bibliaiskola
KSZNTELEK!
Induls: 2004-11-23
 
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
VIDEO

Jzus lete Lukcs
evangliuma alapjn
http://www.jesusfilm.org/
languages/01107/hi.html
 
Kedvencek
 
Segtsg a tantknak
Segtsg a tantknak : INTELLIGENS FELNTTEK

INTELLIGENS FELNTTEK

  2005.06.25. 12:49

2.

  II. rsz
 
                        INTELLIGENS FELNTTEK
 

Rvid trtnelmi leleplezs
---------------------------
 
rdemes rviden ttekinteni, hogyan is kezelte az intelligencit
szzadunk.
 
Az intelligencia plyafutsnak hrom, egymstl lnyegesen eltr
szakaszt klnbztethetjk meg.
 
Az els szakasz a "berobbans" szakasza. Az egsz vilgon mindenki
az intelligencirl beszl, de legalbbis beszl az intelligencirl
is. Az intelligencia sz a beszdben, a sajtban s a tudomnyokban is
lnyegesen gyakrabban fordul el, mint annak eltte. Az intelligencit
tesztekkel is mrik. (Legalbbis sokan hiszik, hogy "az intelligencit"
mrik az n. intelligencia-tesztekkel.) Ez a mrs azonban hamar sokak
szmra kellemetlenn vlik. Mindenki kezd flni, klnsen a vezetk,
hogy megmrik az intelligencijukat (intelligenciahnyadosukat,
IQ-jukat), s kiderl, hogy sokkal nagyobb az ambcijuk, mint
amekkora szerny intelligencijuk alapjn indokolt, ill. jogos lenne.
 
Az intelligencia szzadunkbeli plyafutsnak msodik szakasza
a kikopott divatcikk huzamos lappangsnak a korszaka. Az
intelligencia hossz idre kiszorul a kzrdeklds homlokterbl.
Csak nhny "szaktuds" foglalkozik vele, gyenge-kzepes
rdekldssel. Mivel a vilgpiacon mr nincs keletje, mr nem is
akarjk az "intelligenciakutatsok" eredmnyeit kzkinccs tenni.
Megelgszenek az Egyeslt llamok piacval, amely tudomnyosan ugyan
provincilis egy kiss, de piacnak azrt elg nagy piac ahhoz, hogy
biztostsa az intelligencia-tudomny s intelligencia-business
tllst.
 
Ebben az idszakban az intelligencival val foglalkozs belterjes
jellegv vlik, s mveli kiss ki is sajttjk azt maguknak.
Mr senki sem vitatja, hogy jogosak a kritikk, amik az intelligencia
definciit s mrsnek mdjait rik. Egyesek most is egszen
mst rtenek intelligencin mint msok, de ez mr senkit sem zavar,
emiatt senki sem bnt senkit, rvnyesl az "lni s lni hagyni"
elv. Kzmegegyezs alakul ki, nem az intelligencia fogalmra,
defincijra, hanem arra vonatkozan, hogy nem fontos a pontos
definci, mindenki azt rt intelligencin, amit akar, st mr az
sem kvetelmny, hogy ki-ki pontosan megmondja, hogy szmra mit is
jelent az intelligencia.
 
A stagnls vagy alig-fejlds eme szakaszban az intelligencia
fogalma kr, "a szaktudomny" derk kpviseli szvs munkval sr
kdt fejlesztettek. E tudomnyos kdben az intelligencia fogalma
teljesen elvesztette amgy sem tl hatrozott krvonalait, s
mindenki ltal rthet, kzzelfoghat kritriumokkal, vagy ha
tetszik, viszonytsi alapokkal ("etalonokkal") val megtlhetsgt,
megragadhatsgt.
 
Ennek, a befel fordul, nagymrtkben ncl tudomnyos
szemlletmdnak s gyakorlatnak aztn vgkpp az lett az eredmnye,
hogy az intelligencia fogalma (az Egyeslt llamokat kivve) teljesen
eltnt a mindennapi letbl, hiszen a htkznapok embere csak kzrthet
s kzzelfoghat kritriumokkal megragadhat dolgokkal tud mit kezdeni.
A mindennapok vilgbl val kiszoruls azonban nmi megknnyebblst
is hozott az intelligencia "szaktudsainak". Teljesen nllsodhattak,
fggetlenedhettek, mivel senki sem trdtt mr velk, senkihez sem
kellett igazodniuk. Zavartalanul kialakthattk, berendezhettk azt
a csak sajt maguktl fgg, nagymrtkben belterjes vilgot, amelyben
"a szaktudomny" derk kpviselinek mr nem kell attl flnik,
hogy valakinek is sikerlhet az "szaktudomnyos" tevkenysgket
is nemcsak a "ksrleti szemlyek" teljestmnyeit kzrthet
s kzzelfoghat intelligenciakritriumokhoz, vagy ha tetszik,
intelligenciaetalonokhoz viszonytva, minsteni. Napjainkra teht nem
maradt ms az intelligenciakutats "szaktudomnynak" mrcjl, csak
a sajt maga ltal fejlesztett sr kd. Ez azonban nem igen elgti
ki azokat, akik magra az intelligencira lennnek kvncsiak, nem
pedig a kr srtett misztikus kdre. De ht kvncsi-e mg valaki
az intelligencira, vagy a sajt intelligencijra? Szerencsre, igen.
 
Az intelligencia plyafutsnak legfrissebb, harmadik szakaszban,
napjainkban, jra lnkl s szlesedik az rdeklds az intelligencia
irnt. Nagy rdekldst s parzs vitkat kivlt knyvek jelennek
meg, s mg a napilapok is lehznak egy-egy brt a tmrl. Az biztos,
hogy egysgesen elfogadott, megbzhatan mrhet intelligencia-fogalmat
mg mindig nem sikerlt kiizzadnia a tudomnynak, gyhogy ma is
mindenki azt rt intelligencin, amit akar. (E tren szmottev
javuls egyhamar nem is vrhat.) De mra az is bizonyoss vlt, hogy
az intelligencia krli kdben van valami, ami rtkes s hasznlhat.
Ha valahol kd van, ott persze megjelennek a szlhmosok. Ahol rtk
van, ott is. Ahol pedig kd is s rtk is egytt van, ott nyzsgni
szoktak a szlhmosok. Az intelligencia plyafutsnak legfrissebb
szakaszt a kd, az rtkek, a meglnklt s kiszlesedett rdeklds
s a szlhmosok hirtelen elszaporodsa jellemzi.
 
Most jbl nagyban mrnek, tesztelnek valamit, amit egyesek
intelligencinak mondanak, s ez a valami, amit intelligencinak
mondanak, annak ellenre, hogy senki sem tudja, hogy mi is az
valjban, megint mindenkit rdekel. Az intelligencinak mg mindig
nincs pkzlb defincija, de ez mr vgkpp nem fontos. A f az,
hogy itt az intelligencia renesznsza. s a tesztek, amikkel pontos
definci ide, pontos definci oda, mgiscsak jellemezni lehet
valamit, ktsgtelenl megdbbent s nagyon is elgondolkodtat
dolgokat mutatnak.
 
Az intelligencival foglalkoz sikerknyvek s a krlttk fellngolt
vitk biztostjk az rdekldst. Pezseg az let. A tmeg, az
"egyszer ember", azonban megint csak nem lt tisztn, csak a nagy
kavargst tapasztalja. De ht szksgszer-e, hogy ez gy legyen? Nem
lehet-e az intelligencit a valsgos, kzzelfoghat dolgok vilgban,
kzrthet mdon megragadni? gy, hogy mindenki, "szaktudomnyos
segdlet" nlkl, maga is (legalbb hozzvetlegesen) meg tudja
llaptani magrl s gyermekeirl, hogy ki hogyan is ll intelligencia
dolgban? Ez nem lehetetlen kvnsg.
 
(Az elemi tisztessg megkveteln, hogy itt mindjrt legalbb nagy
vonalakban meghatrozzuk, hogy mi az intelligencia, s legalbb
hozzvetleges pontossggal megmondjuk azt is, hogy azt hogyan
mrjk. Ennek a ktelessgnknek azonban csak ksbb tudunk eleget
tenni. Elbb krl kell jrnunk a tmt, klnben eltvednnk az
intelligencit krlvev tudomnyos kdben.)
 

Az intelligencia cscsai
------------------------
 
Mindenkit rdekel az intelligencia, de mindenkit legjobban a
sajt intelligencija rdekelne. Nagyon gyakran hallunk msok
intelligencijt minst megjegyzseket, sajt intelligencink
elfogulatlan megtlsben azonban semmi segtsget nem kapunk.
Pedig kvncsiak lennnk r, hogy mennyire vagyunk intelligensek,
de mg inkbb arra, hogy mit tegynk, intelligencink fejlesztse,
kibontakoztatsa rdekben. Tisztn szeretnnk ltni, hogy egyltaln
van-e lehetsg arra, hogy valaki intelligensebb vljon, vagy pedig
ez remnytelen, mert az intelligencia mindenkinek veleszletett,
megmsthatatlan adottsga.
 
Hogy legyen kvetend pldnk, az emberisg szellemrisait
ton-tflen odalltjk elnk, gy, hogy mr mozdulni sem lehet a
pldakpektl, s mindenkinek megfjdul a nyaka, mert llandan
fel kell nznie valamelyik szellemrisra. Arrl azonban sosem
esik sz, hogy hogyan lettek a pldakpl ajnlott szellemrisok
szellemrisokk. s ez nagyon gyans. Ha ugyanis szletni kell
erre, akkor rtelmetlen a szellemrisokat pldakpl lltani azok
el, akik nem annak szlettek. Ha meg nemcsak szletssel, hanem ms
mdon is elrhet, hogy valaki szellemris legyen, akkor mirt a
szellemrisok szemlyt, mirt nem a szellemriss vls mdjait s
lehetsgeit lltjk elnk ton-tflen? Gyans ez bizony, nagyon
gyans ...
 
Abban biztosan mindenki egyetrt, hogy clszer lenne mr nemcsak
a cscsokkal, hanem a felfel vezet utakkal is foglalkozni. Hla
Istennek, vannnak ilyenek is. Mindenhonnan, minden ember pillanatnyi
helytl, s helyzetbl vezet t felfel is.
 

Hny intelligens ember futkroz az utcn?
-----------------------------------------
 
Ezt a krdst meg kell fogalmaznia annak, aki az intelligencia
tmjval komolyan foglalkozik. gy is feltehetjk a krdst, hogy
sok vagy kevs intelligens ember van kztnk? s mi magunk, a
meznynek mely rszben vagyunk?
 
Ki kell jelentennk, hogy intelligensnek szletett gyerekek
risi tbbsgbl nem lesz intelligens felntt, mgis sokkal tbb
intelligens ember futkroz az utcn, mint gondolnnk. (Taln mi is
ezek kz tartozunk? Majd kiderl.) Az is igaz azonban, hogy azoknak,
akiket a kzvlemny intelligenseknek tart, legfeljebb egytizede vagy
mg annyi sem valban intelligens.
 
Hogyan lehet, hogy sok ember, aki intelligensnek ltszik, mgsem
az, s sok ember, aki nem ltszik intelligensnek, mgis az? A vlasz
egyszer. Nagyon knny sszetveszteni, s nagyon gyakran ssze is
tvesztjk az intelligencit a mveltsggel, s azt hisszk a mvelt
emberrl, hogy intelligens, pedig nem mindig az. (A mveltsg is nagy
rtk persze, de nem azonos az intelligencival.) Sok ember pedig,
aki a ltszat ellenre mgis intelligens (pontosabban, kpes lenne
intelligens viselkedsre is), az esetek tlnyom tbbsgben
blvnyimds ldozata. Ahelyett, hogy a sajt lba el nzne,
magasan a feje fl bmul, bmulja a pldakpl elje lltott
szellemrist vagy valami ms blvnyt, s emiatt rendszeresen
orra esik. s a rendszeresen orra eskben valban nehz szrevennnk
az intelligencit, mg akkor is, ha az megvan. Tny mindenesetre,
hogy az let orszgtjn csetl-botl, rendszeresen orra es emberek
kztt sokkal tbb kpes megfelel krlmnyek kztt intelligens
viselkedsre, mint amennyi a htkznapok szrkesgben is
intelligencit sugrzan viselkedik.
 
Azoknak pedig, akik szeretnk tudni, hogy hol a helyk a meznyben,
az intelligensek vagy a nem intelligensek kztt, mindenekeltt meg
kell tanulniuk a sajt lbuk el (is) nzni, mikzben jrnak, magyarn
meg kell tanulniuk helyesen eligazodni, helyesen tjkozdni. Ha ez
sikerlt, akkor mr arra a krdsre is megtalljk a vlaszt, hogy k
maguk vajon intelligensek-e vagy nem azok. A vlasz megnyugtat lesz.
Az let dolgaiban eligazodni, helyesen tjkozdni kpes ember csak
intelligens lehet, mert az intelligencia az ember felsbbrend
eligazodsi, tjkozdsi, lnyegmegragadsi kpessge ill. ennek
rvnyeslse, megnyilvnulsa. Ez a kpessg mindenkiben megvan.
Akiben rvnyesl, azt intelligensnek nevezzk, akiben alig
rvnyesl, azt nem tartjuk intelligensnek.
 
Az egyni intelligencia megtlsnl egymstl elg jl
megklnbztethetk a kvetkez csoportok.
 
- Pszeudointelligens (lintelligens, valjban nem intelligens, de
valamilyen okbl els pillanatra annak ltszik, pl. mvelt, vagy
tlagosnl lnyegesen jobb a memrija, vagy nagy gyakorlata van
valamiben).
 
- Szemiintelligens (flintelligens, flig intelligens, akinek az
intelligencija valamilyen okbl nem rvnyesl teljes mrtkben,
minden lethelyzetben).
 
- Nem intelligens.
 
- Intelligens.
 
(A szemiintelligensek kztt van egy rdekes csoport. Ebbe azok
tartoznak, akiknek intelligencija elg fejlett ugyan, de valamilyen
okbl, vagy okokbl "nem hasznljk". Ezek nem vakok, de be van ktve
a szemk, vagy csukott szemmel jrnak, s ezt nagyon megszoktk.)
 

Hov bjtak az intelligens emberek?
-----------------------------------
 
A tanulsnak knny s hatsos mdja az utnzs, a plda utn
val tanuls. J lenne keresni egy intelligens embert, s utnozni
viselkedst. Nem lesz azonban knny dolga annak, aki az intelligens
viselkedst egy intelligens embertl szeretn ellesni. Meg kell
hagyni, valban ritkn tallkozhatunk intelligens emberekkel, akiket
kvethetnnk. gy tnik, mintha az intelligens emberek elbjtak volna
valahov, s hiba keressk ket. Kibrndt hallgatni s olvasni pl.
a Nobel djasok semmitmond nyilatkozatait, az akadmik tagjainak
res frzisait, a tudlkos professzorokat, a mindent megmagyarz
pszicholgusokat. Amit ma mondanak, holnapra majdnem mind meg lesz
cfolva. Mg mveltsget sem igen tudunk ellesni tlk, nemhogy
intelligencit. A lbunk el nzst, az orra essek nlkli jrst
azonban a magunk erejbl, teljesen nllan is megtanulhatjuk, csak
fegyelmezettsg kell hozz. Nem kell mst tennnk, mint rszoktatni
magunkat arra, hogy mindenbl, amibl csak tudunk, vonjunk le minden
hasznosthat tanulsgot, s knyszertsk magunkat a levont
tanulsgok hasznostsra. Mg ha az intelligens emberek el is
bjtak valahov (biztos megvan az okuk erre), az intelligencia,
azaz a minden emberben meglev felsbbrend eligazodsi, tjkozdsi,
lnyegmegragadsi kpessg nem bjt el, mindenkinek a keze gyben
van, csak lni kell vele (ez persze nem mindig knny).
 

Kezdjnk teht tjkozdni!
---------------------------
 
ttekints, eligazods, helyes tjkozds nlkl semmiben sem
vihetjk sokra, ezek birtokban azonban a maximumot rhetjk el,
amit a lehetsgek egyltaln megengednek szmunkra.
 
Az ttekints, eligazods, helyes tjkozds nlklzhetetlen eleme
a helyes megklnbztets, azaz, hogy az ppen fontos szempontokbl
klnbzket klnbzknt kezeljnk, a nem klnbzket pedig nem
klnbzknt. Az intelligens s a nem intelligens nyilvn klnbzik
egymstl. Mikben klnbzik az intelligens viselkeds a nem
intelligenstl? Hibkban, hinyokban, mulasztsokban. Ha minden hibt,
hinyt, mulasztst sikerlt kizrnunk, akkor viselkedsnk intelligens
viselkeds lesz. gy, mg ha nincsenek is intelligens emberek a
krnkben, akikrl le lehetne msolni az intelligens viselkedst,
a mindentt bsgesen megfigyelhet hibk, hinyok, mulasztsok
alkalmasak arra, hogy pontosan megllaptsuk, hogy mikben klnbzik
az intelligens viselkeds a nem intelligenstl.
 

Mindenki szerkeszthet magnak teszteket
---------------------------------------
 
Ha kvncsiak vagyunk r, hogy valami milyen nehz, mekkora "a
tmege", a krdsre egy mrleg segtsgvel felelhetnk. A vlaszt
szabvnyosan kilogrammokban szoktuk megadni. Hasonl mdon, valamilyen
mreszkz ignybevtelvel szoktunk felelni az olyan krdsekre, hogy
valami milyen hossz, mekkora az elektromos ellenllsa stb. A vlaszt
ilyenkor mterben, ohmban stb. szoktuk megadni. Ha kvncsiak vagyunk
r, hogy egy embernek mennyi a vrnyomsa, akkor megmrjk ... Az
effle pldkat hosszan sorolhatnnk, gy tnik, hogy ha valamilyen
jellemzre, valamilyen tulajdonsgra kvncsiak vagyunk, akkor nem
kell mst tennnk, mint elkapni valamilyen mreszkzt s elvgezni a
mrst. Ez azonban csak ltszat, mert nem mindenre van mreszkznk.
 

Egy nagyon egyszer plda!
--------------------------
 
Ha nem arra vagyunk kvncsiak, hogy egy embernek mennyi a vrnyomsa,
hanem arra, hogy "milyen ers", akkor mit mrjnk?
 
Megmrhetjk pldul
 
- karizmnak krmrett (centimterben),
- azt, hogy mekkora tvot kpes futni 1 perc alatt (mterben),
- azt, hogy mekkora tvot kpes szni 1 perc alatt (mterben),
  (mindegy, hogy hogyan!?),
- azt, hogy mennyi szenet tud felhordani az els emeletre 1 ra
  alatt (mzsban).
 
Adjuk ssze a szmokat, s az sszeget nyilvntsuk a szban forg
szemly erssgt jellemz szmnak! Nem mst csinltunk ezzel, mint
alkottunk egy "tesztet", amellyel el lehet dnteni, hogy ki milyen
ers. Eljrsunkat persze nem mindenki fogadja majd el. Ellenfeleink
a tbb-kevsb megalapozott ellenvetsek tmegt fogjk felhozni.
Megkrdezik pldul, hogy mirt hagytuk ki a hegynek felfel futst,
s mirt nem eleven borjkat kell a msodik emeletre felvinni, az
ugyanis sokkal jobban mutatja valakinek az erejt, hiszen a rgkapl
borjt cipels kzben mg le is kell fogni, hogy ne rgkapljon.
 

Lssunk egy msik pldt!
-------------------------
 
Arra vagyunk kvncsiak, hogy ki milyen j hziasszony. Mit mrjnk?
 
- Azt, hogy milyen jl fz?
- Azt, hogy milyen jl ltja el gyermekeit?
- Azt, hogy milyen jl ltja el frjt?
- Azt, hogy mennyire rendes?
- Azt, hogy mennyire tiszta?
 
Hogyan mrjk ezeket? Mrs helyett pontozst is alkalmazhatunk,
iskolai jegyeket is adhatunk. A legrosszabb jegy legyen 1 pont, a
legjobb 5 pont!
 
Osztlyozzuk teht a hziasszonyt!
 
- fzs,
- gyermekek elltsa,
- frje elltsa,
- rendessg,
- tisztasg
 
"tantrgyakbl"!
 
Adjuk ssze az osztlyzatokat, s mint elbb, az sszeget nyilvntsuk
"a hziasszonyi alkalmassg" mrszmnak! Ezzel a szmmal jellemezni
lehet, hogy ki milyen j hziasszony. Nyilvnval persze, hogy ms
tantrgyakat is vlaszthattunk volna, s ms pontozsi rendszert
is alkalmazhattunk volna, s ugyanaz a hziasszony ms-ms
tantrgyrendszer s pontozsi rendszer szerint megtlve egszen
klnbz teljestmnynek bizonyulhat. Az is rezhet azonban, hogy
ezzel a mdszerrel tudunk szerkeszteni olyan mrszmot, amellyel mr
elg jl jellemezni lehet, hogy ki milyen j hziasszony.
 
s most jn a lnyeg. Mit csinljunk, ha arra vagyunk kvncsiak, hogy
ki mennyire intelligens? Mindenkppen el kell menni egy pszicholgushoz,
s fizetni kell rte, hogy egy "intelligenciateszttel" megllaptsa,
hogy mennyire vagyunk intelligensek?
 
Mi magunk is (elg pontosan) meg tudjuk mondani valakirl, hogy
mennyire j hziasszony. maga is elg jl el tudja vgezni a sajt
minstst. Nem lehetne ugyanezt megtenni az intelligencival is?
Dehogyisnem. Nincs szksg msra, mint gyesen kivlasztani a brlati
szempontokat ("tantrgyakat"), s gyesen megllaptani hozzjuk a
pontozsi mdszert.
 

Ki intelligens? Ki nem az? Ki mennyire az vagy nem az?
------------------------------------------------------
 
Volt mr sz rla, hogy mikben klnbzik az intelligens viselkeds
a nem intelligenstl. Hibkban, hinyokban, mulasztsokban. Ha minden
hibt, hinyt, mulasztst sikerlt kizrnunk, akkor viselkedsnk
intelligens viselkeds lesz.
 
Mik teht a nem intelligens viselkeds tipikus hibi? (Amiknek
elkvetse jellemz a nem intelligens viselkedsre, amiket brlati
szempontokknt is hasznlhatunk az intelligens s a nem intelligens
viselkeds megklnbztetsnl?) A legjellemzbb, leglnyegesebb
hibk a kvetkezk.
 
A nem intelligens:
 
- Nem helyesen veszi figyelembe a lehetsgeket (pl. lnyeges
  lehetsgeket nem vesz figyelembe, nem ltez lehetsgeket
  ltezknt kezel).
- Nem helyesen rtkeli a lehetsgeket (pl. elnysnek minst
  htrnyos, vagy nem ltez lehetsgeket, htrnyosnak minst
  elnys lehetsgeket).
- Vlasztsnl nem egy legrtkesebb (viselkedsi) lehetsget
  vlaszt.
- Ha jl vlasztott, nem valstja meg a kivlasztott legrtkesebb
  viselkedsi lehetsget, st esetleg meg sem kezdi a megvalstst.
- Nem vgez ellenrzseket, vagy ha vgez, nem minden szksges
  szempontbl s mdon vgzi.
 
                                    *
 
- Nem helyesen llaptja meg, hogy letben, feladataiban miknek s mi
  szerepe van vagy lehet.
- Nem helyesen veszi figyelembe, a fontos szerep tnyezk jellemzit,
  tulajdonsgait.
- Nem helyesen veszi figyelembe, a viszonyokat, kapcsolatokat,
  sszefggseket, vonatkozsokat.
- Nem helyesen kezeli, azokat az llapotokat, helyzeteket, amiknek
  letben, feladataiban szerepe van vagy lehet.
- Nem helyesen veszi figyelembe, nem gy hasznlja, azokat a
  mveleteket s mveletvgzket amiknek letben, feladataiban
  szerepe van vagy lehet.
- Nem helyesen veszi figyelembe, nem gy kezeli, azokat a
  folyamatokat, amiknek letben, feladataiban szerepe van vagy lehet.
 
                                    *
 
- Nem, vagy nem helyesen ksri figyelemmel az ignyek s a
  lehetsgek alakulst,
- Nem, vagy nem helyesen rtkeli az ignyeket s a lehetsgeket,
  s ezek alakulst,
- Nem, vagy nem helyesen tudatostja s fogadja el, hogy mikrl kell
  s lehet lemondani, miknek a fejben.
- Nem, a legrtkesebb ignykielgtsi folyamatok megvalsulsa
  rdekben alaktja az ignyeket s a lehetsgeket.
- Nem, vagy nem helyesen gondoskodik az elksztsrl, a
  felkszlsrl.
- Nem, vagy nem helyesen gondoskodik a hozzvalkrl (pl. a fontos
  dolgokra nem hagy elg idt, nem biztost elg pnzt, energit,
  figyelmet).
- Nem, vagy nem helyesen gondoskodik a szksges tartalkokrl.
- Nem, vagy nem helyesen kezeli a tbbleteket s a hinyokat,nem
  helyesen oldja meg az elosztsi feladatokat.
- Nem, vagy nem helyesen gondoskodik az okok elemzsrl, a
  kvetkezmnyek kezelsrl, a tanulsgok levonsrl.
 
Ilyen teht a nem intelligens viselkeds ember. A felsorolt hibkbl
knnyen megfogalmazhatjuk azokat a "tantrgyakat" is, amelyekbl az
intelligens ember, "az let iskoljban" ltalban jl vizsgzik.
Ezek a kvetkezk.
 
- Lehetsgek figyelembevtele
- Lehetsgek rtkelse
- Vlaszts, dnts
- Megvalsts
- Ellenrzs
- Szereplk, szerepek figyelembevtele s kezelse
- Jellemzs, (tulajdonsgok figyelembevtele s kezelse)
- Viszonyok, kapcsolatok, sszefggsek, vonatkozsok figyelembevtele
  s kezelse
- llapotok, helyzetek figyelembevtele s kezelse
- Mveletek s mveletvgzk figyelembevtele s kezelse
- Folyamatok figyelembevtele s kezelse
- Ignyek s lehetsgek alakulsnak figyelemmel ksrse
- Ignyek s lehetsgek alakulsnak rtkelse
- Lemonds tudatostsa s elfogadsa
- Igny- s a lehetsgalakts
- Elkszts, felkszls
- Hozzvalkrl val gondoskods
- Szksges tartalkokrl val gondoskods
- Eloszts, tbblet- s hinykezels
- Okok elemzse, kvetkezmnyek kezelse, tanulsgok levonsa
 
Ezek teht azok a tantrgyak, amelyekbl az intelligens ember "az let
iskoljban" llandan jelesre vizsgzik.
 
(Termszetesen mint minden nzponttl fgg dolgon, ezen a
felsorolson is lehet vitatkozni. Persze inkbb csak gy, hogy valaki
bvteni akarja a "tantrgyak" listjt. Mivel azonban az esetleges
indokolt bvtst senki sem gtolja, a vitnak nem sok rtelme lenne.)
 

Mik az intelligencia kzzelfoghat, mindenki ltal vilgosan
------------------------------------------------------------
megllapthat ismertetjegyei?
-------------------------------
 
Az intelligencia kzzelfoghat, mindenki ltal vilgosan megllapthat
ismertetjegyei lnyegben azok, amik az "intelligenciatantrgyakbl"
val jeles eredmnyt biztostjk. Teht az, ha valaki
 
- helyesen veszi figyelembe a lehetsgeket,
- helyesen rtkeli a lehetsgeket,
- mindig egy legrtkesebb viselkedsi lehetsget vlaszt,
- megvalstja a kivlasztott legrtkesebb viselkedsi lehetsget,
  de legalbbis megkezdi a megvalstst, (s addig folytatja, amg
  valami elre nem ltott akadly meg nem histja a folytatst),
- ellenrzseket vgez, minden szksges alkalommal, szempontbl s
  mdon,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen veszi figyelembe, gy
  kezeli, hasznlja, ill. alkalmazza azokat, amiknek letben,
  feladataiban szerepe van vagy lehet,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen veszi figyelembe, gy
  kezeli, hasznlja, ill. alkalmazza azoknak a jellemzit,
  tulajdonsgait, amiknek letben, feladataiban szerepe van vagy
  lehet, s ezek szerepeit, helyesen vgzi a jellemzst,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen veszi figyelembe,
  gy kezeli, hasznlja, ill. alkalmazza azokat a viszonyokat,
  kapcsolatokat, sszefggseket, vonatkozsokat, amiknek letben,
  feladataiban szerepe van vagy lehet,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen veszi figyelembe, gy
  kezeli, hasznlja, ill. alkalmazza azokat az llapotokat, helyzeteket,
  amiknek letben, feladataiban szerepe van vagy lehet,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen veszi figyelembe, gy
  kezeli, hasznlja, ill. alkalmazza azokat a mveleteket s
  mveletvgzket, amiknek letben, feladataiban szerepe van
  vagy lehet,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen veszi figyelembe, gy
  kezeli, hasznlja, ill. alkalmazza azokat a folyamatokat, amiknek
  letben, feladataiban szerepe van vagy lehet,
- helyesen ksri figyelemmel az ignyek s a lehetsgek alakulst,
- helyesen rtkeli az ignyeket s a lehetsgeket s ezek
  alakulst,
- tudatostja s elfogadja, hogy mikrl kell s lehet lemondani,
  miknek a fejben,
- gy alaktja az ignyeket s a lehetsgeket, hogy a legrtkesebb
  ignykielgtsi folyamatok valsulhassanak meg,
- helyesen gondoskodik az elksztsrl, a felkszlsrl,
- helyesen gondoskodik a hozzvalkrl,
- helyesen gondoskodik a szksges tartalkokrl,
- helyesen kezeli a hinyokat s a tbbleteket, helyesen oldja meg az
  elosztsi feladatokat,
- helyesen gondoskodik az okok elemzsrl, a kvetkezmnyek
  kezelsrl, a tanulsgok levonsrl.
 

Mit csinljon az a felntt, aki szeretn az intelligencija
-----------------------------------------------------------
rvnyeslst akadlyoz korltokat felszmolni?
-------------------------------------------------
 
Az intelligencia hatrozott s biztos jele, ha valaki szreveszi
s tudatostja a hibkat, amiket elkvetett s azok okait is. Aki
szeretn az intelligencija rvnyeslst akadlyoz korltokat
felszmolni, annak nem kell mst tennie, mint fegyelmezetten
gyakorolni az "intelligenciatantrgyakat". Teht
 
- mindig (helyesen) vegye figyelembe a lehetsgeket,
- mindig (helyesen) rtkelje a lehetsgeket, (az intelligens tbb
  lehetsget szokott figyelembe venni, s azokat krltekintbben
  szokta rtkelni),
- mindig egy legrtkesebb viselkedsi lehetsget vlasszon,
- (helyesen s idben) valstsa meg a kivlasztott legrtkesebb
  viselkedsi lehetsget, ne legyen hebehurgya, de slt galambra se
  vrjon,
- vgezzen ellenrzseket, minden szksges szempontbl s mdon,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen vegye figyelembe, gy
  kezelje, hasznlja, ill. alkalmazza azokat, amiknek letben,
  feladataiban szerepe van vagy lehet, s ezek szerepeit,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen vegye figyelembe, gy
  kezelje, hasznlja, ill. alkalmazza azoknak a jellemzit,
  tulajdonsgait, amiknek letben, feladataiban szerepe van vagy
  lehet,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen vegye figyelembe, gy
  kezelje, hasznlja, ill. alkalmazza azokat a viszonyokat,
  kapcsolatokat, sszefggseket, vonatkozsokat, amiknek letben,
  feladataiban szerepe van vagy lehet,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen vegye figyelembe, gy
  kezelje, hasznlja, ill. alkalmazza azokat az llapotokat,
  helyzeteket, amiknek letben, feladataiban szerepe van vagy lehet,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen vegye figyelembe, gy
  kezelje, hasznlja, ill. alkalmazza azokat a mveleteket s
  mveletvgzket, amiknek letben, feladataiban szerepe van vagy
  lehet,
- fontossguknak megfelelen, s helyesen vegye figyelembe, gy
  kezelje, hasznlja, ill. alkalmazza azokat a folyamatokat, amiknek
  letben, feladataiban szerepe van vagy lehet,
- (helyesen) ksrje figyelemmel az ignyek s a lehetsgek
  alakulst,
- (helyesen) rtkelje az ignyeket s a lehetsgeket s ezek
  alakulst,
- tudatostsa s fogadja el, hogy mikrl kell s lehet lemondani,
  miknek a fejben,
- gy alaktsa az ignyeket s a lehetsgeket, hogy a legrtkesebb
  ignykielgtsi folyamatok valsulhassanak meg,
- (helyesen) gondoskodjon az elksztsrl, a felkszlsrl,
- (helyesen) gondoskodjon a hozzvalkrl,
- (helyesen) gondoskodjon a szksges tartalkokrl,
- (helyesen) kezelje a hinyokat s tbbleteket, helyesen vgezze az
  elosztsi mveleteket,
- (helyesen) gondoskodjon az okok elemzsrl, a kvetkezmnyek
  kezelsrl, a tanulsgok levonsrl.
 
Az olvasnak biztosan feltnt, hogy most harmadszor ismteljk
el ugyanazt a listt, ms megfogalmazsban. Ez nem vletlen.
Nyomatkosan hangslyozni kell, hogy az intelligens viselkedshez az
"intelligenciatantrgyak" kvetelmnyeit llandan szem eltt kell
tartanunk. Ahhoz pedig, hogy szem eltt tartsunk valamit, azt tudnunk
is kell. A tudshoz pedig meg kell tanulnunk, amit tudni akarunk.
A klnbz szempontbl vgzett hromszori felsorolssal a megtanulst
is el akartuk segteni. Ha tehettk volna, mg tbbszr is
elismteltk volna a kvetelmnyeket. Pldul a llektani okokbl
nagyon hasznos egyes szm els szemlyben fogalmazva, a kvetkez
mdon.
 
- Mindig helyesen veszem figyelembe a lehetsgeket.
- Mindig helyesen rtkelem a lehetsgeket.
- Mindig egy legrtkesebb viselkedsi lehetsget vlasztok.
 
Az olvasra hagyjuk a folytatst, azzal a feladattal megtoldva,
hogy vegye szmba s rjon egy kis dolgozatot arrl, hogy mi haszon
szrmazhat ugyanannak a dolognak klnbz szempontokbl val ismtelt
szemgyrevtelbl.
 

Mi kell mg az intelligencink rvnyeslshez?
------------------------------------------------
 
Lttuk, hogy mindenki sajt maga is megllapthatja magrl, vagy
msokrl, hogy mennyire intelligens. Nem kell mst tennie mint
sorra vennie a "Lehetsgfigyelembevtel", a "Lehetsgrtkels",
a "Vlaszts", a "Megvalsts", az "Ellenrzs", s a tbbi
"intelligenciatantrgyat", s ezek szerint osztlyozni, pontozni
sajt magt, vagy azt a szemlyt, akinek intelligencijt meg akarja
becslni.
 
Az is nyilvnval, hogy magunk s gyermekeink intelligencijnak
fejlesztshez nlklzhetetlen, hogy az "intelligenciatantrgyakat"
gyakoroljuk, ill. gyakoroltassuk. Termszetes azonban felvetni
azt a krdst is, hogy ez elg-e az intelligenciakibontakozs
elsegtshez.
 
Ha azt tapasztaljuk, hogy valami nem megy, annak oka van. sszerbb
dolog megkeresni az okokat s kikszblni azokat, mint tovbb
erlkdni. Rengetegszer tapasztaljuk, hogy intelligencink valamilyen
ok miatt mintha megbnult volna. Utna meg jbl jl mkdik. Mik
lehetnek ennek a jelensgnek az okai?
 
Az egyik ok testi. Kznsges fradtsg, vagy tpllkozshiny,
esetleg betegsg. A msik ok lelki. Lelki feszltsgek, zavarok
teljesen megbnthatjk intelligencink mkdst. Az is igaz, hogy
ha valaki lelkileg rendben van, annak intelligencija "olajozottan"
szokott mkdni. Aki sikert akar, annak az "intelligenciatantrgyakat"
ki kell mg egsztenie kt tantrggyal. Ezek a
 
- testi karbantarts s a
- lelki karbantarts
 
nlklzhetetlenl fontos tantrgyai.
 

A testi s a lelki karbantarts
-------------------------------
 
Rgen iskolai tantrgy volt az "egszsgtan". Ma nem az. Ezrt nem
mindenki tudja, hogy testi egszsge rendbentartsval, hogyan kell
foglalkozni, pedig erre is szksg van intelligencink fejlesztse s
rvnyestse rdekben.
 
A lelki egszsg karbantartsval sem nagyon trdnk manapsg. Pedig
ez egyszerbb, mint a testi egszsg karbantartsa (de nem mindig
knny dolog). Nem kell mst tenni, mint jtulajdonsgokat gyakorolni,
a rosszakrl meg leszokni.
 
Lssunk pldkat! J pldul, ha valaki
 
- ldozatksz,
- btor (de nem feleltlenl vakmer),
- becsletes,
- belt,
- bks,
- boldog,
- blcs,
- ders,
- egyenes,
- egysges,
- elgedett,
- elfogulatlan,
- elrelt,
- erklcss,
- ershit,
- ber,
- rtelmesen l,
- "szre trt" (levonta kudarcaibl a helyes kvetkeztetseket,
  s teljes odaadssal, elszntsggal li a helyes letet),
- fejld,
- felelssgtud,
- felszabadult,
- figyelmes,
- gondos,
- gondolkod,
- hlsszv,
- haza- s kzssgszeret,
- helyt, hivatst megtallt,
- helyes tudat,
- helyn lev (fizikailag s lelkileg mindig ott van ahol helyes,
  nem kujtorog, kvlyog ide-oda),
- hsies,
- hsges,
- igaz,
- irgalmas,
- j,
- jindulat,
- j kedly,
- jra elsznt,
- kszsges,
- kitart,
- komoly,
- lelkiismeretes,
- lendletes,
- lnyeglt,
- magra tallt,
- megbocst,
- megfontolt,
- mly rzs,
- munkaszeret,
- nagyvonal,
- nyugodt,
- okos,
- nfegyelmez,
- rmteli,
- sszeszedett,
- pontos,
- rendezett,
- rendszeret,
- segtksz,
- serny,
- szerny (de nem szolgalelk),
- szeretetteljes,
- szorgalmas,
- takarkos,
- tanul belltottsg (nem tekinti magt befejezettnek, llandan
  gyakorol, fejleszti magt),
- tiszta,
- transzcendens rtkeket tisztel, szeret,
- trelmes,
stb.
 

Mik rtanak az intelligencia rvnyeslsnek?
----------------------------------------------
 
A helyes letvezetsben mindig egyidejleg kell figyelni azokra is,
amiket el akarunk rni, de azokra is, amiket el akarunk kerlni.
Intelligencink rvnyeslst gtl olyan llapotokat, mint pldul
a kvetkezk, kerlnnk kell.
 
- aggodalom,
- lnoksg,
- bossz(vgy),
- dicsekvs,
- gg,
- gyllet,
- elgedetlenkeds,
- elkeseredettsg,
- fegyelmezetlensg,
- feleltlensg,
- felletessg,
- feszltsg,
- fkevesztettsg,
- flelem,
- fltkenysg,
- fukarsg,
- gyvasg,
- harag,
- ingerltsg,
- irigysg,
- kapkods,
- kbasg,
- kesersg,
- kettslelksg,
- kicsinyessg,
- kiszolgltatottsg,
- lehangoltsg, kedvetlensg
- lhasg,
- megosztottsg,
- nyugtalankods,
- nlltlansg,
- nimdat,
- nmarcangols,
- nsajnlat,
- nzs,
- pazarls,
- piszkossg,
- rendetlensg,
- restsg,
- rosszkedv,
- svrgs,
- szeretetlensg,
- szertelensg,
- sztszrtsg,
- szomorsg,
- szorongs,
- tehetetlenkeds,
- tohonyasg,
- trelmetlensg.
 
Nagyon hasznos szem eltt tartanunk az intelligencia s a jkedly
kzti sszefggst. A jkedly nagyrszt intelligencia krdse.
Az intelligencia hat a kedlyre. A jkedly hat az intelligencia
rvnyeslsre. (A jkedlyt sose tvesszk ssze a j hangulattal,
se a lha vihogssal, se a feleltlen szrakozssal!)
 

Gyakorlati, technikai krdsek
------------------------------
 
Az intelligencit klnfle krdvek kitltsvel s feladvnyok
megoldsval szoktk vizsglni s mrni. Az a szemly aki tudni
szeretn, hogy mennyire intelligens elmegy egy pszicholgushoz,
kifizeti a vizsglat rt, a pszicholgus pedig kzli vele, hogy
mennyire intelligens.
 
Van aki ennyivel meg is elgszik. Mit csinljanak azonban azok
az emberek, akik ignyesebbek, s az intelligenciavizsglat
eredmnytl fggen, vagy attl fggetlenl, szeretnnek vrl-vre
intelligensebbek lenni, szeretnk, ha intelligencijuk vrl-vre
egyre jobban kibontakozna. Oldjanak meg taln minl tbb olyan
feladvnyt, amilyenekkel az intelligencia tesztekben tallkoztak,
hogy amikor legkzelebb elmennek intelligencijukat megmretni, akkor
intelligensebbeknek bizonyuljanak? Ugye ezt senki sem tartan komoly
dolognak? Pedig a "tudomny" ma csak ezt az egyetlen komolytalan
lehetsget knlja azoknak, akik szeretnnek gy munklkodni
intelligencijuk kibontakoztatsn, hogy intelligencijuk fejlettsgt
idrl-idre szmszeren jellemezve is ellenrizni kvnjk.
 
Nyilvnval, hogy gyakorlati szempontbl csak az lehet j
intelligenciamrsi mdszer, amellyel egy szemly intelligencijt
sajt maga, vagy t jl ismer ms szemlyek is megbzhatan
megtlhetik, mgpedig korltlan gyakorisggal.
 
Egy ilyen egyszer s knnyen hasznlhat intelligenciamrsi
mdszert ajnlunk a kvetkezkben, amely gy alkot szmszer
rtktletet, hogy megbecsli az intelligens viselkeds minden
lnyeges alkotelemnek rvnyeslst, s ezt kzvetlenl teszi,
nem pedig a feladvnymegold kszsg olyan kzvetett s vitathat
eredmnyeire tmaszkodva, melyekben mr az is bizonytalan, hogy az
intelligens viselkeds minden lnyeges alkoteleme szerephez jut-e
egyltaln.
 
Sajt intelligencink szmszer megbecslshez vegyk sorra a "Mik az
intelligencia kzzelfoghat, mindenki ltal vilgosan megllapthat
ismertetjegyei?" cm rsz listjnak megllaptsait a testi s
lelki karbantartsi kvetelmnyekkel kiegsztve. Osztlyozzuk
magunkat e 22 szempont szerint, az iskolban szoksos mdon!
 
Ha valakinek a jegyei kztt egyetlen elgtelen (1) is elfordul,
akkor intelligencija elgtelen (1). Ha a jegyek kztt elfordul
az elgsges (2), de elgtelen jegy nincs, akkor az intelligencia
elgsges (2). Ha sem elgtelen sem elgsges jegy nem fordul el,
akkor
 
66...76 sszpontszmnl az intelligencia kzepes (3),
77...87 sszpontszmnl az intelligencia j (4),
88...98 sszpontszmnl az intelligencia kivl (5),
99...110 sszpontszmnl a szban forg szemly zsenilis
("hiperintelligens").
 

Mi van a lexikonokban?
----------------------
 
Az intelligencia fogalmval s mrsvel kapcsolatos legfontosabb
gyakorlati problmk megtrgyalsnak vgre rve, nem lenne ill
tovbb halogatni azt a krdst, aminek tisztzsval kellett volna
kezdeni munklkodsunkat, hogy t.i. mi is az intelligencia
tulajdonkpp.
 
A lexikonokban az intelligencia cmsznl ltalban olyasflket
tallunk, mint
 
- rtelem, sz, felfogkpessg, rtelmessg,
- mveltsg, egyni kultra,
- rtelmisg (mint trsadalmi rteg).
 
Az intelligens pedig azt jelentheti, hogy valaki
 
- rtelmes, eszes,
- mvelt,
- megrt, belt.
 
Lexikonokban ltalban hiba keresnk egyrtelm meghatrozst az
intelligencira.
 
A llektan tudomnyhoz is hiba fordulunk vilgos s gyakorlatban
is hasznlhat intelligenciadefinci ignyvel. A llektan tudomnya
mvelinek (bevallottan) nem f trekvse, hogy pontos defincirl
gondoskodjanak. gy kerlik meg a krdst, hogy "az intelligencia az,
amit intelligenciatesztekkel mrnk". (gy hangzik ez, mintha azt
mondannk, hogy hmrsklet az, amit hmrvel mrnk.) Ez ugyan tbb
a semminl, de csak szksgmegolds, amely kielgtetlenl hagyja a
gondolkod embert.
 
Az igazi gondolkods nem szksgmegoldsok sszeeszkblst, st mg
csak nem is szigoran logikus lpsek egymsutnjt jelenti, amit
valahny lps utn valamilyen okbl abba szoktak hagyni, hanem az
igazi gondolkods a teljes igazsg elrsre val trekvs, amit a
teljes igazsg elrse eltt nem szabad abbahagyni.
 
Az intelligencira vonatkoz legfontosabb igazsg az lenne, hogy
mi is tulajdonkpp az intelligencia. Ennek az igazsgnak mg nem
vagyunk minden rszletre vonatkozan teljesen a birtokban, de
nyugodtan leszgezhetjk, hogy az intelligencia egy kpessg, az
let dolgaiban val eligazods, helyesen tjkozds kpessge. Az
intelligencia az ember felsbbrend eligazodsi, tjkozdsi, lnyeg-
s problmamegragadsi valamint problmamegoldsi kpessge ill. ennek
rvnyeslse, megnyilvnulsa. Ez a kpessg mint mr hangoztattuk
mindenkiben megvan. Akiben rvnyesl, azt intelligensnek nevezzk,
akiben alig rvnyesl, azt nem tartjuk intelligensnek.
 
Az let feladatmegoldsok, problmamegoldsok folyamata. Mindenki
rzkeli a problmk szortst, mindenki rzkeli s szenvedi a
problmk megltbl ered kellemetlensgeket. Van aki csak rzkeli
s csak szenvedi, vannak azonban olyanok is, akik nemcsak rzkelik
s szenvedik a problmk megltbl ered kellemetlensgeket, hanem
magukat a problmkat is kpesek megltni, megragadni s meg is
oldani. Ezek az intelligens emberek.
 
 

 
FIATALOK KRDEZTK
 
rj nekem!

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!