bibliaiskola
KSZNTELEK!
Induls: 2004-11-23
 
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
VIDEO

Jzus lete Lukcs
evangliuma alapjn
http://www.jesusfilm.org/
languages/01107/hi.html
 
Kedvencek
 
Segtsg a tantknak
Segtsg a tantknak : INTELLIGENS GYEREKEK - INTELLIGENS FELNTTEK

INTELLIGENS GYEREKEK - INTELLIGENS FELNTTEK

  2005.06.25. 12:46

Az intelligencia, klnsen sajt intelligencija, mindenkit rdekel.

INTELLIGENS GYEREKEK - INTELLIGENS FELNTTEK
 
                                rta:
 
                            Pogny Csaba
                          okl. matematikus
 

Bevezets
---------
 
Az intelligencia, klnsen sajt intelligencija, mindenkit rdekel.
Rengeteget beszltek s rtak mr az intelligencirl, amitl azonban
nem sokan lettek intelligensebbek, de mg okosabbak sem. A "tudomnynak"
mg odig sem sikerlt eljutnia, hogy megnyugtatan tisztzza, mik
az azonossgok s mik a klnbzsgek, akztt, hogy valaki okos,
elms, szellemes, mvelt vagy intelligens, az olyan, kzrdekldsre
szmot tart krdsek megoldsrl ne is beszljnk, mint pldul a
kvetkezk.
 
Az emberisg hny szzalka szletik intelligensnek?
 
Sok intelligens kisgyerekbl mirt s hogyan vlik szrke, cseppet sem
intelligens viselkeds felntt?
 
Mik az intelligencia kzzelfoghat ismertetjegyei?
 
Hogyan menthetjk meg minl tbb intelligens kisgyermek
intelligencijt?
 
Mit csinljon az a felntt, aki szeretn az intelligencija
rvnyeslst akadlyoz korltokat felszmolni?
 
Hogyan llapthatja meg ki-ki sajt magrl, hogy mennyire
intelligens?
 
Ez a munka pont ezekre, a gyakorlati szempontbl fontos, s az
rdeklds kzppontjban lev krdsekre keresi a gyakorlati vlaszt.
 
 
 
                               I. rsz
 
                        INTELLIGENS GYEREKEK
 
Az els jelek
-------------
 
A kzepes kpessgek, az tlagos intelligencia megnyilatkozsai nem
keltenek feltnst. Ezekbl semmi figyelemremlt kvetkeztetst nem
tudunk levonni. A legtermszetesebb, a legmegszokottabb dolog, hogy
valami kzepes. A kiemelkeden j, vagy a szokatlanul rossz kelti
fel az rdekldst. gy van ez az intelligencival is. A kisgyerekek
lpegetse a fejlds megszokott lpcsfokain (brmennyire is
csodlatos maga a jelensg) mindenki eltt termszetes. Joggal kelt
azonban feltnst, ha egy-egy kisgyerek nem lpegetve halad a fejlds
lpcsin, hanem kettesvel vagy hrmasval veszi a fokokat, vagy
idnknt nagyobbakat ugrik. Ezek, a kettesvel, hrmasval vett
fokok, a kisebb nagyobb ugrsok az tlagon felli intelligencia els,
szrevehet jelei, amik mr joggal ragadjk meg figyelmnket. Azok a
kisgyerekek, akiknl akrcsak egy-kt ilyen szokatlan felvillans is
elfordul, biztosra vehet, hogy az tlagosnl intelligensebbek,
helyesebben, biztosra vehet, hogy kpesek lehetnek az tlagosnl
intelligensebb vlni.
 
Tagadhatatlan s egyben megdbbent az a tny, hogy azoknak a
kisgyerekeknek a szma, akiknl tlagon felli intelligencira
(biztosan) utal jelek tbbszr is meggyzen mutatkoznak,
sokszorosan meghaladja azoknak a felntteknek a szmt, akiket
valban intelligenseknek kell minstennk.
 
Hov lesz kzben az a sok-sok intelligens kisgyerek? Hogyan
lesz bellk szrke tmegember? s hnyan is vannak valjban?
Az emberisg hny szzalka szletik intelligensnek? s egyltaln,
mibl kvetkeztethetnk egy kisgyerek intelligens voltra?
 

Felvillansok
-------------
 
Egy kisgyereket nagyanyja trelmesen tantgat az nll
felltzkdsre.
 
Az unoka nagyon hamar rjn, hogy a felltzs elkerlhetetlen rsze a
cipfzs, s a cip befzsben s kifzsben semmi rdekes nincs,
ez bizony nagyon unalmas munka, radsul mg az is csak tbbszri
ksrletre sikerl, hogy egy-egy lyukba befzze a cipfzt. Jobb
teht, ha ms vgzi el helyette ezeket a kellemetlen tennivalkat.
 
Egy reggel a nagyanya szeretettel noszogatja unokjt, hogy keljen ki
az gybl. A kvetkez prbeszd zajlik.
 
- Kelj fel kis porontyom, s ltzz fel, nagy gyerek vagy mr!
- Nem tudok.
- Mit nem tudsz?
- Felltzni.
- Mirt nem tudsz? Tegnap mg mindent tudtl.
- Nem tudok.
- Mit nem tudsz? Bjj ki az gybl, s hzd fel a harisnyt!
- Nem tudom.
- Mirt ne tudnd felhzni a harisnydat?
- Nem tudom hol van.
- Ott van az gyad mellett a szken, hzd fel, te mr magad is fel
  tudod hzni.
- Nem tudom.
- Dehogynem tudod. Mirt ne tudnd felhzni a harisnydat?
- Nem tudom melyik a balharisnya s melyik a jobbharisnya...
 
                                    *
 
A ceruza s a radr hasznlatra oktat egy kisgyereket egy felntt.
Rajzol valamit, utna pedig kiradrozza. Magyarzat is van hozz
persze. "Most rajzolok egy pontot. Ltod? Most kiradrozom. Volt
pont, nincs pont." A kisgyereket azonban nem nyugtatja meg ez a
varzsszveg, s megkrdezi, hogy "Hov lett a pont? Most a radrban
van?"...
 
                                    *
 
Az "egyforma" sz jelentst s hasznlatt mr megtanulta a kisgyerek,
gyakran alkalmazza is a kifejezst, hiszen az sszehasonlts nemcsak
fontos, hanem rdekes mvelet is, amit minden gyerek nagy kedvvel
szokott gyakorolni. Olyankor azonban, amikor nem egyforma dolgok
klmbzformjsgt kell kifejeznie, ez a kisgyerek a "nem egyforma"
helyett kvetkezetesen azt mondja, hogy "ktforma"...
 
                                    *
 
Hajdanvolt falusi, osztatlan iskola elsosztlyos tanulja egyszer csak
srva fakadt. A tant megkrdezi, hogy mirt sr. A gyerek azt
vlaszolta, hogy rtett mindent, amit a tant mondott, de nem tudja,
hogyan lljon a kr al. A tantnak kis gondolkodsba kerlt, mire
rjtt, hogy , mikzben a felssknek magyarzott, gy kezdte egyik
mondatt, hogy "kr alatt azt rtjk"...
 
                                    *
 
A felsorolt trtnetekhez hasonl trtneteket figyelmes szlk tz-
s szzezrei tudnnak meslni gyermekeikrl. Intelligens kisgyerekek
hatalmas tmegrl van teht sz, akik azonban nhny v leforgsa
alatt majdnem mind elszrklnek. Hnyan is lehetnek? Az emberisg
hny szzalka szletik intelligensnek? Vlemnynk szerint ez a szm
legalbb 30-40 szzalk, de az sem zrhat ki, hogy az emberisgnek
tbb mint fele intelligensnek szletik.
 
Az intelligenciafelvillansokbl azonban ritka kivtelektl
eltekintve nem lland fny lesz, hanem sttsg, de legalbbis
flhomly... Intelligens kisgyerekek milliiban vglegesen elakad
az intelligencia kibontakozsa...
 

Mi az oka az elakadsnak?
-------------------------
 
Mik akasztjk meg az intelligencia kibontakozst? Baktriumok?
Vrusok? Zord idjrs? Egyik sem. Majdnem mindig emberek az okozi
ennek a csonkulsnak, elkorcsosulsnak. A kvetkezkben sorra vesszk
a leggyakoribb intelligencia-megakaszt, intelligencia-korcsost
hatsokat.
 

"Csodlatos vagy." - "Hlye vagy?"
----------------------------------
 
A legslyosabb intelligencia-megakaszt, intelligencia-korcsost
hats a szlk korltolt, mondhatnnk "primitv" viselkedse. A
primitv szli viselkedsnek kt szlssges fajtja van. Az egyik
csak dicsr, csak jutalmaz, a msik csak szid, csak bntet. (Mindegyik
szlssg slyos rzelmi problmkkal terheli a gyerekeket. A gyerekek
szeretnk ezeket a problmkat megoldani, de nem kpesek r. Lelki
energijukat felemszti a szmukra megoldhatatlan problmk megoldsn
val sikertelen fradozs. Ebben, a lelki energikat felemszt,
kiuzsorzott llapotban aztn elakad, majd sorvadsnak indul az
intelligencia kibontakozsa.)
 
Az els esetben a szlk mst sem mondanak a gyereknek, mint azt,
hogy "Okos vagy, gyes vagy, szp vagy, ers vagy" stb. A kisgyerek
llandan csak ezt a dicsretradatot hallja, s hamar el is hiszi.
Nem kell azonban sok id ahhoz, hogy az let kmletlenl belegzoljon
ebbe a hazug mdon kialaktott vilgba, s kiderljn, hogy nem is
okos, nem is gyes, nem is szp, nem is ers. Az eredmny bels vlsg
lesz; llandsult ktsgek, s megszmllhatatlan bels s kls
problma kialakulsa.
 
A msodik esetben a kisgyerekeknek csak a hibs megnyilatkozsait
veszik szre a szlk, s mivel ilyenek ltalban szp szmmal
elfordulnak, a kisgyerekek lland szids, bntets lgkrben
lnek. Sok szl rett gondolkodst vr el nhny ves gyerekeitl,
s amikor ezt nem tapasztalja, dhbe gurul. Divat manapsg hlyzni a
kisgyerekeket. (Egy ifj anya kt villamosmegll kztt 8-szor
hlyzte le, egybknt nagyon is rtelmes, csak egy kicsit lnk
csemetjt, egyetlen hasraessi "bncselekmny" miatt. "Hlye vagy?
Mondd, te teljesen hlye vagy? Normlis vagy te egyltaln?"
vistotta, s kzben tiszttsi szndkkal kente szt a sarat
a kisgyerek nadrgja trdn.)
 

Nyugalomhiny
-------------
 
A zaklatott, ideges, feszltsgekkel teltett lgkr a gyerekeket
nagymrtkben terheli, szinte megbntja. Minden egszsges
fejldshez nyugalom kell, klnsen ll ez az intelligencia
kibontakozsra, amelynek a bels (s kls) nyugalom az egyik
legfontosabb s nlklzhetetlen kellke.
 

A tv
------
 
A kisgyerekek szmra a legbiztosabb tmeges intelligencia-megakaszt,
intelligencia-bnt a televzinzs. Hossz listt  (vdiratot)
lehetne sszelltani a tvnzs kros hatsairl. Most csak kettt
emelnk ki ezek kzl.
 
A tv sorvasztja a kisgyerek vizulis aktivitst, alkotkpessgt,
s ezzel vizulis kultrjt (is). Olyanok lesznek a gyerekek
szellemileg mint a ppekkel s vitaminokkal mestersgesen tpllt
nagybetegek. Nem tanulnak meg rgni, mert a ppet nem kell, s nem
is lehet megrgni, az nll tpllkszerzsrl, a tpllkrt val
megkzdsrl ne is beszljnk. A tvkpernyn mozgkpet, mgpedig
gyorsan mozg kpet lt a gyerek. Nincs id gondolkodni, elemezni,
a kp-ppet nyelni kell. Az llkpet, amit nzegetni tanulmnyozni
lehet, s kell is, s ezltal a tanulmnyozs ltal fejleszti az
elmt, a kpzelert, a vizulis kszsget, az aktv vizulis
kultrt, a tv kiszortotta a gyerekek letbl.
 
Azok a szlk, akik gondoskodnak rla, hogy gyermekeiknek minl tbb
rtkes, rszletgazdag, tanulsgos s gondosan ksztett "llkp"
(rajz, fnykp, festmny, metszet) lljon rendelkezsre, s teljesen
kikapcsoljk gyermekeik letbl a tvt, azok a szlk gyermekeik
intelligencijnak kifejldsrt tbbet tesznek, mintha 10 ves
korukig "elit vodba" s "elit iskolba" jratnk ket.
 
Szmtalan hipnzistapasztalat bizonytja, hogy a rossz emlkek
lerakdnak az emberben, s letnk vgig hatnak valamilyen mdon.
Nem kell bizonygatni, hogy a rossz emlkek leggyakrabban rossz
hatsak. Azt is tapasztalhatja mindenki, hogy mennyi rossz hats
kpet tm bele a nzbe a tv egy ra alatt. Azok a gyerekek, akik
megmeneklnek ezektl, az letk vgig hat rossz benyomsoktl,
nagy elnnyel indulnak az letharcban.
 

A tvjtk s a szmtgpes jtkok
-------------------------------------
 
A tvjtkok s a szmtgpes jtkok kztt vannak ugyan rdekesek
s fejleszt hatsak is, tbbsgk azonban ostoba, primitv, s csak
idpocskolsra alkalmas. Jobb kerlni ezeket.
 

Mintahiny, pldahiny
----------------------
 
A kisgyerekek egszsges fejldshez nlklzhetetlenek a j mintk,
a j pldk. Kztudott, hogy a frfiaknak ltalban nagyobb az
agytrfogata, s nagyobb a testi ereje. A nk a megrts, a
trelem, a csald testi s lelki letben tartsa tern rendelkeznek
tbbletadottsgokkal. Mind a kisfiknak, mind a kislnyoknak
nlklzhetetlen mind a frfi s apa, mind pedig a n s anya
minta. Ezekre elssorban kzvetlen utnzs miatt van szksgk,
tlk tanulhatjk a frfi s apa ill. a n s anya szerepet. De a
tanulsban gyakran nem az a minta, amit felntt fejjel gondolnnk.
A kvetkezetessg, a szigor inkbb frfi s apa tulajdonsg, a
gyengdsg, a megrts, a szeretet inkbb ni s anyai. A kisgyerekek
azonban gyakran az aptl tanuljk a gyengdsget, a megrtst, a
szeretetet, mert az ert s hatalmat megtestest apnak erre igazn
nem lenne szksge, de ha mgis csinlja, ez figyelemremltbb,
mint a fizikailag gyengbb anya ilyen viselkedse, aki erre szinte
predestinlva van. Fordtva is igaz. A kisgyerek gyakran a lgysgot,
puhasgot megtestest anytl tanulja a kvetkezetessget s a
szigort, mert ez az anynl figyelemremltbb, mint a fizikailag
ersebb apnl, akinl ez termszetes.
 
A kisgyerekek szmra a legfontosabb s legrtkesebb minta a teljes
csald. A csald ltal biztostott mintkat mshonnan s mssal
nemigen lehet ptolni. A kisgyerekeknek azonban, ahhoz, hogy
intelligencijuk kibontakozhasson, mg rengeteg olyan j s rossz
pldra is szksgk van, amelyekhez csak ritkn jutnak hozz a
csaldban. (A rossz pldkra termszetesen nem utnzs cljbl, hanem
tanulsgok levonsa miatt van szksgk.) Kln tanulmnyt ignyelne
a fontosabb mintatpusok felsorolsa, itt csak egy egyszerbbet, s
egy bonyolultabbat emltnk. Az egyszerbb egy szeg beverse, fba,
kalapccsal, a bonyolultabb a sts-fzs mestersge. Sok-sok hibs
s j plda ltsn, megtapasztalsn, a tapasztalatok hasznostsn
keresztl vezet az t a szerszmok intelligens hasznlathoz s a
sts-fzs mveleteinek intelligens vgzshez is. (Van olyan frfi
aki lete vgig nem tanul meg rendesen beverni egy szget egy darab
fba, s olyan n is akad szp szmmal, aki lete vgig nem jut el
odig, hogy kpes legyen egy ehet csirkepaprikst ellltani.)
 
Nagyon nehz elkpzelni, hogy egy kisfi intelligencija barkcsols
nlkl helyesen fejldjn. A sts-fzs pedig ugyanaz a lnyoknl,
mint a barkcsols a fiknl. A kislnyoknl a jtkbabkkal val
"szakszer" foglalkozs, s ksbb a babaruhavarrs, mssal nem
ptolhat intelligenciafejleszt s intelligenciakibontakoztat
tevkenysg.
 
Nagyon fontos persze, hogy a fik is ismerjk meg a fzs s a varrs
legfontosabb elemeit, a lnyok pedig a barkcsols minimumt. Nem
lehet tl intelligens az a frfi, aki nem tud egy gombot felvarrni, de
az a n sem, aki kptelen sikerrel hasznlni egy villskulcsot, mert
fogalma sincs arrl, hogy van balmenetes s jobbmenetes csavar, de ha
hallott is ilyesmirl, nem tudja, hogy melyiket mikor merrefel kell
forgatni.
 
Klns gondja legyen a szlknek arra, hogy a gyerekeik kezbe csak
jminsg szerszmok, munkaeszkzk kerljenek, s oktassk is ket
ezek biztonsgos kezelsre.
 
Csak minden szempontbl zlses, "szp" jtkbabt vegynk a
kislnyoknak! A torz vagy csnya jtkbaba a kislnyok kezben
biztos jele a szlk alacsony szinten megrekedt intelligencijnak.
Klnbsget kell azonban tenni a torz s csnya s az egyszer jtkok
kztt. A torz s a csnya mindenkpp kerlend, mert kros hats.
Szmos plda bizonytja azonban, hogy a gyerekek gyakran jobban
kedvelik egyik-msik egyszer s olcs jtkukat, mint a drgbbakat.
ll ez termszetesen a kislnyok babira is. Nem ritka, hogy egy
egszen egyszer "rongybaba" a kislny kedvence, megelzve ms,
drga babkat.
 

Unatkozs
---------
 
Az unatkozs rossz tancsad, ez kztudott. Emellett mg nagyon rossz,
kiszrt, sorvaszt hats lelkillapot is. Ha hosszabb ideig tart,
akkor fsultt, kznyss szrktheti vagy ingerltt teheti a
gyerekeket.
 
Az unatkozstl minden szlnek elemi ktelessge mentesteni
gyerekeit. Kevesen tudjk azonban, hogy az unatkozs ellen a
legrosszabb mdszer, ha szrakoztat vagy lvezetes dolgokrl
gondoskodunk a gyerekeknek. rtkes elfoglaltsgrl kell gondoskodni,
olyanrl, amely fejleszt s a gyerekek rdekldst is megragadja.
Nem szabad a kisgyereket rszoktatni arra, hogy mindig lvezetes s
szrakoztat dolgokrl gondoskodnak a szmra. Az  lvezetes s
szrakoztat dolgok trhza hamar kimerl, s az utna kvetkez
unalom szenvedst mg a kibrndultsg s a csaldottsg is fokozza.
 
Azt is kevesen tudjk, hogy a legtbb gyereket, mg a
legintelligensebbeket is, elbb meg kell tantani arra, hogy
megkeresse, hogy miben mi az rdekes. Vannak szlk, akik beren
figyelik, hogy mi rdekli csemetiket, pedig azok mg azt sem
tudjk, hogy mik azok amik irnt rdemes rdekldnik.
 

Feladathiny, brlathiny
--------------------------
 
Az intelligencia kibontakozst, rvnyeslst a j feladatok, a
megoldsukkal val egszsges birkzs, a helyesen kritikus krnyezet
segti legjobban.
 
Krlelhetetlenl szigor intelligenciavizsga neknk felntteknek, hogy
 
- tudunk-e gyermekeinknek s magunknak j feladatokrl gondoskodni,
- tudjuk-e gyermekeinknek s magunknak, a mindenkpp elvgzend
  knyszer feladatokat olyanokkal vegyteni, hogy e vegylk a
  lehetsgekhez kpest a lehet legfejlesztbb legyen,
- tudjuk-e biztostani a helyes megtlst, elbrlst.
 

A hibk helytelen kezelse
--------------------------
(A hibk javtsnak, a tanulsgok levonsnak elmaradsa)
----------------------------------------------------------
 
Minden ember kvet el hibkat. Az intelligens is. Az intelligens
embert a kevsb intelligenstl az elkvetett hibk alapjn is meg
lehet klnbztetni, de sokkal megbzhatbb tletet alkothatunk, ha
embereknek a hibkhoz val viszonyt vizsgljuk. Hogyan viszonyul az
intelligens ember a mr elkvetett hibkhoz? Hogyan dolgozza fel az
esemnyt? Hogyan tervezi meg, s hajtja vgre a javtst (ha ennek van
rtelme)? Hogyan s milyen tanulsgokat von le a hibkbl? A gyerekek
intelligencijnak kibontakozsa hamar megakad, vagy lefkezdik, ha a
szlk nem tantjk meg ket a sajt s a msok hibihoz val helyes
viszonyulsra, arra, hogy hogyan kerljk a hibkat, hogyan tervezzk
meg, s hogyan hajtsk vgre a javtst, hogyan s milyen tanulsgokat
vonjanak le a hibkbl. A hibk letnk fszerepli. A helyes
kezelskn rengeteg mlik. A helyes kezels viszont azon mlik,
hogy ki hogyan vonja le a tanulsgokat a hibkbl. A gyerekeket erre
is meg kell tantani. A gyerekekkel kzsen vgzett hibaelemzs s
tanulsglevons olyan szli tevkenysg, amelyet semmi mssal ptolni
nem lehet, nemcsak nevelsi, hanem intelligenciakibontakoztatsi
szempontbl sem.
 

Az rtelmes beszlgets hinya
------------------------------
 
Az intelligenciakibontakozst slyosan htrltatja, st vglegesen meg
is akaszthatja, ha a gyerekek megszokjk a feleltlen fecsegst. (Ez
a veszly elg nagy, hiszen manapsg ugyancsak sokan vannak, akiktl
megtanulhatjk az ilyesmit.) Az is kros lehet azonban, ha nem akad a
gyerekeknek rtelmes beszlgettrs. Az rtelmes beszd elsajttsa
szinte nlklzhetetlen kvetelmny ahhoz, hogy valaki a logikus
gondolkodst is elsajttsa. Sajnos manapsg a pontos, rtelmes
beszd ugyanolyan ritka, mint a logikus gondolkods. Egyiknek sincs
becslete, hiszen naponta tapasztaljuk, hogy milyen sok az olyan
sikeres ember, aki sem a pontos, rtelmes beszdben, sem a logikus
gondolkodsban nem jeleskedik.
 
Okos beszlgettrs nlkl a gyerekek nehezen vagy sehogy sem tudnak
megbirkzni a beszlt nyelv olyan logikai szempontbl nagyon
jelents buktatival, csapdival, mint pl. amikor a modoros
felntt a "valamennyi" szt hasznlja a "minden" helyett. (A logikus
gondolkods egyik alapmvelete annak a megllaptsa, hogy egy
sszessgnek hny elemrl van, ill. lehet sz. Aki a "valamennyi"
s a "minden" sz kztt nem tesz klnbsget, az kptelen a
legfontosabb logikai mveletek helyes elvgzsre. Emiatt azonban
manapsg senkit sem szortanak httrbe akr naponta szerepelhet
az orszg nyilvnossga eltt.)
 
Intelligens beszlgettrs segtsge nlkl a gyerekeknek csak
nehezen vagy sehogy sem sikerl tudatostaniuk azt a rendkvl fontos
igazsgot, hogy a nyelv nem mindennek a kifejezsre kpes. Nem
mindennek van neve. A vilg fontos dolgainak csak egy rszt tudjuk
nyelvi eszkzkkel megragadni. Aki ezt nem tudja, menthetetlenl
beleragad a szavak vilgba, menthetetlenl szavakban, nyelvi
eszkzkkel fog gondolkodni, teht az intelligencija egysk,
nyelvileg korltozott intelligencia marad. Az intelligens ember a
teljes valsgban (nemcsak annak nyelvileg kifejezhet rszben,
"modelljben") l, sszeszedetten, figyelve. A csend nem jelenti
szmra az lettelensget. Nincs a szavak vilgba bezrva, nem kell
llandan kifel fordulva beszdre vagy beszdlehetsgre lesnie, ha
"be akar kapcsoldni az letbe."
 

A rossz mesk
-------------
 
A rossz mesknek rendkvl nagy szerepe van abban, hogy rengeteg
gyerek intelligencijnak kibontakozsa megfeneklik, klnsen
manapsg, amikor mr a rdin s a tvn keresztl is zdul a rossz
mese felnttekre, gyerekekre egyarnt. A "mese" tma olyan fontos,
hogy knyvet kellene rla rni. Itt csak a rossz mesk rendkvl kros
voltra hvhatjuk fel a figyelmet.
 
A kitallt, nem valsgos mesknl sokkal rdekesebbek s rtkesebbek
azok a "mesk" amiket a valsg knl. Olyanok mint pldul, a
kvetkezk. Hogyan s mirt sllyedt el a Titanic? Hogyan folyik a
munka egy bnyban, egy kohszati zemben, egy plyaudvaron, egy
iskolban? Mi zajlik egy mhkasban, egy hangyabolyban? Hogyan l egy
idelis csald? stb.
 

A rossz jtkok
---------------
 
A rossz jtkok, a rossz meskhez hasonlan, krosan befolysoljk
az intelligencia kibontakozst. A jtkok szerept nem lehet
tlbecslni. Ha a jtkok jk, akkor, a gyerekek intelligencija
gyorsan fejldik, de ha rosszak, akkor biztosan krosodik, lassul vagy
megakad intelligencijuk kibontakozsa. A j s rossz jtkokrl, a
jtszs j s rossz mdjairl, a j s rossz jtkszerekrl kteteket
lehetne rni.
 
A gyerekek intelligencijt fejleszt jtkokrl gondoskodni
elssorban nem pnz krdse, hanem szli intelligenci s szeretet.
A j jtkok hinya elssorban nem a krnyezet pnzgyi szegnysgrl,
hanem a krnyezet gondolatszegnysgrl rulkodik. Szp szmmal
tallhatunk unatkoz kisgyerekeket drga jtkok tmege kztt is.
Ezekkel a jtkokkal azonban, magas ruk ellenre mgsem lehet igazn
jl jtszani, mert a gyrtk a mdos szlk pnztrcjt cloztk meg,
a gyerekek igazi (fejldsi) ignyeinek szolglata helyett.
 

Eligaztshiny, tjkozatlansg
--------------------------------
 
A gyerekeknek el kell igazodniuk a vilgban. Ebben az eligazodsban
segtsgre van szksgk. Az eligazodshoz a legszksgesebbeket
idben meg kell kapniuk, ellenkez esetben krosodik, de legalbbis
arnytalanul kshet intelligencijuk kibontakozsa. Az let
legfontosabb terleteire vonatkozan vilgosan s egyrtelmen
tudniuk kell a gyerekeknek, hogy mibl, hogyan, mi lesz. Tudniuk kell
a megklnbztets, az sszehasonlts, a megtls szempontjait s
mdszereit. Tudniuk kell, hogy mik az rtkek, mik a jk, s mik a
kerlendk, a rosszak.
 

Pszicholgiai krttelek
------------------------
 
Jaj annak a tehetsges kisgyereknek, akinek intelligencija
kibontakoztatst "hozzrt szakemberek" kezeire bztk szleik.
Lesz ott minden, nidentits, nmegvalsts, kreativits, csak
egszsges fejlds nem.
 

Gyengekezsg, tlszigor, ridegsg
----------------------------------
 
A gyengekez, a tehetetlenl lgy s a tl szigor, s rideg szl
egyformn krt okoz gyermekeinek. Sem a sztfoly fegyelmezetlen
let, sem a tl sok tilalomfval teletzdelt vilg nem kedvez az
intelligencia kibontakozsnak. A helyes nevels persze nem az, hogy
egyforma arnyban vegytjk a gyengekezsget a tlszigorral, hanem
az, hogy egyformn kerljk mindkt kros vgletet. (A "Csodlatos
vagy." - "Hlye vagy?" primitv egyoldalsga rokon tma, de nem
azonos a gyengekezsg ill. a tlszigor krdskrvel.)
 

Szeretethiny
-------------
 
Akr hv valaki, akr nem, rdemes elgondolkodnia egy kzel
ktezerves meghkkent vallsi megllaptson: "Szeretet az Isten",
vagy ahogyan mg fordtjk, "Az Isten szeretet". Teht a legnagyobb,
a legjobb, a legtkletesebb, a leghatalmasabb a szeretet, vagy, a
szeretet a legnagyobb, a legjobb, a legtkletesebb, a leghatalmasabb.
Ahogyan Istent sokan flremagyarzzk, hamis dolgokrl hiszik, hogy
Isten, ppgy a szeretetet is sokan flremagyarzzk, s olyanokrl
hiszik, hogy szeretet, amiknek semmi kze a szeretethez. Az ilyen
kisiklsoknak pedig a gyerekek nevelsben, s a gyerekek
intelligencija kibontakoztatsban vgzetes s jvtehetetlen
hatsai vannak.
 
Ha egy szl valban sikeres akar lenni gyermekei intelligencijnak
kibontakoztatsban, sose tvessze szem ell, hogy a legtbb a
helyes szereteten mlik. Teht els dolga kell, hogy legyen minden
gyerekekkel foglalkoz felnttnek, hogy ttelesen sszegyjti,
megtanulja s llandan szem eltt tartja, hogy mi szmt helyes
szeretetnek, s mi nem az.
 

A test helytelen kezelse
-------------------------
 
Sokan tlrtkelik a testet. Az embert testi ereje, elnys kls
megjelense szerint tlik meg. Msok elhanyagoljk testket, mintha
nem is hozzjuk tartozna. Mindkt vglet kros mind az intelligencia
fejldsre mind pedig rvnyeslsre.
 
A megfelel mennyisg s minsg alvs, tpllkozs, testmozgs s a
megfelel ltzkds biztostsa a szlk feladata. A szlknek arrl
is gondoskodniuk kell, hogy a gyerekek rtkrendjben ezek a javak a
helykre kerljenek.
 

Miket kerljnk?
----------------
 
Rviden ttekintettk, hogy intelligens kisgyerekek tmegeibl
mitl lesz nhny v leforgsa alatt elkorcsosult intelligencij
tmegember.
 
Foglaljuk ssze, hogy mik a legkrosabbak a gyerekek intelligencijnak
kibontakozsra! Ezek a kvetkezk:
 
- Agyondicsrs vagy agyonszids
  ("Csodlatos vagy." - "Hlye vagy?")
- Gyengekezsg, tlszigor, ridegsg
- Nyugalomhiny
- Szeretethiny
- A kperny eltt elpocskolt id
- Mintahiny, pldahiny
- Unatkozs
- Feladathiny, brlathiny
- A hibk helytelen kezelse (a hibk javtsnak, a tanulsgok
  levonsnak elmaradsa)
- Az rtelmes beszlgets hinya
- Rossz mesk
- Rossz jtkok
- Eligaztshiny, tjkozatlansg
- Pszicholgiai krttelek
- A test helytelen kezelse, a testi egszsg elhanyagolsa,
  gondozatlansga (nem a gyerekek sajt ignyeinek megfelel
  mennyisg s minsg alvs, tpllkozs, ltzk, testmozgs)
 
E lista alapjn a szlk knnyen megllapthatjk, hogy gyermekeik
intelligenciafejldst veszlyezteti-e valami, s ha igen, mennyire
s mi veszlyezteti.
 

Hogyan menthetjk meg minl tbb kisgyermek intelligencijt?
-------------------------------------------------------------
 
Az elbbi intelligenciafejlds-fenyegetettsgi, s
-veszlyeztetettsgi listbl az is kiolvashat, hogy gyermekeink
intelligencijt a kvetkez kvetelmnyek teljestsvel menthetjk
meg.
 
- A valsgnak megfelel rtkelssel (Csak indokoltan dicsrjnk
  s szidjunk! A legkevesebb legyen a szids, ennl tbb a dicsret,
  mindkettnl tbb az egyttrz btorts, biztats.)
- Meleg, ders, de kvetkezetes s fegyelmezett lgkrrel,
- A bels s kls nyugalom, feszltsgmentessg biztostsval,
- Okos, elrelt szeretettel,
- A tv hang s kp kikapcsolsval,
- Hasznos, rtkes, fejleszt mintk, pldk biztostsval,
- Az unatkozs kikszblsvel,
- J feladatok biztostsval s ezek megoldsnak fejleszt
  elbrlsval,
- A hibk helyes kezelsvel (a hibk javtsnak, a tanulsgok
  levonsnak gyakorlsval),
- rtelmes beszlgetssel,
- A rossz mesk kerlsvel,
- J jtszsi lehetsgek, j jtkok biztostsval,
- Okos, rhet eligaztssal, letkornak megfelel tjkoztatssal,
- Pszicholgiai krttelek megakadlyozsval,
- A test helyes kezelsvel, a testi egszsg gondozsval (a gyerekek
  sajt ignyeinek megfelel mennyisg s minsg alvs, tpllkozs,
  ltzk, testmozgs biztostsval)
 
J, ha a szlk elbrljk s osztlyozzk magukat, az iskolban
szoksos mdon aszerint, hogy a felsorolt 15 kvetelmnyt milyen
mrtkben sikerl teljestenik.
 
Ha a jegyek kztt elfordul az elgtelen (1), akkor a szlk
intelligenciavdelembl elgtelenre vizsgztak. Ha a legrosszabb
jegy elgsges (2), akkor az intelligenciavdelem elgsges. Ha sem
elgtelen sem elgsges jegy nem fordul el, akkor:
 
45...54 sszpontszmnl az intelligenciavdelem kzepes (3).
55...64 sszpontszmnl az intelligenciavdelem j (4).
65...75 sszpontszmnl nmagukat tlrtkelve vgeztk az osztlyzst.
 
Intelligenciavdelembl senkinek nem lehet jelese a Fld htn!
 
 

 
FIATALOK KRDEZTK
 
rj nekem!

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!