesterei" - tisztelet a kivtelnek - ma inkbb tudomnyos sintrek, mint rz szv tudsok.
Intelligenciamegnyilatkozsi terletek, intelligenciakomponensek, ----------------------------------------------------------------- szakintelligencik ------------------
Az intelligencia minden terleten megnyilatkozhat, mg azokon a terleteken is, amelyekre intelligenciatesztjeink, vizsglataink kiterjednek. (Ms krds persze, hogy ezeket a megnyilatkozsokat, helyesen rtelmezzk-e.) A sokfle intelligenciamr eljrs s a kztk lev klnbsgek miatt hajlamosak lennnk annyifle intelligencirl beszlni, ahny mrsi mdszer van. Ez azonban vgzetes tveds lenne, mert az embernek egyetlen intelligencija van. Egyetlen intelligencinknak azonban nagyon sok jellemzje van, amelyekbl mst-mst ragadnak meg, s klnbzkpp rtelmeznek az egyes vizsglati minstsi mdszerek.
Van-e erdszeti intelligencia? Nincs. De vannak az intelligencinak erdszeti terleten val megnyilatkozsai, s vannak emberek akik erdszeti tevkenysgket intelligensen vgzik. Ezeknl azonban tbbet r egy intelligens erdsz.
Van-e rzelmi intelligencia ("emotional intelligence")? Nincs. De vannak az intelligencinak rzelmi vonatkozs terleten val megnyilatkozsai, s vannak emberek akiknek rzelmi vonatkozs viselkedse intelligens. Azokat azonban, akik csak erre kpesek (ha lennnek ilyenek), semmikpp sem tekinthetjk intelligenseknek.
Szak-intelligencia, intelligenciakomponens teht valjban nincs, az mindig egy tudomnyos rendszerbeli kreatra. Nagyon is rdemes azonban az intelligencia klnfle terleteken val megnyilatkozsaival foglalkozni.
Mik pl. az intelligens viselkeds jelei
- a gpkocsivezetsben, - a szmtstechnikban, - a gyermeknevelsben, - a lelki-testi egszsggondozsban?
Az intelligencia s a siker ---------------------------
Az intelligens viselkeds fontos sikertnyez. A krlmnyekhez kpest legnagyobb mrtk siker attl fgg, hogy ki milyen mdszer, milyen recept szerint mkdik, viselkedik.
A mkds, a viselkeds lehet tudatosan irnytott, s nem ilyen. A tudatosan irnytott viselkeds tudatosan vlasztott mdszer szerinti mkdst, viselkedst jelent. Mindig mindenben. Aki tudatosan irnytja lett, mkdst, viselkedst, az mindig mindent gy vgez. A sablonossg csak akkor kros, ha valaki tl kevs s nem megfelel sablont hasznl, egybknt elnys.
Biztosan nem esnk a kros sablonossg hibjba annak az egyszer mdszernek az alkalmazsval, hogy mindig mindenben idt sznunk arra, hogy szem eltt tartsuk, hogy mik azok, amikre ha nem sznunk idt, amiket ha nem vgznk el, az biztosan, vagy majdnem mindig, hibt, kudarcot okoz; mik azok, amik nlklzhetetlenek a sikerhez, amiknek a hinya, nem megfelel volta, biztosan, vagy majdnem mindig, hibt, kudarcot okoz; mik a "hozzvalk" a sikerhez, s mik a "hozzvalk" "hozzvali"; mik a biztos kudarcokok. Ms szval, tudatosan gyelnk arra, hogy ki ne hagyjunk valamit, ami lnyeges.
A krlmnyekhez kpest lehet legjobbat megvalst mkds, viselkeds megvalstsa bels s kls mkdsnktl, viselkedsnktl fgg. Bels mkdsnk irnytsban gondolkodsunknak, gondolkodsi szoksainknak, gondolkodsi automatizmusainknak dnt szerepe van. Akinek az a clja, hogy mindig a krlmnyekhez kpest lehet legjobbat valstsa meg, az gondolkodsban mindig a legjobbl indul ki, annak, a legjobb, s gy a j, mint elsdleges igny, llandan a tudatban van. (Egybknt, minden szabadon mkd elmj ember, a hite szerinti legjobbra trekszik, de kevesen vannak, akik arra is sznnak idt, hogy megvizsgljk, hogy mi is a legjobb valjban. Ltezik mindenki szmra olyan viselkeds, amely neki, s mindenki msnak is, a lehet legelnysebb, a lehet legjobb.)
Mindennek a sikere attl fgg, hogy mekkora s milyen tmogatsban, segtsgben, kiszolglsban rszesl, s mekkora s milyen akadlyok, korltok, fkez hatsok mkdnek ellene.
A mdszertani tuds, a j mdszerek, a j receptek, ezek helyes kivlasztani s alkalmazni tudsa (s kszteni tudsa is!) nagyon rtkes siker-segtk.
Mindennek (minden tevkenysgnek, mkdsnek, viselkedsnek) van tudomnya, van mdszertana, s mindenre vannak j s rossz receptek. A siker szempontjbl is hasznos, st dnt teht a mdszerekkel val foglalkozs, a receptvlasztsban s a receptksztsben val jrtassg. Hasznos megismerni a receptkszts mdszereit, mert a krlmnyekhez kpest legnagyobb mrtk siker attl fgg, hogy ki milyen mdszereket, milyen recepteket hasznl.
A legegyszerbb recept, a "hozzvalk listja", amely tulajdonkpp nem is teljes recept, hanem csak egy egyszer emlkeztet. A "hozzvalk listja" egy ("ki ne maradjon valami lnyeges" elv alapjn kszl) egyszer, vagy valahogyan rendezett nem szksgkpp egymstl fggetlen elemekbl ll felsorols, amely brmikor bvthet, ha kiderl, hogy van mg valami lnyeges, ami a listban nem szerepel.
Receptek szerkesztsnl a leglnyegesebb annak a megllaptsa, hogy mikor, mik azok, amik elsegt, htrltat, biztost, ill. meghist hatst fejtenek ki a sikerre, vagy a siker szempontjbl dnt tnyezkre.
Indt tletek kt fontos terletrl ------------------------------------
Gyakorlsul s tovbbi feldolgozsra ajnlunk az Olvasnak receptelemeket kt fontos terletre vonatkozan.
Mik a bels, lelki sikertnyezk? Aki valamit sikeresen vgez, arrl ltalban megllapthatjuk, hogy
- kedve van hozz, - rdekli, - ltja rtelmt, - rl neki, - komolyan veszi, - arra figyel, - nem siet, - van ideje (szn r idt) minden fontos lelki "hozzvalra", - nyugodt, - helyn van, - ber, - sszeszedett (llekjelenlt), - helyesen irnytja hitt, szeretett, lemondst, elhatrozst, akaratt, megelgedettsgt, tudatt, kpzelett.
A listt termszetesen ki-ki szabadon folytathatja, alakthatja legjobb beltsa szerint.
Mik jellemzik azt, aki sikeresen megtanult valamilyen ismeretanyagot? A kvetkezk biztosan.
- Alaposan ismeri a tudnivalkban szerepl, s a tudnivalkkal kapcsolatos jelensgeket, fogalmakat, - tudja a magyarzatokat, minden indokolt a szmra, - tud pldkat, ellenpldkat, minden lnyeges helyzetben, - minden lnyeges krdst meg tud fogalmazni a tudnivalkkal kapcsolatban, - tudja az sszes lnyeges ignyt, kvetelmnyt a tudnivalkkal kapcsolatban, - tudja, hogy miknek van lnyeges szerepe a tudnivalkban, s ezeket alaposan ismeri, - tudja, hogy a tudnivalknak mikben van lnyeges szerepe, s ezeket alaposan ismeri, - tudja, hogy mik a tudnivalkban szerepl, s a tudnivalkkal kapcsolatos fontosabb mveletek, - tudja, hogy mik a tudnivalkban szerepl, s a tudnivalkkal kapcsolatos fontosabb viszonyok, - tudja a tudnivalk hasznostsi, alkalmassgi, megfelelsgi viszonyait, tudja e tudst hasznostani, - tudja, hogy mik a fontosabb feladatok, - gyakorolja a megszerzett tudst, annak hasznostst.
(Termszetesen ennek a listnak a tovbbfejlesztse, gyaraptsa sem tilos.)
Minden tevkenysg gazdlkods a rendelkezsre ll eszkzkkel, irnytsa azoknak a folyamatoknak, amelyekre befolysunk lehet. gy gazdlkods a tanuls is.
Minden gazdlkods, irnyts egyben mkds, viselkeds is, s minden mkds, viselkeds egyben gazdlkods, irnyts is. Minden gazdlkods trbeli s idbeli mozgatsi, elhelyezsi, elosztsi, alaktsi folyamat. A folyamat, elbbi s utbbi esemnyek, rszfolyamatok (egymstl nem fggetlen) rendszere. sszertlen dolog remnykedni valaminek a sikerben, ha nincs biztostva minden nlklzhetetlen "hozzval". A folyamatokban mindennek megvannak az okai, s kvetkezmnyei is. Az gazdlkodik, irnyt helyesen, aki nemcsak gondosan elemzi az okokat s az elzmnyeket, hanem felkszl minden kvetkezmny biztonsgos kezelsre is. A gyakran hasznlt, fontos recepteket hasznos kvlrl is megtanulni. Erre a clra nagyon elnys a lnyeg megragadst elsegt fogalmak, szavak kivlasztsa s ismtlse (ez is egy j mdszer!).
Intelligencia s tanuls ------------------------
Az emberi let egyik nlklzhetetlenl fontos jelensge s tevkenysge a tanuls. Tanulson termszetesen nemcsak tudatos iskolai lecketanulst kell rteni. Iskoln kvl is, s nem tudatosan is tanulunk. A tanuls tudomnya, ha a tanuls fontossgt nzzk, a legfontosabb tudomny. Mgsem tantjk sehol; mg az iskolai lecketanuls tudomnya sem ktelez tantrgy iskolinkban. Pedig nemcsak a lecketanulst kellene oktatni, hanem a lecketanuls mellett ltalban a helyes s hatkony tanulst is, brmire vonatkozan. Vitatkozhatunk azon, hogy lehet-e az intelligencit tanulni. (A tanultsgot, a mveltsget nem szabad sszekeverni az intelligencival.) Tagadhatatlan tny azonban, hogy a tanulsi tevkenysg klnsen hatkonyan fejleszti az intelligencit. (A tanuls is, az intelligenciafejlds is bels alakulsi, vltozsi jelensg!) De az is ltalnos tapasztalat, hogy az intelligens emberek mind tanulssal, mind pedig gondolkodssal igyekeznek minl tbb tudst szerezni, de lesen megklnbztetnek tudst tudstl, rtkessg szempontjbl. (Az intelligens embert msban is a fejlett s helyes megklnbztetsek szoktk jellemezni.)
Az intelligens tanulsrl ezen kvl nem sokat tudunk. gy ltszik, hogy az intelligens tanuls kutatsa sem a pedaggia sem a llektan tudomnya szmra nem fontos. Ebbe bele kell nyugodnunk. Mivel azonban a tanuls az egyik leghatkonyabb intelligenciafejleszt, abba nem nyugodhatunk bele, hogy ne foglalkozzunk a tanuls hatkonysgval.
ltalnos tapasztalat, hogy a tanulsra fordtott erfesztseink nagyon kis hatsfokak. Mg azok a nyilvnvalan intelligens emberek is panaszkodnak, hogy nehezen s lassan tanulnak, akik a sok s hasznos tanulsmdszertani recept tbbsgt ismerik s hasznljk. Lehet-e ezen az llapoton segteni? Van-e egyltaln lehetsg a tanuls sebessgnek lnyeges nvelsre s a tanulsi munka lnyegesen knnyebb ttelre?
Vlemnynk szerint mindkettre van lehetsg, st a szmtstechnika olyan eszkzket knl, melyekkel forradalmi mdon javthat a tanuls hatkonysga.
Hibaelemzsekkel s kudarcelemzsekkel bizonythat, hogy a sikeres tanulst, lelki okok mellett, a legtbb esetben a kvetkez kt primitv akadly histja meg.
- Az ismeretanyag tagolatlansga, vagy nem megfelel tagoltsga. - Az ttekinthetetlensg, vagy nem megfelel mrtk, md ttekinthetsg.
A tanuls hatkonysga teht a legnagyobb mrtkben a kvetkez kt tnyeztl fgg.
- Sikerl-e az ismeretanyagot alkalmasan kis (megrghat, lenyelhet, emszthet) rszekre bontva tlalni, s - sikerl-e a megfelel szleskr s mlysg ttekintst biztostani?
Tudatostsuk, hogy e kt fontos sikertnyezrl csak nagyon nehezen vagy sehogy sem szoktunk tudni gondoskodni. Ez a helyzet gykeresen megvltozott a szmtstechnika knlta lehetsgek rvn, ugyanis
- rendkvl knnyen megvalsthatv vlt az ismeretanyag alkalmas rszekre bontsa, tlalsa s ismtlse, s
- knnyen megvalsthatv vlt a megfelel szles kr s mlysg ttekints biztostsa is.
Technikai receptek s eszkzk ------------------------------
Abban a szerencss helyzetben vagyunk, hogy mr ezen a lemezmellkleten is adhatunk zeltt azokbl a szmtstechnikai lehetsgekbl, amelyekkel a tanuls hatkonysgt lnyegesen nvelni lehet. Akiket ez rdekel, azoknak szlnak a kvetkez technikai jelleg sorok.
A "listor" tpus mdszerek illetve eljrsok kzponti eleme egy listz opertor. Ha a listzs, amit vgeztetnk, nem csak egyszeren technikai mvelet, hanem "intelligencit" is tartalmaz, akkor az ilyen mdszereket illetve eljrsokat "intelistor" vagy rvidebben "intelitor" nvvel klnbztetjk meg. Ezek rendkvl egyszer s hatkony mdszerek illetve eljrsok. Knyelmesen s gyorsan megoldhat velk az elemekre bonts, kis egysgenknt, elemenknt, elemrendszerenknt val listzs, "leltrozs", felsorols, a megfelelen igaztott, rendezetten, alkalmas elrendezsekben, "intelligensen" vgzett megjelents, s ezek rvn szmos oktatsi, tantsi feladat.
A sikeres tanuls msik felttelnek, a megfelelen szles kr s mlysg ttekintsnek a biztostst is lnyegesen knnyebb tette a szmtstechnika. Ennek egyik hatkony eszkze, rdekes mdon ugyanaz a listzs, felsorols, leltrozs, mint amivel az imnt foglalkoztunk. Msik eszkzknt ajnljuk a tblzatksztst. Ma mr sok nagyon fejlett tblzatkezel nyelvet knl a piac. rdemes elgondolkodni azon, hogy az oktats mirt nem hasznlja ki a tblzatkezel rendszerek tlcn knlt pedaggiai elnyeit.
A listor programok adatllomnyait rdemes gy szerkeszteni, hogy azok (esetleg megfelel talaktssal) tblzatkezel s adatbziskezel rendszerekbe oda-vissza vihetk legyenek.
Intelligencia s szmtstechnika ---------------------------------
A szmtstechnika eszkzket knl. Az intelligens viselkeds minden eszkzt intelligensen hasznl. A szmtstechnika hasznlata mindezideig nem mindenben a legintelligensebben folyt. Ennek eredmnyeknt mra gyakorlatilag kicsszott az emberisg kezbl a jv informatikra alapozd trsadalomalakt folyamatainak irnytsa. Mi az intelligens viselkeds az ilyen helyzetben? Legalbb gondolkodjunk rajta!
A jv generci mr az iskolban tanulja a szmtstechnikt. Ez helyes. Nem helyes, azonban, hogy ez szinte kizrlag programozsi nyelvek oktatst jelenti, nem is igazn programozs tanulst. Az azonban mr megbocsthatatlan ostobasg, st npellenes bn, ha valaki a programozs tantst mellzni javasolja, mestersgesen szembelltva azt a fejlett felhasznli programok hasznlatval. ("Magas szint, hivatalos" koncepcikban s "stratgikban" is olvashatk ilyen feleltlen javaslatok!)
A programozs semmi mssal nem ptolhat intelligenciafejleszt. St erklcsfejleszt. Aki ez ellen szt emel, annak nemcsak a szmtstechnika lnyegrl nincs fogalma, hanem megfosztja a jv genercit egy knny s kzenfekv fejldsi lehetsgtl, s attl a lehetsgtl is, hogy "belelsson" a gpekbe, programokba, teht bamba gombnyomogat rabszolgasorsra tli.
De a szmtstechnika eszkz, s hasznlni kell megtanulni, alkalmazni kell problmink megoldsra. Ehhez pedig sok mindenre szksg van. Modellekre pldul. A modellek megalkotshoz pedig nlklzhetetlen a vilg ismerete s a helyes clmegvlaszts. s ezek egyike sem fggetlen az erklcstl, mint ahogyan az intelligencia sem fggetlen.
Ha nem akarunk gpek rabszolgi s hitvny emberek gpen keresztli hatalomgyakorlsnak kiszolgltatott bbk lenni, akkor az intelligens szmtstechnikusnak, ha mg nem ks, az informatika etikjval is foglalkoznia kell.
A szmtstechnika hatalmas knlattal szolglja az emberisget. Hacsak azokat a tanulsknnyt eszkzket produklta volna amelyeket emltettnk, mr megrte "kitallni" a szmtstechnikt, de nemcsak egy terleten, hanem az letben mindenhol hasznosthat ez a tudomny s eszkz. s ppen ez magyarzza rendkvl veszlyes voltt is.
A rengeteg ostoba s idrabl jtk, a szemt s a szenny vilgban szabadjra engedett fantzia, az alantas indulatok s a bn mr terabjtokat foglalnak el gpeinkben, s szabadon hullmzanak hlzatainkon. Csak az nem veszi szre, aki nem akarja, hogy mindez az emberi intelligencit tmadja, s ha sikerl letepernie, akkor vge annak az embernek, aki gondolkodik is, nemcsak szerszmot kszt.
Jtancsok ----------
Hogyan lehetnk intelligensebbek? Hogyan csinlhatunk minden hasznos dolgot intelligensen, intelligensebben? gy, hogy tudatosan treksznk erre. s j receptek szerint. Ezrt vlassza ki azokat, amik letben a legfontosabbak! Gyjtse ssze a legfontosabbakat, amik ezekkel kapcsolatosak, s rszben vagy egszben ntl fggenek! Szerkesszen recepteket azoknak a feladatoknak, problmknak a megoldsra, amelyek sikere fontos nnek! Gyakorolja a receptvlasztst s a receptksztst, minden fontos s minden gyakori feladat megoldsra! Szoktassa r magt, hogy hagy idt magnak j receptek kivlasztsra, illetve j receptek kidolgozsra! Szerezzen minl tbb szemlyes tapasztalatot j megoldsokkal s j mdszerekkel, ezek fontossgt tlve, tudatostva, hogy helyes fogalma alakuljon ki arrl, hogy mi a "j mdszer", s, hogy tisztban legyen a mdszerek szerepnek fontossgval! Lssa "mdszer szemvegen t" az letet! Nincs ms erny mint a lehet legjobb mdszer vlasztsa, s nincs ms hiba s bn, mint ennek elmulasztsa. Keresse az adott clra, adott szempontokbl legjobb mdszereket, s ptse be azokat viselkedsbe, de ne ragaszkodjon hozzjuk, ha jobbat tall! Legyen fenntartott hely a tudatban s fenntartott id a viselkedsben a mdszereknek s a mdszervlasztsnak! A mdszer sikeres alkalmazsa az alkalmaztl is fgg. Van akinek az egyik mdszer "jobban kezre ll" mint egy msik. Keresse a j receptszerkesztsi, receptalkalmazsi s receptmegjelentsi mdszereket (recepteket)! Egy feladatra tbb j mdszer (recept) is ltezhet. Ugyanazt gyakran tbbfle (egyenrtk) mdon is meg lehet ragadni, le lehet rni; plda erre a mkds, a viselkeds illetve a gazdlkods, az irnyts. Tartsa szem eltt, hogy a "hozzvalknak" is vannak "hozzvali", s egy receptben mindent csak ritkn lehet felsorolni, megnevezni! Gyakorolja receptek kifejtst, rszletezst! Bonyolultabb mveletek lersra mr nem elg az egyszer "hozzvallista". Nincs krosabb mint a gondolkods nlkli receptalkalmazs. Az rtelmes tevkenysg nem receptek elre megszabott ideig (s mdon) val alkalmazsa, hanem olyan trekvs, amit a feladat sikeres megoldsig nem hagyunk abba. Nincs jobb recept a kvetkezetesen, mindenben legjobbra trekv gondolkodsnl, amelynek nlklzhetetlen hozzvalja a j elemzs, (melynek clja a jellemzs, aminek clja a tancstalansg kikszblse s a megragads) amelyre biztostani kell a megfelel mennyisg idt, energit, eszkzt (egyszval hozzvalt) minden rtelmi tevkenysgben, akr van erre kln figyelmeztets a receptekben, akr nincs.
Befejezs ---------
Az let problmahelyzetek s intelligens emberek szmra feladatmegoldsok, problmamegoldsok folyamata. A problmkat krdsek formjban is megfogalmazhatjuk. A problmk rtelmes megoldshoz nlklzhetetlen, hogy a megvlaszoland krdsek meg legyenek fogalmazva, jl legyenek megfogalmazva s felvetve. Vannak ltalnos krdsek, amelyek minden problmamegoldsnl hasznosak. Sokan, akik klnben kpesek lennnek problmik megoldsra, csak azrt nem sikeresek, mert sajnljk az idt a krdsek gondos megfogalmazstl, megvlaszolstl s ezek ellenrzstl.
Mindegyiknk problmja, hogy hogyan fejlesszk, rvnyestsk intelligencinkat. Az intelligencia fogalmval s mrsvel kapcsolatos krdseket vilgosan megfogalmaztuk. A vlaszok is vilgosak s egyrtelmek. Mr csak a tennivalk vannak htra. Amelyek kzl biztosan nagyon fontos, hogy sznjunk idt gyermekeink s magunk intelligencijnak fejlesztsre is.
Remljk, az Olvas ennek a munknak elolvassa utn megbizonyosodott rla, hogy az emberisg intelligensebb rszhez tartozik, s nem kell tovbb cipelnie a tudatos vagy nem tudatos cskkentrtksg terheit, amik nem valsgosak, csak belnk szuggerltk azok az ltudsok, akiknek az intelligencia semmi tbb, mint zlet.
Kvnjuk, hogy az Olvas ezentl felszabadultan, dersen, lendletesen s sikeresen dolgozzon azon, hogy intelligencija ne csak meglegyen, hanem valban rvnyesljn is, s mindenben hozzsegtse a lnyeg megragadshoz, s a legrtkesebb sikerek elrshez.
----------------------------------------------------------------------
A fenti tanulmny anyaghoz kapcsoldnak az elz havi (1996/prilisi) lemezmellkleten kzreadott programegyttesnek a merevlemez ALOKTAT knyvtrba kicsomagolt dem jelleg llomnyai:
INTGEOGR.EXE Fldrajztanulsi segdlet
INTHIST.EXE Trtnelemtanulsi segdlet
INTCHEM.EXE Kmiatanulsi segdlet
INTFIZ.EXE Fizikatanulsi segdlet
INTNYELV.EXE Sztrtanulsi vltozatok s program-ptelemek
INTTIP1.EXE Pldk megjelentstpusokra, oktatprogramok szerkesztshez
INTTIP2.EXE Pldk megjelentstpusokra, oktatprogramok szerkesztshez (automatikus tovbblptet vltozatok)
INTVED.EXE Mennyire van biztostva a gyermekek intelligencijnak vdelme? Minst, rtkel eljrs.
INTBECS.EXE Ki mennyire intelligens? Intelligenciabecsl eljrs.
INTMEMO.EXE Az "Intelligens gyerekek - intelligens felnttek" c. knyv nhny fontosabb fogalmnak kigyjtst s megtanulst segt felsorolst vgz eljrs.
LISTOR1D.EXE Listor rendszer megjelent, tlal, exponl program.
"Tltny llomnyok" a LISTOR1D programhoz:
INTETO.ABC Egyetemes Tizedes Osztlyozs INTKOCSI.ABC Technikatrtnet INTGAZD.ABC Orszgok s pnzeik
|