bibliaiskola
KSZNTELEK!
Induls: 2004-11-23
 
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
VIDEO

Jzus lete Lukcs
evangliuma alapjn
http://www.jesusfilm.org/
languages/01107/hi.html
 
Kedvencek
 
Segtsg a tantknak
Segtsg a tantknak : INTELLIGENSEN

INTELLIGENSEN

  2005.06.25. 12:50

3.

 III. rsz.
 
                            INTELLIGENSEN
 

A mrs haszna s korltai
--------------------------
 
A mrs nem mindig egyszer feladat. Van amikor knnyen megoldhat,
van amikor nehezen, van amikor igazbl nem is megoldhat. Ebbe az
utbbi krbe tartozik, sok ms mellett az intelligencia mrse is.
 
Tisztn kell ltnunk, hogy tulajdonkpp annyifle (tudomnyos!)
intelligencia van, ahnyfle mrsi eljrs, ahnyfle konkrt
"teszt". Ez persze nem jelenti automatikusan azt is, hogy ilyen
esetekben eleve ki lenne zrva a tudomnyos egzaktsg, csak arrl
van sz, hogy ilyenkor nehezebb az egzaktsgot rvnyesteni.
(Ez az intelligenciakutats esetben mindezideig nem sikerlt.)
 
Hasonl jelensggel tallkozhatunk az "egzakt" tudomnyokban is.
A legismertebb plda a kemnysg. A kemnysg fogalma, kezels
szempontjbl teljesen analg az intelligencival. Annyi fle
kemnysg van, ahnyfle kemnysgmrsi eljrs. Kzismert, hogy
a gyakorlat tbbfle (pl. Mohs fle, Brinell fle, Rockwell fle,
Wickers fle) kemnysgdefincit s -mrst hasznl.
 
A mrs haszna az eligazts, a tjkoztats valamilyen
tulajdonsgrl. Ahogyan a kemnysgrl, gy az intelligencirl
sem kaphatunk teljesen pontos eligaztst, tjkoztatst, hiszen azt
sem tudjuk pontosan megmondani, hogy mi is a a kemnysg, mi is az
az intelligencia. A mrsek ltal szolgltatott pontatlan eligazts
azonban, ha figyelembe vesszk a pontatlan voltt, hasznos lehet. gy
hasznosak lehetnek az intelligenciamrsek is azltal, hogy felhvjk
figyelmnket pl. arra, hogy miben kell fejldnnk.
 
A tesztek, a mrsek, segthetnek abban, hogy megtudjuk, hogy miben
van szksgnk fejldsre, de nem mondjk meg, hogy mit csinljunk e
fejlds rdekben. A kvetkezkben ezzel a fontos krdssel
foglalkozunk rviden.
 

Intelligensen, intelligensebben
-------------------------------
 
Az intelligens embert a kevsb intelligenstl nem is annyira az
klnbzteti meg, hogy mit csinl vagy mit nem, hanem inkbb s
fleg az, hogy mit hogyan csinl, mikor hogyan viselkedik. Mindent
(a totlis ostobasgot kivve) lehet intelligensen s kevsb
intelligensen illetve nem intelligensen vgezni.
 
Az intelligencia rvnyeslse sok mindentl fgg. Fgg pl. attl,
hogy kinek milyen az rtkrendje, milyen a vilgkpe, milyen a
bels mkdse, miket tekint feladatnak, milyen problmkkal kzd.
 
Akrmirl is legyen azonban sz, akrmit is csinlunk, mondjuk
az rtkrendnket, vagy az ltalnos lelkillapotunkat akarjuk
fejleszteni, ezt valamilyen mdszer szerint tesszk. s mindent
lehet intelligensen, j mdszer szerint, s kevsb intelligensen,
rossz mdszer szerint vgezni. Mindennek van tudomnya, ami semmi ms,
mint alapigazsgok s mdszerek gyjtemnye, arra vonatkozan, hogy
hogyan vgezznk valamit jl, ill. a lehet legjobban.
 
Nemcsak az intelligencia, hanem annak fejlesztse is a mdszereken, a
recepteken, az "algoritmusokon" mlik.
 
Sajt intelligencink fejlesztsn is sokflekpp, sokfle mdszerrel
dolgozhatunk.
 
Feladatunknak kell tekintennk, hogy intelligensen, teht j
mdszerekkel, j receptek szerint dolgozzunk intelligencinkon.
Mennl tbb j receptet hasznlunk (a fontos terleteken), annl
intelligensebben viselkednk. A krds csak az, hogy hogyan jutunk
j receptekhez.
 

Receptszerzsi s -gyaraptsi mdszerek
----------------------------------------
 
Hogyan lehet intelligensen gazdagtani recepttrunkat? s mikre
vonatkozan igyekezznk j receptekhez jutni?
 
Nagyon fontos, hogy legyenek j receptjeink pl. a kvetkezkre.
 
- Problmameglts s problmamegfogalmazs.
- Krdsmegfogalmazs, krdsfeltevs.
- A feladatok s a munkk "falatokra bontsa".
- Eszkzeink (idnk, energink, rdekldsnk stb.) megfelel
  elosztsa, beosztsa.
- Msok s magunk hibinak elemzse s helyes kezelse.
Stb.
 
A j receptek megszerzshez nem csak az kell, hogy legyenek ilyenek,
hanem az is, hogy meg tudjuk llaptani, hogy amikkel ppen dolgunk
van, azok jk-e.
 
A tapasztalat azt bizonytja, hogy kevs j recepthez juthatunk hozz
kszen, ezrt arra knyszerlnk, hogy magunk szerkessznk ilyeneket.
A receptszerkeszts s kiprbls haszna nemcsak az, hogy gyarapodnak
j receptjeink. Ez az egyedli t arra is, hogy kifejldjn az a
kpessgnk, hogy meg tudjuk llaptani egy receptrl, hogy az j-e.
 
Aki teht fejldni akar, az tudatosan trekszik arra, hogy a
legfontosabb terleteken minl tbb j receptje legyen, s alkalmazza
is ezeket.
 
Nem kell mst tenni, egyszeren neki kell ltni recepteket
szerkeszteni brmire, s kiprblni azokat. gy rvidesen rjvnk,
hogy a tudomnyok tudomnya a receptszerkeszts, a receptkiprbls
s a receptalkalmazs receptje maga.
 
ltalban elg rosszul llunk j receptek dolgban. Kinek van pl. j
receptje arra, hogy
 
- Hogyan kell jl pihenni?
- Hogyan kell hatkonyan tanulni?
- Hogyan kell valamirl legknyelmesebben, leggyorsabban leszokni?
- Hogyan kell intelligensen krdezni?
- Hogyan kell intelligensen vitatkozni?
Stb.
 
Megismteljk: Mindennek van tudomnya. Imnti krdseink, melyek sora
hosszan folytathat, tulajdonkpp
 
- a pihenstudomny,
- a tanulstudomny,
- a leszokstudomny,
- a krdezstudomny,
- a vitatkozstudomny
stb.
 
tudskincst firtatjk. (Nem pusztn rdekessg kedvrt emltjk,
hogy "a rgi grgknl", sok ms mellett, volt tudomnya a
krdezsnek s a vitatkozsnak is. A krdezs tudomnya volt az
erotematika, a vitatkozs az erisztika.)
 
A j receptek hinya messze kihatan rezteti hatst. Az, pl. hogy
a tanulkat nem tantjk meg tanulni, rengeteg iskolai kudarcot s
lelki srlst eredmnyez, melyek ksbb lelki s testi bajok tmegt
okozzk. A mentlhiginre vilgszerte - csekly hatkonysggal -
elklttt millirdok tredkbl meg lehetne oldani, hogy a lelki
eredet bajok hromnegyede eltnne a Fldrl, csak tantani kellene
az iskolban egy kis tanulsmdszertant. De ht a "llek mesterei" -
tisztelet a kivtelnek - ma inkbb tudomnyos sintrek, mint rz
szv tudsok.
 

Intelligenciamegnyilatkozsi terletek, intelligenciakomponensek,
-----------------------------------------------------------------
szakintelligencik
------------------
 
Az intelligencia minden terleten megnyilatkozhat, mg azokon a
terleteken is, amelyekre intelligenciatesztjeink, vizsglataink
kiterjednek. (Ms krds persze, hogy ezeket a megnyilatkozsokat,
helyesen rtelmezzk-e.) A sokfle intelligenciamr eljrs s a
kztk lev klnbsgek miatt hajlamosak lennnk annyifle
intelligencirl beszlni, ahny mrsi mdszer van. Ez azonban
vgzetes tveds lenne, mert az embernek egyetlen intelligencija
van. Egyetlen intelligencinknak azonban nagyon sok jellemzje van,
amelyekbl mst-mst ragadnak meg, s klnbzkpp rtelmeznek az
egyes vizsglati minstsi mdszerek.
 
Van-e erdszeti intelligencia? Nincs. De vannak az intelligencinak
erdszeti terleten val megnyilatkozsai, s vannak emberek akik
erdszeti tevkenysgket intelligensen vgzik. Ezeknl azonban tbbet
r egy intelligens erdsz.
 
Van-e rzelmi intelligencia ("emotional intelligence")? Nincs.
De vannak az intelligencinak rzelmi vonatkozs terleten val
megnyilatkozsai, s vannak emberek akiknek rzelmi vonatkozs
viselkedse intelligens. Azokat azonban, akik csak erre kpesek
(ha lennnek ilyenek), semmikpp sem tekinthetjk intelligenseknek.
 
Szak-intelligencia, intelligenciakomponens teht valjban nincs, az
mindig egy tudomnyos rendszerbeli kreatra. Nagyon is rdemes azonban
az intelligencia klnfle terleteken val megnyilatkozsaival
foglalkozni.
 
Mik pl. az intelligens viselkeds jelei
 
- a gpkocsivezetsben,
- a szmtstechnikban,
- a gyermeknevelsben,
- a lelki-testi egszsggondozsban?
 

Az intelligencia s a siker
---------------------------
 
Az intelligens viselkeds fontos sikertnyez. A krlmnyekhez kpest
legnagyobb mrtk siker attl fgg, hogy ki milyen mdszer, milyen
recept szerint mkdik, viselkedik.
 
A mkds, a viselkeds lehet tudatosan irnytott, s nem ilyen.
A tudatosan irnytott viselkeds tudatosan vlasztott mdszer
szerinti mkdst, viselkedst jelent. Mindig mindenben. Aki tudatosan
irnytja lett, mkdst, viselkedst, az mindig mindent gy
vgez. A sablonossg csak akkor kros, ha valaki tl kevs s nem
megfelel sablont hasznl, egybknt elnys.
 
Biztosan nem esnk a kros sablonossg hibjba annak az egyszer
mdszernek az alkalmazsval, hogy mindig mindenben idt sznunk arra,
hogy szem eltt tartsuk, hogy mik azok, amikre ha nem sznunk idt,
amiket ha nem vgznk el, az biztosan, vagy majdnem mindig, hibt,
kudarcot okoz; mik azok, amik nlklzhetetlenek a sikerhez, amiknek
a hinya, nem megfelel volta, biztosan, vagy majdnem mindig, hibt,
kudarcot okoz; mik a "hozzvalk" a sikerhez, s mik a "hozzvalk"
"hozzvali"; mik a biztos kudarcokok. Ms szval, tudatosan gyelnk
arra, hogy ki ne hagyjunk valamit, ami lnyeges.
 
A krlmnyekhez kpest lehet legjobbat megvalst mkds, viselkeds
megvalstsa bels s kls mkdsnktl, viselkedsnktl fgg.
Bels mkdsnk irnytsban gondolkodsunknak, gondolkodsi
szoksainknak, gondolkodsi automatizmusainknak dnt szerepe van.
Akinek az a clja, hogy mindig a krlmnyekhez kpest lehet
legjobbat valstsa meg, az gondolkodsban mindig a legjobbl indul
ki, annak, a legjobb, s gy a j, mint elsdleges igny, llandan a
tudatban van. (Egybknt, minden szabadon mkd elmj ember, a hite
szerinti legjobbra trekszik, de kevesen vannak, akik arra is sznnak
idt, hogy megvizsgljk, hogy mi is a legjobb valjban. Ltezik
mindenki szmra olyan viselkeds, amely neki, s mindenki msnak is,
a lehet legelnysebb, a lehet legjobb.)
 
Mindennek a sikere attl fgg, hogy mekkora s milyen tmogatsban,
segtsgben, kiszolglsban rszesl, s mekkora s milyen akadlyok,
korltok, fkez hatsok mkdnek ellene.
 
A mdszertani tuds, a j mdszerek, a j receptek, ezek helyes
kivlasztani s alkalmazni tudsa (s kszteni tudsa is!) nagyon
rtkes siker-segtk.
 
Mindennek (minden tevkenysgnek, mkdsnek, viselkedsnek) van
tudomnya, van mdszertana, s mindenre vannak j s rossz receptek.
A siker szempontjbl is hasznos, st dnt teht a mdszerekkel
val foglalkozs, a receptvlasztsban s a receptksztsben val
jrtassg. Hasznos megismerni a receptkszts mdszereit, mert a
krlmnyekhez kpest legnagyobb mrtk siker attl fgg, hogy ki
milyen mdszereket, milyen recepteket hasznl.
 
A legegyszerbb recept, a "hozzvalk listja", amely tulajdonkpp nem
is teljes recept, hanem csak egy egyszer emlkeztet. A "hozzvalk
listja" egy ("ki ne maradjon valami lnyeges" elv alapjn kszl)
egyszer, vagy valahogyan rendezett nem szksgkpp egymstl
fggetlen elemekbl ll felsorols, amely brmikor bvthet, ha
kiderl, hogy van mg valami lnyeges, ami a listban nem szerepel.
 
Receptek szerkesztsnl a leglnyegesebb annak a megllaptsa,
hogy mikor, mik azok, amik elsegt, htrltat, biztost, ill.
meghist hatst fejtenek ki a sikerre, vagy a siker szempontjbl
dnt tnyezkre.
 

Indt tletek kt fontos terletrl
------------------------------------
 
Gyakorlsul s tovbbi feldolgozsra ajnlunk az Olvasnak
receptelemeket kt fontos terletre vonatkozan.
 
Mik a bels, lelki sikertnyezk? Aki valamit sikeresen vgez, arrl
ltalban megllapthatjuk, hogy
 
- kedve van hozz,
- rdekli,
- ltja rtelmt,
- rl neki,
- komolyan veszi,
- arra figyel,
- nem siet,
- van ideje (szn r idt) minden fontos lelki "hozzvalra",
- nyugodt,
- helyn van,
- ber,
- sszeszedett (llekjelenlt),
- helyesen irnytja hitt, szeretett, lemondst, elhatrozst,
  akaratt, megelgedettsgt, tudatt, kpzelett.
 
A listt termszetesen ki-ki szabadon folytathatja, alakthatja
legjobb beltsa szerint.
 
Mik jellemzik azt, aki sikeresen megtanult valamilyen ismeretanyagot?
A kvetkezk biztosan.
 
- Alaposan ismeri a tudnivalkban szerepl, s a tudnivalkkal
  kapcsolatos jelensgeket, fogalmakat,
- tudja a magyarzatokat, minden indokolt a szmra,
- tud pldkat, ellenpldkat, minden lnyeges helyzetben,
- minden lnyeges krdst meg tud fogalmazni a tudnivalkkal
  kapcsolatban,
- tudja az sszes lnyeges ignyt, kvetelmnyt a tudnivalkkal
  kapcsolatban,
- tudja, hogy miknek van lnyeges szerepe a tudnivalkban, s ezeket
  alaposan ismeri,
- tudja, hogy a tudnivalknak mikben van lnyeges szerepe, s ezeket
  alaposan ismeri,
- tudja, hogy mik a tudnivalkban szerepl, s a tudnivalkkal
  kapcsolatos fontosabb mveletek,
- tudja, hogy mik a tudnivalkban szerepl, s a tudnivalkkal
  kapcsolatos fontosabb viszonyok,
- tudja a tudnivalk hasznostsi, alkalmassgi, megfelelsgi
  viszonyait, tudja e tudst hasznostani,
- tudja, hogy mik a fontosabb feladatok,
- gyakorolja a megszerzett tudst, annak hasznostst.
 
(Termszetesen ennek a listnak a tovbbfejlesztse, gyaraptsa sem
tilos.)
 
Minden tevkenysg gazdlkods a rendelkezsre ll eszkzkkel,
irnytsa azoknak a folyamatoknak, amelyekre befolysunk lehet.
gy gazdlkods a tanuls is.
 
Minden gazdlkods, irnyts egyben mkds, viselkeds is, s
minden mkds, viselkeds egyben gazdlkods, irnyts is. Minden
gazdlkods trbeli s idbeli mozgatsi, elhelyezsi, elosztsi,
alaktsi folyamat. A folyamat, elbbi s utbbi esemnyek,
rszfolyamatok (egymstl nem fggetlen) rendszere. sszertlen
dolog remnykedni valaminek a sikerben, ha nincs biztostva minden
nlklzhetetlen "hozzval". A folyamatokban mindennek megvannak az
okai, s kvetkezmnyei is. Az gazdlkodik, irnyt helyesen, aki
nemcsak gondosan elemzi az okokat s az elzmnyeket, hanem felkszl
minden kvetkezmny biztonsgos kezelsre is. A gyakran hasznlt,
fontos recepteket hasznos kvlrl is megtanulni. Erre a clra nagyon
elnys a lnyeg megragadst elsegt fogalmak, szavak kivlasztsa
s ismtlse (ez is egy j mdszer!).
 

Intelligencia s tanuls
------------------------
 
Az emberi let egyik nlklzhetetlenl fontos jelensge s
tevkenysge a tanuls. Tanulson termszetesen nemcsak tudatos
iskolai lecketanulst kell rteni. Iskoln kvl is, s nem tudatosan
is tanulunk. A tanuls tudomnya, ha a tanuls fontossgt nzzk,
a legfontosabb tudomny. Mgsem tantjk sehol; mg az iskolai
lecketanuls tudomnya sem ktelez tantrgy iskolinkban. Pedig
nemcsak a lecketanulst kellene oktatni, hanem a lecketanuls
mellett ltalban a helyes s hatkony tanulst is, brmire
vonatkozan. Vitatkozhatunk azon, hogy lehet-e az intelligencit
tanulni. (A tanultsgot, a mveltsget nem szabad sszekeverni az
intelligencival.) Tagadhatatlan tny azonban, hogy a tanulsi
tevkenysg klnsen hatkonyan fejleszti az intelligencit. (A
tanuls is, az intelligenciafejlds is bels alakulsi, vltozsi
jelensg!) De az is ltalnos tapasztalat, hogy az intelligens emberek
mind tanulssal, mind pedig gondolkodssal igyekeznek minl tbb
tudst szerezni, de lesen megklnbztetnek tudst tudstl,
rtkessg szempontjbl. (Az intelligens embert msban is a fejlett
s helyes megklnbztetsek szoktk jellemezni.)
 
Az intelligens tanulsrl ezen kvl nem sokat tudunk. gy ltszik,
hogy az intelligens tanuls kutatsa sem a pedaggia sem a llektan
tudomnya szmra nem fontos. Ebbe bele kell nyugodnunk. Mivel azonban
a tanuls az egyik leghatkonyabb intelligenciafejleszt, abba nem
nyugodhatunk bele, hogy ne foglalkozzunk a tanuls hatkonysgval.
 
ltalnos tapasztalat, hogy a tanulsra fordtott erfesztseink
nagyon kis hatsfokak. Mg azok a nyilvnvalan intelligens emberek
is panaszkodnak, hogy nehezen s lassan tanulnak, akik a sok s
hasznos tanulsmdszertani recept tbbsgt ismerik s hasznljk.
Lehet-e ezen az llapoton segteni? Van-e egyltaln lehetsg a
tanuls sebessgnek lnyeges nvelsre s a tanulsi munka
lnyegesen knnyebb ttelre?
 
Vlemnynk szerint mindkettre van lehetsg, st a szmtstechnika
olyan eszkzket knl, melyekkel forradalmi mdon javthat a tanuls
hatkonysga.
 
Hibaelemzsekkel s kudarcelemzsekkel bizonythat, hogy a sikeres
tanulst, lelki okok mellett, a legtbb esetben a kvetkez kt
primitv akadly histja meg.
 
- Az ismeretanyag tagolatlansga, vagy nem megfelel tagoltsga.
- Az ttekinthetetlensg, vagy nem megfelel mrtk, md
  ttekinthetsg.
 
A tanuls hatkonysga teht a legnagyobb mrtkben a kvetkez kt
tnyeztl fgg.
 
- Sikerl-e az ismeretanyagot alkalmasan kis (megrghat, lenyelhet,
  emszthet) rszekre bontva tlalni, s
- sikerl-e a megfelel szleskr s mlysg ttekintst
  biztostani?
 
Tudatostsuk, hogy e kt fontos sikertnyezrl csak nagyon nehezen
vagy sehogy sem szoktunk tudni gondoskodni. Ez a helyzet gykeresen
megvltozott a szmtstechnika knlta lehetsgek rvn, ugyanis
 
- rendkvl knnyen megvalsthatv vlt az ismeretanyag alkalmas
  rszekre bontsa, tlalsa s ismtlse, s
 
- knnyen megvalsthatv vlt a megfelel szles kr s mlysg
  ttekints biztostsa is.
 

Technikai receptek s eszkzk
------------------------------
 
Abban a szerencss helyzetben vagyunk, hogy mr ezen a lemezmellkleten
is adhatunk zeltt azokbl a szmtstechnikai lehetsgekbl,
amelyekkel a tanuls hatkonysgt lnyegesen nvelni lehet. Akiket
ez rdekel, azoknak szlnak a kvetkez technikai jelleg sorok.
 
A "listor" tpus mdszerek illetve eljrsok kzponti eleme egy
listz opertor. Ha a listzs, amit vgeztetnk, nem csak egyszeren
technikai mvelet, hanem "intelligencit" is tartalmaz, akkor az
ilyen mdszereket illetve eljrsokat "intelistor" vagy rvidebben
"intelitor" nvvel klnbztetjk meg. Ezek rendkvl egyszer
s hatkony mdszerek illetve eljrsok. Knyelmesen s gyorsan
megoldhat velk az elemekre bonts, kis egysgenknt, elemenknt,
elemrendszerenknt val listzs, "leltrozs", felsorols, a
megfelelen igaztott, rendezetten, alkalmas elrendezsekben,
"intelligensen" vgzett megjelents, s ezek rvn szmos oktatsi,
tantsi feladat.
 
A sikeres tanuls msik felttelnek, a megfelelen szles kr
s mlysg ttekintsnek a biztostst is lnyegesen knnyebb
tette a szmtstechnika. Ennek egyik hatkony eszkze, rdekes mdon
ugyanaz a listzs, felsorols, leltrozs, mint amivel az imnt
foglalkoztunk. Msik eszkzknt ajnljuk a tblzatksztst. Ma
mr sok nagyon fejlett tblzatkezel nyelvet knl a piac. rdemes
elgondolkodni azon, hogy az oktats mirt nem hasznlja ki a
tblzatkezel rendszerek tlcn knlt pedaggiai elnyeit.
 
A listor programok adatllomnyait rdemes gy szerkeszteni, hogy azok
(esetleg megfelel talaktssal) tblzatkezel s adatbziskezel
rendszerekbe oda-vissza vihetk legyenek.
 

Intelligencia s szmtstechnika
---------------------------------
 
A szmtstechnika eszkzket knl. Az intelligens viselkeds
minden eszkzt intelligensen hasznl. A szmtstechnika hasznlata
mindezideig nem mindenben a legintelligensebben folyt. Ennek
eredmnyeknt mra gyakorlatilag kicsszott az emberisg kezbl
a jv informatikra alapozd trsadalomalakt folyamatainak
irnytsa. Mi az intelligens viselkeds az ilyen helyzetben?
Legalbb gondolkodjunk rajta!
 
A jv generci mr az iskolban tanulja a szmtstechnikt. Ez
helyes. Nem helyes, azonban, hogy ez szinte kizrlag programozsi
nyelvek oktatst jelenti, nem is igazn programozs tanulst.
Az azonban mr megbocsthatatlan ostobasg, st npellenes bn, ha
valaki a programozs tantst mellzni javasolja, mestersgesen
szembelltva azt a fejlett felhasznli programok hasznlatval.
("Magas szint, hivatalos" koncepcikban s "stratgikban" is
olvashatk ilyen feleltlen javaslatok!)
 
A programozs semmi mssal nem ptolhat intelligenciafejleszt.
St erklcsfejleszt. Aki ez ellen szt emel, annak nemcsak a
szmtstechnika lnyegrl nincs fogalma, hanem megfosztja a jv
genercit egy knny s kzenfekv fejldsi lehetsgtl, s attl
a lehetsgtl is, hogy "belelsson" a gpekbe, programokba, teht
bamba gombnyomogat rabszolgasorsra tli.
 
De a szmtstechnika eszkz, s hasznlni kell megtanulni, alkalmazni
kell problmink megoldsra. Ehhez pedig sok mindenre szksg van.
Modellekre pldul. A modellek megalkotshoz pedig nlklzhetetlen
a vilg ismerete s a helyes clmegvlaszts. s ezek egyike sem
fggetlen az erklcstl, mint ahogyan az intelligencia sem fggetlen.
 
Ha nem akarunk gpek rabszolgi s hitvny emberek gpen keresztli
hatalomgyakorlsnak kiszolgltatott bbk lenni, akkor az intelligens
szmtstechnikusnak, ha mg nem ks, az informatika etikjval is
foglalkoznia kell.
 
A szmtstechnika hatalmas knlattal szolglja az emberisget.
Hacsak azokat a tanulsknnyt eszkzket produklta volna amelyeket
emltettnk, mr megrte "kitallni" a szmtstechnikt, de nemcsak
egy terleten, hanem az letben mindenhol hasznosthat ez a tudomny
s eszkz. s ppen ez magyarzza rendkvl veszlyes voltt is.
 
A rengeteg ostoba s idrabl jtk, a szemt s a szenny vilgban
szabadjra engedett fantzia, az alantas indulatok s a bn mr
terabjtokat foglalnak el gpeinkben, s szabadon hullmzanak
hlzatainkon. Csak az nem veszi szre, aki nem akarja, hogy mindez
az emberi intelligencit tmadja, s ha sikerl letepernie, akkor
vge annak az embernek, aki gondolkodik is, nemcsak szerszmot kszt.
 

Jtancsok
----------
 
Hogyan lehetnk intelligensebbek? Hogyan csinlhatunk minden hasznos
dolgot intelligensen, intelligensebben? gy, hogy tudatosan treksznk
erre. s j receptek szerint. Ezrt vlassza ki azokat, amik letben
a legfontosabbak! Gyjtse ssze a legfontosabbakat, amik ezekkel
kapcsolatosak, s rszben vagy egszben ntl fggenek! Szerkesszen
recepteket azoknak a feladatoknak, problmknak a megoldsra, amelyek
sikere fontos nnek! Gyakorolja a receptvlasztst s a receptksztst,
minden fontos s minden gyakori feladat megoldsra! Szoktassa r
magt, hogy hagy idt magnak j receptek kivlasztsra, illetve j
receptek kidolgozsra! Szerezzen minl tbb szemlyes tapasztalatot
j megoldsokkal s j mdszerekkel, ezek fontossgt tlve,
tudatostva, hogy helyes fogalma alakuljon ki arrl, hogy mi a
"j mdszer", s, hogy tisztban legyen a mdszerek szerepnek
fontossgval! Lssa "mdszer szemvegen t" az letet! Nincs ms
erny mint a lehet legjobb mdszer vlasztsa, s nincs ms hiba
s bn, mint ennek elmulasztsa. Keresse az adott clra, adott
szempontokbl legjobb mdszereket, s ptse be azokat viselkedsbe,
de ne ragaszkodjon hozzjuk, ha jobbat tall! Legyen fenntartott hely
a tudatban s fenntartott id a viselkedsben a mdszereknek s a
mdszervlasztsnak! A mdszer sikeres alkalmazsa az alkalmaztl
is fgg. Van akinek az egyik mdszer "jobban kezre ll" mint egy
msik. Keresse a j receptszerkesztsi, receptalkalmazsi s
receptmegjelentsi mdszereket (recepteket)! Egy feladatra tbb j
mdszer (recept) is ltezhet. Ugyanazt gyakran tbbfle (egyenrtk)
mdon is meg lehet ragadni, le lehet rni; plda erre a mkds, a
viselkeds illetve a gazdlkods, az irnyts. Tartsa szem eltt,
hogy a "hozzvalknak" is vannak "hozzvali", s egy receptben
mindent csak ritkn lehet felsorolni, megnevezni! Gyakorolja receptek
kifejtst, rszletezst! Bonyolultabb mveletek lersra mr nem
elg az egyszer "hozzvallista". Nincs krosabb mint a gondolkods
nlkli receptalkalmazs. Az rtelmes tevkenysg nem receptek elre
megszabott ideig (s mdon) val alkalmazsa, hanem olyan trekvs,
amit a feladat sikeres megoldsig nem hagyunk abba. Nincs jobb recept
a kvetkezetesen, mindenben legjobbra trekv gondolkodsnl, amelynek
nlklzhetetlen hozzvalja a j elemzs, (melynek clja a jellemzs,
aminek clja a tancstalansg kikszblse s a megragads) amelyre
biztostani kell a megfelel mennyisg idt, energit, eszkzt
(egyszval hozzvalt) minden rtelmi tevkenysgben, akr van erre
kln figyelmeztets a receptekben, akr nincs.
 

Befejezs
---------
 
Az let problmahelyzetek s intelligens emberek szmra
feladatmegoldsok, problmamegoldsok folyamata. A problmkat
krdsek formjban is megfogalmazhatjuk. A problmk rtelmes
megoldshoz nlklzhetetlen, hogy a megvlaszoland krdsek meg
legyenek fogalmazva, jl legyenek megfogalmazva s felvetve. Vannak
ltalnos krdsek, amelyek minden problmamegoldsnl hasznosak.
Sokan, akik klnben kpesek lennnek problmik megoldsra, csak
azrt nem sikeresek, mert sajnljk az idt a krdsek gondos
megfogalmazstl, megvlaszolstl s ezek ellenrzstl.
 
Mindegyiknk problmja, hogy hogyan fejlesszk, rvnyestsk
intelligencinkat. Az intelligencia fogalmval s mrsvel
kapcsolatos krdseket vilgosan megfogalmaztuk. A vlaszok is
vilgosak s egyrtelmek. Mr csak a tennivalk vannak htra.
Amelyek kzl biztosan nagyon fontos, hogy sznjunk idt gyermekeink
s magunk intelligencijnak fejlesztsre is.
 
Remljk, az Olvas ennek a munknak elolvassa utn megbizonyosodott
rla, hogy az emberisg intelligensebb rszhez tartozik, s nem kell
tovbb cipelnie a tudatos vagy nem tudatos cskkentrtksg terheit,
amik nem valsgosak, csak belnk szuggerltk azok az ltudsok,
akiknek az intelligencia semmi tbb, mint zlet.
 
Kvnjuk, hogy az Olvas ezentl felszabadultan, dersen, lendletesen
s sikeresen dolgozzon azon, hogy intelligencija ne csak meglegyen,
hanem valban rvnyesljn is, s mindenben hozzsegtse a lnyeg
megragadshoz, s a legrtkesebb sikerek elrshez.
 

----------------------------------------------------------------------
 
A fenti tanulmny anyaghoz kapcsoldnak az elz havi (1996/prilisi)
lemezmellkleten kzreadott programegyttesnek a merevlemez ALOKTAT
knyvtrba kicsomagolt dem jelleg llomnyai:
 

INTGEOGR.EXE
   Fldrajztanulsi segdlet
 
INTHIST.EXE
   Trtnelemtanulsi segdlet
 
INTCHEM.EXE
   Kmiatanulsi segdlet
 
INTFIZ.EXE
   Fizikatanulsi segdlet
 
INTNYELV.EXE
   Sztrtanulsi vltozatok s program-ptelemek
 
INTTIP1.EXE
   Pldk megjelentstpusokra, oktatprogramok szerkesztshez
 
INTTIP2.EXE
   Pldk megjelentstpusokra, oktatprogramok szerkesztshez
   (automatikus tovbblptet vltozatok)
 
INTVED.EXE
   Mennyire van biztostva a gyermekek intelligencijnak vdelme?
   Minst, rtkel eljrs.
 
INTBECS.EXE
   Ki mennyire intelligens?
   Intelligenciabecsl eljrs.
 
INTMEMO.EXE
   Az "Intelligens gyerekek - intelligens felnttek" c. knyv nhny
   fontosabb fogalmnak kigyjtst s megtanulst segt felsorolst
   vgz eljrs.
 
LISTOR1D.EXE
   Listor rendszer megjelent, tlal, exponl program.
 
"Tltny llomnyok" a LISTOR1D programhoz:
 
INTETO.ABC         Egyetemes Tizedes Osztlyozs
INTKOCSI.ABC       Technikatrtnet
INTGAZD.ABC        Orszgok s pnzeik

 
FIATALOK KRDEZTK
 
rj nekem!

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!