INTELLIGENS GYEREKEK - INTELLIGENS FELNTTEK
2005.06.25. 12:46
Az intelligencia, klnsen sajt intelligencija, mindenkit rdekel.
INTELLIGENS GYEREKEK - INTELLIGENS FELNTTEK
rta:
Pogny Csaba okl. matematikus
Bevezets ---------
Az intelligencia, klnsen sajt intelligencija, mindenkit rdekel. Rengeteget beszltek s rtak mr az intelligencirl, amitl azonban nem sokan lettek intelligensebbek, de mg okosabbak sem. A "tudomnynak" mg odig sem sikerlt eljutnia, hogy megnyugtatan tisztzza, mik az azonossgok s mik a klnbzsgek, akztt, hogy valaki okos, elms, szellemes, mvelt vagy intelligens, az olyan, kzrdekldsre szmot tart krdsek megoldsrl ne is beszljnk, mint pldul a kvetkezk.
Az emberisg hny szzalka szletik intelligensnek?
Sok intelligens kisgyerekbl mirt s hogyan vlik szrke, cseppet sem intelligens viselkeds felntt?
Mik az intelligencia kzzelfoghat ismertetjegyei?
Hogyan menthetjk meg minl tbb intelligens kisgyermek intelligencijt?
Mit csinljon az a felntt, aki szeretn az intelligencija rvnyeslst akadlyoz korltokat felszmolni?
Hogyan llapthatja meg ki-ki sajt magrl, hogy mennyire intelligens?
Ez a munka pont ezekre, a gyakorlati szempontbl fontos, s az rdeklds kzppontjban lev krdsekre keresi a gyakorlati vlaszt.
I. rsz
INTELLIGENS GYEREKEK
Az els jelek -------------
A kzepes kpessgek, az tlagos intelligencia megnyilatkozsai nem keltenek feltnst. Ezekbl semmi figyelemremlt kvetkeztetst nem tudunk levonni. A legtermszetesebb, a legmegszokottabb dolog, hogy valami kzepes. A kiemelkeden j, vagy a szokatlanul rossz kelti fel az rdekldst. gy van ez az intelligencival is. A kisgyerekek lpegetse a fejlds megszokott lpcsfokain (brmennyire is csodlatos maga a jelensg) mindenki eltt termszetes. Joggal kelt azonban feltnst, ha egy-egy kisgyerek nem lpegetve halad a fejlds lpcsin, hanem kettesvel vagy hrmasval veszi a fokokat, vagy idnknt nagyobbakat ugrik. Ezek, a kettesvel, hrmasval vett fokok, a kisebb nagyobb ugrsok az tlagon felli intelligencia els, szrevehet jelei, amik mr joggal ragadjk meg figyelmnket. Azok a kisgyerekek, akiknl akrcsak egy-kt ilyen szokatlan felvillans is elfordul, biztosra vehet, hogy az tlagosnl intelligensebbek, helyesebben, biztosra vehet, hogy kpesek lehetnek az tlagosnl intelligensebb vlni.
Tagadhatatlan s egyben megdbbent az a tny, hogy azoknak a kisgyerekeknek a szma, akiknl tlagon felli intelligencira (biztosan) utal jelek tbbszr is meggyzen mutatkoznak, sokszorosan meghaladja azoknak a felntteknek a szmt, akiket valban intelligenseknek kell minstennk.
Hov lesz kzben az a sok-sok intelligens kisgyerek? Hogyan lesz bellk szrke tmegember? s hnyan is vannak valjban? Az emberisg hny szzalka szletik intelligensnek? s egyltaln, mibl kvetkeztethetnk egy kisgyerek intelligens voltra?
Felvillansok -------------
Egy kisgyereket nagyanyja trelmesen tantgat az nll felltzkdsre.
Az unoka nagyon hamar rjn, hogy a felltzs elkerlhetetlen rsze a cipfzs, s a cip befzsben s kifzsben semmi rdekes nincs, ez bizony nagyon unalmas munka, radsul mg az is csak tbbszri ksrletre sikerl, hogy egy-egy lyukba befzze a cipfzt. Jobb teht, ha ms vgzi el helyette ezeket a kellemetlen tennivalkat.
Egy reggel a nagyanya szeretettel noszogatja unokjt, hogy keljen ki az gybl. A kvetkez prbeszd zajlik.
- Kelj fel kis porontyom, s ltzz fel, nagy gyerek vagy mr! - Nem tudok. - Mit nem tudsz? - Felltzni. - Mirt nem tudsz? Tegnap mg mindent tudtl. - Nem tudok. - Mit nem tudsz? Bjj ki az gybl, s hzd fel a harisnyt! - Nem tudom. - Mirt ne tudnd felhzni a harisnydat? - Nem tudom hol van. - Ott van az gyad mellett a szken, hzd fel, te mr magad is fel tudod hzni. - Nem tudom. - Dehogynem tudod. Mirt ne tudnd felhzni a harisnydat? - Nem tudom melyik a balharisnya s melyik a jobbharisnya...
*
A ceruza s a radr hasznlatra oktat egy kisgyereket egy felntt. Rajzol valamit, utna pedig kiradrozza. Magyarzat is van hozz persze. "Most rajzolok egy pontot. Ltod? Most kiradrozom. Volt pont, nincs pont." A kisgyereket azonban nem nyugtatja meg ez a varzsszveg, s megkrdezi, hogy "Hov lett a pont? Most a radrban van?"...
*
Az "egyforma" sz jelentst s hasznlatt mr megtanulta a kisgyerek, gyakran alkalmazza is a kifejezst, hiszen az sszehasonlts nemcsak fontos, hanem rdekes mvelet is, amit minden gyerek nagy kedvvel szokott gyakorolni. Olyankor azonban, amikor nem egyforma dolgok klmbzformjsgt kell kifejeznie, ez a kisgyerek a "nem egyforma" helyett kvetkezetesen azt mondja, hogy "ktforma"...
*
Hajdanvolt falusi, osztatlan iskola elsosztlyos tanulja egyszer csak srva fakadt. A tant megkrdezi, hogy mirt sr. A gyerek azt vlaszolta, hogy rtett mindent, amit a tant mondott, de nem tudja, hogyan lljon a kr al. A tantnak kis gondolkodsba kerlt, mire rjtt, hogy , mikzben a felssknek magyarzott, gy kezdte egyik mondatt, hogy "kr alatt azt rtjk"...
*
A felsorolt trtnetekhez hasonl trtneteket figyelmes szlk tz- s szzezrei tudnnak meslni gyermekeikrl. Intelligens kisgyerekek hatalmas tmegrl van teht sz, akik azonban nhny v leforgsa alatt majdnem mind elszrklnek. Hnyan is lehetnek? Az emberisg hny szzalka szletik intelligensnek? Vlemnynk szerint ez a szm legalbb 30-40 szzalk, de az sem zrhat ki, hogy az emberisgnek tbb mint fele intelligensnek szletik.
Az intelligenciafelvillansokbl azonban ritka kivtelektl eltekintve nem lland fny lesz, hanem sttsg, de legalbbis flhomly... Intelligens kisgyerekek milliiban vglegesen elakad az intelligencia kibontakozsa...
Mi az oka az elakadsnak? -------------------------
Mik akasztjk meg az intelligencia kibontakozst? Baktriumok? Vrusok? Zord idjrs? Egyik sem. Majdnem mindig emberek az okozi ennek a csonkulsnak, elkorcsosulsnak. A kvetkezkben sorra vesszk a leggyakoribb intelligencia-megakaszt, intelligencia-korcsost hatsokat.
"Csodlatos vagy." - "Hlye vagy?" ----------------------------------
A legslyosabb intelligencia-megakaszt, intelligencia-korcsost hats a szlk korltolt, mondhatnnk "primitv" viselkedse. A primitv szli viselkedsnek kt szlssges fajtja van. Az egyik csak dicsr, csak jutalmaz, a msik csak szid, csak bntet. (Mindegyik szlssg slyos rzelmi problmkkal terheli a gyerekeket. A gyerekek szeretnk ezeket a problmkat megoldani, de nem kpesek r. Lelki energijukat felemszti a szmukra megoldhatatlan problmk megoldsn val sikertelen fradozs. Ebben, a lelki energikat felemszt, kiuzsorzott llapotban aztn elakad, majd sorvadsnak indul az intelligencia kibontakozsa.)
Az els esetben a szlk mst sem mondanak a gyereknek, mint azt, hogy "Okos vagy, gyes vagy, szp vagy, ers vagy" stb. A kisgyerek llandan csak ezt a dicsretradatot hallja, s hamar el is hiszi. Nem kell azonban sok id ahhoz, hogy az let kmletlenl belegzoljon ebbe a hazug mdon kialaktott vilgba, s kiderljn, hogy nem is okos, nem is gyes, nem is szp, nem is ers. Az eredmny bels vlsg lesz; llandsult ktsgek, s megszmllhatatlan bels s kls problma kialakulsa.
A msodik esetben a kisgyerekeknek csak a hibs megnyilatkozsait veszik szre a szlk, s mivel ilyenek ltalban szp szmmal elfordulnak, a kisgyerekek lland szids, bntets lgkrben lnek. Sok szl rett gondolkodst vr el nhny ves gyerekeitl, s amikor ezt nem tapasztalja, dhbe gurul. Divat manapsg hlyzni a kisgyerekeket. (Egy ifj anya kt villamosmegll kztt 8-szor hlyzte le, egybknt nagyon is rtelmes, csak egy kicsit lnk csemetjt, egyetlen hasraessi "bncselekmny" miatt. "Hlye vagy? Mondd, te teljesen hlye vagy? Normlis vagy te egyltaln?" vistotta, s kzben tiszttsi szndkkal kente szt a sarat a kisgyerek nadrgja trdn.)
Nyugalomhiny -------------
A zaklatott, ideges, feszltsgekkel teltett lgkr a gyerekeket nagymrtkben terheli, szinte megbntja. Minden egszsges fejldshez nyugalom kell, klnsen ll ez az intelligencia kibontakozsra, amelynek a bels (s kls) nyugalom az egyik legfontosabb s nlklzhetetlen kellke.
A tv ------
A kisgyerekek szmra a legbiztosabb tmeges intelligencia-megakaszt, intelligencia-bnt a televzinzs. Hossz listt (vdiratot) lehetne sszelltani a tvnzs kros hatsairl. Most csak kettt emelnk ki ezek kzl.
A tv sorvasztja a kisgyerek vizulis aktivitst, alkotkpessgt, s ezzel vizulis kultrjt (is). Olyanok lesznek a gyerekek szellemileg mint a ppekkel s vitaminokkal mestersgesen tpllt nagybetegek. Nem tanulnak meg rgni, mert a ppet nem kell, s nem is lehet megrgni, az nll tpllkszerzsrl, a tpllkrt val megkzdsrl ne is beszljnk. A tvkpernyn mozgkpet, mgpedig gyorsan mozg kpet lt a gyerek. Nincs id gondolkodni, elemezni, a kp-ppet nyelni kell. Az llkpet, amit nzegetni tanulmnyozni lehet, s kell is, s ezltal a tanulmnyozs ltal fejleszti az elmt, a kpzelert, a vizulis kszsget, az aktv vizulis kultrt, a tv kiszortotta a gyerekek letbl.
Azok a szlk, akik gondoskodnak rla, hogy gyermekeiknek minl tbb rtkes, rszletgazdag, tanulsgos s gondosan ksztett "llkp" (rajz, fnykp, festmny, metszet) lljon rendelkezsre, s teljesen kikapcsoljk gyermekeik letbl a tvt, azok a szlk gyermekeik intelligencijnak kifejldsrt tbbet tesznek, mintha 10 ves korukig "elit vodba" s "elit iskolba" jratnk ket.
Szmtalan hipnzistapasztalat bizonytja, hogy a rossz emlkek lerakdnak az emberben, s letnk vgig hatnak valamilyen mdon. Nem kell bizonygatni, hogy a rossz emlkek leggyakrabban rossz hatsak. Azt is tapasztalhatja mindenki, hogy mennyi rossz hats kpet tm bele a nzbe a tv egy ra alatt. Azok a gyerekek, akik megmeneklnek ezektl, az letk vgig hat rossz benyomsoktl, nagy elnnyel indulnak az letharcban.
A tvjtk s a szmtgpes jtkok -------------------------------------
A tvjtkok s a szmtgpes jtkok kztt vannak ugyan rdekesek s fejleszt hatsak is, tbbsgk azonban ostoba, primitv, s csak idpocskolsra alkalmas. Jobb kerlni ezeket.
Mintahiny, pldahiny ----------------------
A kisgyerekek egszsges fejldshez nlklzhetetlenek a j mintk, a j pldk. Kztudott, hogy a frfiaknak ltalban nagyobb az agytrfogata, s nagyobb a testi ereje. A nk a megrts, a trelem, a csald testi s lelki letben tartsa tern rendelkeznek tbbletadottsgokkal. Mind a kisfiknak, mind a kislnyoknak nlklzhetetlen mind a frfi s apa, mind pedig a n s anya minta. Ezekre elssorban kzvetlen utnzs miatt van szksgk, tlk tanulhatjk a frfi s apa ill. a n s anya szerepet. De a tanulsban gyakran nem az a minta, amit felntt fejjel gondolnnk. A kvetkezetessg, a szigor inkbb frfi s apa tulajdonsg, a gyengdsg, a megrts, a szeretet inkbb ni s anyai. A kisgyerekek azonban gyakran az aptl tanuljk a gyengdsget, a megrtst, a szeretetet, mert az ert s hatalmat megtestest apnak erre igazn nem lenne szksge, de ha mgis csinlja, ez figyelemremltbb, mint a fizikailag gyengbb anya ilyen viselkedse, aki erre szinte predestinlva van. Fordtva is igaz. A kisgyerek gyakran a lgysgot, puhasgot megtestest anytl tanulja a kvetkezetessget s a szigort, mert ez az anynl figyelemremltbb, mint a fizikailag ersebb apnl, akinl ez termszetes.
A kisgyerekek szmra a legfontosabb s legrtkesebb minta a teljes csald. A csald ltal biztostott mintkat mshonnan s mssal nemigen lehet ptolni. A kisgyerekeknek azonban, ahhoz, hogy intelligencijuk kibontakozhasson, mg rengeteg olyan j s rossz pldra is szksgk van, amelyekhez csak ritkn jutnak hozz a csaldban. (A rossz pldkra termszetesen nem utnzs cljbl, hanem tanulsgok levonsa miatt van szksgk.) Kln tanulmnyt ignyelne a fontosabb mintatpusok felsorolsa, itt csak egy egyszerbbet, s egy bonyolultabbat emltnk. Az egyszerbb egy szeg beverse, fba, kalapccsal, a bonyolultabb a sts-fzs mestersge. Sok-sok hibs s j plda ltsn, megtapasztalsn, a tapasztalatok hasznostsn keresztl vezet az t a szerszmok intelligens hasznlathoz s a sts-fzs mveleteinek intelligens vgzshez is. (Van olyan frfi aki lete vgig nem tanul meg rendesen beverni egy szget egy darab fba, s olyan n is akad szp szmmal, aki lete vgig nem jut el odig, hogy kpes legyen egy ehet csirkepaprikst ellltani.)
Nagyon nehz elkpzelni, hogy egy kisfi intelligencija barkcsols nlkl helyesen fejldjn. A sts-fzs pedig ugyanaz a lnyoknl, mint a barkcsols a fiknl. A kislnyoknl a jtkbabkkal val "szakszer" foglalkozs, s ksbb a babaruhavarrs, mssal nem ptolhat intelligenciafejleszt s intelligenciakibontakoztat tevkenysg.
Nagyon fontos persze, hogy a fik is ismerjk meg a fzs s a varrs legfontosabb elemeit, a lnyok pedig a barkcsols minimumt. Nem lehet tl intelligens az a frfi, aki nem tud egy gombot felvarrni, de az a n sem, aki kptelen sikerrel hasznlni egy villskulcsot, mert fogalma sincs arrl, hogy van balmenetes s jobbmenetes csavar, de ha hallott is ilyesmirl, nem tudja, hogy melyiket mikor merrefel kell forgatni.
Klns gondja legyen a szlknek arra, hogy a gyerekeik kezbe csak jminsg szerszmok, munkaeszkzk kerljenek, s oktassk is ket ezek biztonsgos kezelsre.
Csak minden szempontbl zlses, "szp" jtkbabt vegynk a kislnyoknak! A torz vagy csnya jtkbaba a kislnyok kezben biztos jele a szlk alacsony szinten megrekedt intelligencijnak. Klnbsget kell azonban tenni a torz s csnya s az egyszer jtkok kztt. A torz s a csnya mindenkpp kerlend, mert kros hats. Szmos plda bizonytja azonban, hogy a gyerekek gyakran jobban kedvelik egyik-msik egyszer s olcs jtkukat, mint a drgbbakat. ll ez termszetesen a kislnyok babira is. Nem ritka, hogy egy egszen egyszer "rongybaba" a kislny kedvence, megelzve ms, drga babkat.
Unatkozs ---------
Az unatkozs rossz tancsad, ez kztudott. Emellett mg nagyon rossz, kiszrt, sorvaszt hats lelkillapot is. Ha hosszabb ideig tart, akkor fsultt, kznyss szrktheti vagy ingerltt teheti a gyerekeket.
Az unatkozstl minden szlnek elemi ktelessge mentesteni gyerekeit. Kevesen tudjk azonban, hogy az unatkozs ellen a legrosszabb mdszer, ha szrakoztat vagy lvezetes dolgokrl gondoskodunk a gyerekeknek. rtkes elfoglaltsgrl kell gondoskodni, olyanrl, amely fejleszt s a gyerekek rdekldst is megragadja. Nem szabad a kisgyereket rszoktatni arra, hogy mindig lvezetes s szrakoztat dolgokrl gondoskodnak a szmra. Az lvezetes s szrakoztat dolgok trhza hamar kimerl, s az utna kvetkez unalom szenvedst mg a kibrndultsg s a csaldottsg is fokozza.
Azt is kevesen tudjk, hogy a legtbb gyereket, mg a legintelligensebbeket is, elbb meg kell tantani arra, hogy megkeresse, hogy miben mi az rdekes. Vannak szlk, akik beren figyelik, hogy mi rdekli csemetiket, pedig azok mg azt sem tudjk, hogy mik azok amik irnt rdemes rdekldnik.
Feladathiny, brlathiny --------------------------
Az intelligencia kibontakozst, rvnyeslst a j feladatok, a megoldsukkal val egszsges birkzs, a helyesen kritikus krnyezet segti legjobban.
Krlelhetetlenl szigor intelligenciavizsga neknk felntteknek, hogy
- tudunk-e gyermekeinknek s magunknak j feladatokrl gondoskodni, - tudjuk-e gyermekeinknek s magunknak, a mindenkpp elvgzend knyszer feladatokat olyanokkal vegyteni, hogy e vegylk a lehetsgekhez kpest a lehet legfejlesztbb legyen, - tudjuk-e biztostani a helyes megtlst, elbrlst.
A hibk helytelen kezelse -------------------------- (A hibk javtsnak, a tanulsgok levonsnak elmaradsa) ----------------------------------------------------------
Minden ember kvet el hibkat. Az intelligens is. Az intelligens embert a kevsb intelligenstl az elkvetett hibk alapjn is meg lehet klnbztetni, de sokkal megbzhatbb tletet alkothatunk, ha embereknek a hibkhoz val viszonyt vizsgljuk. Hogyan viszonyul az intelligens ember a mr elkvetett hibkhoz? Hogyan dolgozza fel az esemnyt? Hogyan tervezi meg, s hajtja vgre a javtst (ha ennek van rtelme)? Hogyan s milyen tanulsgokat von le a hibkbl? A gyerekek intelligencijnak kibontakozsa hamar megakad, vagy lefkezdik, ha a szlk nem tantjk meg ket a sajt s a msok hibihoz val helyes viszonyulsra, arra, hogy hogyan kerljk a hibkat, hogyan tervezzk meg, s hogyan hajtsk vgre a javtst, hogyan s milyen tanulsgokat vonjanak le a hibkbl. A hibk letnk fszerepli. A helyes kezelskn rengeteg mlik. A helyes kezels viszont azon mlik, hogy ki hogyan vonja le a tanulsgokat a hibkbl. A gyerekeket erre is meg kell tantani. A gyerekekkel kzsen vgzett hibaelemzs s tanulsglevons olyan szli tevkenysg, amelyet semmi mssal ptolni nem lehet, nemcsak nevelsi, hanem intelligenciakibontakoztatsi szempontbl sem.
Az rtelmes beszlgets hinya ------------------------------
Az intelligenciakibontakozst slyosan htrltatja, st vglegesen meg is akaszthatja, ha a gyerekek megszokjk a feleltlen fecsegst. (Ez a veszly elg nagy, hiszen manapsg ugyancsak sokan vannak, akiktl megtanulhatjk az ilyesmit.) Az is kros lehet azonban, ha nem akad a gyerekeknek rtelmes beszlgettrs. Az rtelmes beszd elsajttsa szinte nlklzhetetlen kvetelmny ahhoz, hogy valaki a logikus gondolkodst is elsajttsa. Sajnos manapsg a pontos, rtelmes beszd ugyanolyan ritka, mint a logikus gondolkods. Egyiknek sincs becslete, hiszen naponta tapasztaljuk, hogy milyen sok az olyan sikeres ember, aki sem a pontos, rtelmes beszdben, sem a logikus gondolkodsban nem jeleskedik.
Okos beszlgettrs nlkl a gyerekek nehezen vagy sehogy sem tudnak megbirkzni a beszlt nyelv olyan logikai szempontbl nagyon jelents buktatival, csapdival, mint pl. amikor a modoros felntt a "valamennyi" szt hasznlja a "minden" helyett. (A logikus gondolkods egyik alapmvelete annak a megllaptsa, hogy egy sszessgnek hny elemrl van, ill. lehet sz. Aki a "valamennyi" s a "minden" sz kztt nem tesz klnbsget, az kptelen a legfontosabb logikai mveletek helyes elvgzsre. Emiatt azonban manapsg senkit sem szortanak httrbe akr naponta szerepelhet az orszg nyilvnossga eltt.)
Intelligens beszlgettrs segtsge nlkl a gyerekeknek csak nehezen vagy sehogy sem sikerl tudatostaniuk azt a rendkvl fontos igazsgot, hogy a nyelv nem mindennek a kifejezsre kpes. Nem mindennek van neve. A vilg fontos dolgainak csak egy rszt tudjuk nyelvi eszkzkkel megragadni. Aki ezt nem tudja, menthetetlenl beleragad a szavak vilgba, menthetetlenl szavakban, nyelvi eszkzkkel fog gondolkodni, teht az intelligencija egysk, nyelvileg korltozott intelligencia marad. Az intelligens ember a teljes valsgban (nemcsak annak nyelvileg kifejezhet rszben, "modelljben") l, sszeszedetten, figyelve. A csend nem jelenti szmra az lettelensget. Nincs a szavak vilgba bezrva, nem kell llandan kifel fordulva beszdre vagy beszdlehetsgre lesnie, ha "be akar kapcsoldni az letbe."
A rossz mesk -------------
A rossz mesknek rendkvl nagy szerepe van abban, hogy rengeteg gyerek intelligencijnak kibontakozsa megfeneklik, klnsen manapsg, amikor mr a rdin s a tvn keresztl is zdul a rossz mese felnttekre, gyerekekre egyarnt. A "mese" tma olyan fontos, hogy knyvet kellene rla rni. Itt csak a rossz mesk rendkvl kros voltra hvhatjuk fel a figyelmet.
A kitallt, nem valsgos mesknl sokkal rdekesebbek s rtkesebbek azok a "mesk" amiket a valsg knl. Olyanok mint pldul, a kvetkezk. Hogyan s mirt sllyedt el a Titanic? Hogyan folyik a munka egy bnyban, egy kohszati zemben, egy plyaudvaron, egy iskolban? Mi zajlik egy mhkasban, egy hangyabolyban? Hogyan l egy idelis csald? stb.
A rossz jtkok ---------------
A rossz jtkok, a rossz meskhez hasonlan, krosan befolysoljk az intelligencia kibontakozst. A jtkok szerept nem lehet tlbecslni. Ha a jtkok jk, akkor, a gyerekek intelligencija gyorsan fejldik, de ha rosszak, akkor biztosan krosodik, lassul vagy megakad intelligencijuk kibontakozsa. A j s rossz jtkokrl, a jtszs j s rossz mdjairl, a j s rossz jtkszerekrl kteteket lehetne rni.
A gyerekek intelligencijt fejleszt jtkokrl gondoskodni elssorban nem pnz krdse, hanem szli intelligenci s szeretet. A j jtkok hinya elssorban nem a krnyezet pnzgyi szegnysgrl, hanem a krnyezet gondolatszegnysgrl rulkodik. Szp szmmal tallhatunk unatkoz kisgyerekeket drga jtkok tmege kztt is. Ezekkel a jtkokkal azonban, magas ruk ellenre mgsem lehet igazn jl jtszani, mert a gyrtk a mdos szlk pnztrcjt cloztk meg, a gyerekek igazi (fejldsi) ignyeinek szolglata helyett.
Eligaztshiny, tjkozatlansg --------------------------------
A gyerekeknek el kell igazodniuk a vilgban. Ebben az eligazodsban segtsgre van szksgk. Az eligazodshoz a legszksgesebbeket idben meg kell kapniuk, ellenkez esetben krosodik, de legalbbis arnytalanul kshet intelligencijuk kibontakozsa. Az let legfontosabb terleteire vonatkozan vilgosan s egyrtelmen tudniuk kell a gyerekeknek, hogy mibl, hogyan, mi lesz. Tudniuk kell a megklnbztets, az sszehasonlts, a megtls szempontjait s mdszereit. Tudniuk kell, hogy mik az rtkek, mik a jk, s mik a kerlendk, a rosszak.
Pszicholgiai krttelek ------------------------
Jaj annak a tehetsges kisgyereknek, akinek intelligencija kibontakoztatst "hozzrt szakemberek" kezeire bztk szleik. Lesz ott minden, nidentits, nmegvalsts, kreativits, csak egszsges fejlds nem.
Gyengekezsg, tlszigor, ridegsg ----------------------------------
A gyengekez, a tehetetlenl lgy s a tl szigor, s rideg szl egyformn krt okoz gyermekeinek. Sem a sztfoly fegyelmezetlen let, sem a tl sok tilalomfval teletzdelt vilg nem kedvez az intelligencia kibontakozsnak. A helyes nevels persze nem az, hogy egyforma arnyban vegytjk a gyengekezsget a tlszigorral, hanem az, hogy egyformn kerljk mindkt kros vgletet. (A "Csodlatos vagy." - "Hlye vagy?" primitv egyoldalsga rokon tma, de nem azonos a gyengekezsg ill. a tlszigor krdskrvel.)
Szeretethiny -------------
Akr hv valaki, akr nem, rdemes elgondolkodnia egy kzel ktezerves meghkkent vallsi megllaptson: "Szeretet az Isten", vagy ahogyan mg fordtjk, "Az Isten szeretet". Teht a legnagyobb, a legjobb, a legtkletesebb, a leghatalmasabb a szeretet, vagy, a szeretet a legnagyobb, a legjobb, a legtkletesebb, a leghatalmasabb. Ahogyan Istent sokan flremagyarzzk, hamis dolgokrl hiszik, hogy Isten, ppgy a szeretetet is sokan flremagyarzzk, s olyanokrl hiszik, hogy szeretet, amiknek semmi kze a szeretethez. Az ilyen kisiklsoknak pedig a gyerekek nevelsben, s a gyerekek intelligencija kibontakoztatsban vgzetes s jvtehetetlen hatsai vannak.
Ha egy szl valban sikeres akar lenni gyermekei intelligencijnak kibontakoztatsban, sose tvessze szem ell, hogy a legtbb a helyes szereteten mlik. Teht els dolga kell, hogy legyen minden gyerekekkel foglalkoz felnttnek, hogy ttelesen sszegyjti, megtanulja s llandan szem eltt tartja, hogy mi szmt helyes szeretetnek, s mi nem az.
A test helytelen kezelse -------------------------
Sokan tlrtkelik a testet. Az embert testi ereje, elnys kls megjelense szerint tlik meg. Msok elhanyagoljk testket, mintha nem is hozzjuk tartozna. Mindkt vglet kros mind az intelligencia fejldsre mind pedig rvnyeslsre.
A megfelel mennyisg s minsg alvs, tpllkozs, testmozgs s a megfelel ltzkds biztostsa a szlk feladata. A szlknek arrl is gondoskodniuk kell, hogy a gyerekek rtkrendjben ezek a javak a helykre kerljenek.
Miket kerljnk? ----------------
Rviden ttekintettk, hogy intelligens kisgyerekek tmegeibl mitl lesz nhny v leforgsa alatt elkorcsosult intelligencij tmegember.
Foglaljuk ssze, hogy mik a legkrosabbak a gyerekek intelligencijnak kibontakozsra! Ezek a kvetkezk:
- Agyondicsrs vagy agyonszids ("Csodlatos vagy." - "Hlye vagy?") - Gyengekezsg, tlszigor, ridegsg - Nyugalomhiny - Szeretethiny - A kperny eltt elpocskolt id - Mintahiny, pldahiny - Unatkozs - Feladathiny, brlathiny - A hibk helytelen kezelse (a hibk javtsnak, a tanulsgok levonsnak elmaradsa) - Az rtelmes beszlgets hinya - Rossz mesk - Rossz jtkok - Eligaztshiny, tjkozatlansg - Pszicholgiai krttelek - A test helytelen kezelse, a testi egszsg elhanyagolsa, gondozatlansga (nem a gyerekek sajt ignyeinek megfelel mennyisg s minsg alvs, tpllkozs, ltzk, testmozgs)
E lista alapjn a szlk knnyen megllapthatjk, hogy gyermekeik intelligenciafejldst veszlyezteti-e valami, s ha igen, mennyire s mi veszlyezteti.
Hogyan menthetjk meg minl tbb kisgyermek intelligencijt? -------------------------------------------------------------
Az elbbi intelligenciafejlds-fenyegetettsgi, s -veszlyeztetettsgi listbl az is kiolvashat, hogy gyermekeink intelligencijt a kvetkez kvetelmnyek teljestsvel menthetjk meg.
- A valsgnak megfelel rtkelssel (Csak indokoltan dicsrjnk s szidjunk! A legkevesebb legyen a szids, ennl tbb a dicsret, mindkettnl tbb az egyttrz btorts, biztats.) - Meleg, ders, de kvetkezetes s fegyelmezett lgkrrel, - A bels s kls nyugalom, feszltsgmentessg biztostsval, - Okos, elrelt szeretettel, - A tv hang s kp kikapcsolsval, - Hasznos, rtkes, fejleszt mintk, pldk biztostsval, - Az unatkozs kikszblsvel, - J feladatok biztostsval s ezek megoldsnak fejleszt elbrlsval, - A hibk helyes kezelsvel (a hibk javtsnak, a tanulsgok levonsnak gyakorlsval), - rtelmes beszlgetssel, - A rossz mesk kerlsvel, - J jtszsi lehetsgek, j jtkok biztostsval, - Okos, rhet eligaztssal, letkornak megfelel tjkoztatssal, - Pszicholgiai krttelek megakadlyozsval, - A test helyes kezelsvel, a testi egszsg gondozsval (a gyerekek sajt ignyeinek megfelel mennyisg s minsg alvs, tpllkozs, ltzk, testmozgs biztostsval)
J, ha a szlk elbrljk s osztlyozzk magukat, az iskolban szoksos mdon aszerint, hogy a felsorolt 15 kvetelmnyt milyen mrtkben sikerl teljestenik.
Ha a jegyek kztt elfordul az elgtelen (1), akkor a szlk intelligenciavdelembl elgtelenre vizsgztak. Ha a legrosszabb jegy elgsges (2), akkor az intelligenciavdelem elgsges. Ha sem elgtelen sem elgsges jegy nem fordul el, akkor:
45...54 sszpontszmnl az intelligenciavdelem kzepes (3). 55...64 sszpontszmnl az intelligenciavdelem j (4). 65...75 sszpontszmnl nmagukat tlrtkelve vgeztk az osztlyzst.
Intelligenciavdelembl senkinek nem lehet jelese a Fld htn!
|