Hogy is mesljek?
2005.06.25. 12:42
A gyermek n, figyelme egyre kisebb rszekben kutatja a lnyegest, s egyre tbb dolgot tfog sszegzseket vr el.
Ltszlag - felletesen vizsglva a jelensget - ugyanazokhoz a gondokhoz rkeznk vissza, mint kezdetben, valjban mind jabb s jabb tmk, nzpontok szksge, s ms s ms fajta vlogats ignye vetl fl.
Ezek azok a knyes helyzetek egy gyermek nevelsben, amikor a tnyleges helyzet felett tsikl durva s hibs ltalnosts - ugyanez volt kt hnapja, fl ve, stb. - a legnagyobb krt tudja okozni a pici szemlyisgben.
Ezrt j, ha sokfle trgykrbl vettk ler mesinket, gy sokfle, egyenknt valamifle sszessget vagy csoportot felttelez rszismeretet kzlve egyrszt nveljk azt a terletet, amire a pici figyelme kivetl, msrszt ezltal az alkalmas dolog kivlasztsra adunk lehetsget, hogy gondjt rszletezhesse!
A meslnek lehettek idig olyan kpzetei, hogy amit mond, azt klnskppen megvlogatnia nem kell. Ebben a knyes helyzetben azonban mr az eddig elmondottak tudatval valami tbbet, jobbat, mst kell elbeszlnie, s ha eddigi eredmnyei, rmei nem lelkestik, ez lehetetlen.
Szerencsre e knyes pontok tallkoz pontok is, ahol a ksrletez mesl s a figyel gyermek igazn a lnyeg jegyben tallkozik.
Az „Elmondod-e? - Megrted-e?” kettsben.
Tapasztalatom dbbentett r: n, aki eddig lovagok trtneteit mesltem, egyszer csak heroldokrl, aprdokrl, udvari nemes ifjakrl beszlek, akik csoportosan tanuljk a lovagi tudnivalkat! Taln mert soha nem vonzott az elssg nmagrt, s mert nem szeretem a durva ltalnostsokat, az eddig lertaknak igyekezvn megfelelni, nagymerszen elbeszltem Lancelot lovag aprd kort.
A mindenben els kis Lancelot
Lancelot kiskorban lovagok kztt nevelkedett. Sok trsval egytt jtkosan vetlkedve tanultk a lovaglst s nyilazst, a vvst, drdavetst. Mr kicsinek is ers s gyes volt, ezrt a versenyeket, miket idrl idre megrendeztek az aprdok kztt, mindig igyekezett megnyerni. Azon volt, hogy ne csak erejvel s gyessgvel gyzzn, hanem azzal is, hogy mindent gy csinlt, ahogyan kell.
A lovagok egyszer nagy lakomra kszltek, s mert mindenben pldaszeren jrt ell, t szemeltk ki arra, hogy jutalmul ajtnlljuk legyen a lakoma idejn.
A tbbiek rgen gyba bjtak mr, amikor mg ott fesztett bszkn a nagyterem ajtajban. Az tiszte volt, hogy az rkez vendgeket bejelentse. Szablyszeren csinlt mindent, de mivel a lovagok nemigen hagytk abba a zenvel, adomzssal tarktott vigadozsukat, a megtisztel feladat mind frasztbb vlt. Az asztalhoz le nem lhetett, aludni se bjhatott el, hanem folyton-folyvst figyelnie kellett az jonnan rkezkre. gy ment ez egsz jjel, s mire felkelt a nap s a mulatozsban megfradt vitzek nyugodni trtek, Lancelot rlt, hogy trsai nem ltjk ilyen lmosan, fradtan, mert bizony nevettek volna rajta. Behzdott pihenni a szobjba, s elhatrozta: az ajtnllsgrl nem mond trsainak semmit! Azok meg krdezni se mertk, annyira irigyeltk. Annyit lttak az egszbl, hogy szernyebb, hallgatagabb vlt trsuk a vetlkedsek sorn.
Most mr aludjatok! - mondtam a gyerekeknek, s kimentem a teraszra. Nem is igen fszkeldtek, neszezni is alig, de mg j tz percig nem aludtak el, azt hallottam. gy gondolom: gondolkoztak.
A „legjobb”, „leggyesebb” krl tapogatdz gondolatoknak a termszetmesk „legnagyobb”-ja, „legersebb”-je nyjtja a legegyszerbb prhuzamot. A gyerekek lnek is ezzel a lehetsggel, s a „ki kit esz meg” vagy „ehet meg” c. problmakr krdsei bizonytjk is ezt. Amikor elmagyarzzuk, hogy az oroszln nem a vezrbikt tmadja meg, hogy a sakl meg a dgkesely tulajdonkppen takartanak, vagy egy magt nagyra felfj bka akr egy kgyt is elijeszthet, valjban a rszismeretet helyesbtjk, s a knlkoz tvesen egyszerst megoldsok helybe a megfelel, vagyis eredmnyesen hasznlhat kvetkeztetsi mdot ajnljuk.
Szksges pontostanom: semmilyen nevelsi elvet nem ll szndkomban megsrteni, s semmilyen iskola vagy elv mellett lndzst trni ennek az rsnak nem clja. Szigoran vett tapasztalataim minl szlesebb kr hasznostsa vezet.
Ilyen tapasztalatom az is, hogy kisgyerekek egyltaln nem nekik ksztett filmeket is megnznek, st: mindenfle filmet megnznek. Krem a T. olvast, ha gyermekvel ms a helyzet, akkor is olvassa el ezt a fejezetet, mert a gyermek ltal vett plda, ha nem filmekbl, akkor kerl mshonnan. Akrhonnan!
Nem akarok szemlyes vlemnyemmel untatni senkit, de engedtessk meg szernyen megjegyeznem: szerintem vagy rt egy gyerek egy filmet s akkor vgignzi, vagy nem s akkor nem is nzi meg. Termszetesen az rts sajt vilga szerint val.
Pldnak okrt: ha egy kisgyerek szereti s ismeri az autkat, az egsz Jurassic-parkbl szmra minden bizonnyal az lehet a legszrnybb, amikor a Tyrannus Rex lelkds a szakadkba egy res dzsippet. A krdssel mindenkit ostromol: - Mirt lkte le? Gonosz?! Nem mondhatjuk neki, hogy az amerikai filmgyrts mg az egszen kis gyermekek rzseirl sem felejtkezik meg! Hanem, mondjuk, azt vlaszoljuk: Nem, hanem azrt, mert buta. Ezzel taln elrhetjk, hogy mindazzal, amirl felttelezhet, hogy buta, kis bartunk vatosabb lesz.
Persze egy llat esetben mindez knny, mert viselkedst, tulajdonsgait levezethetjk a termszet rendjbl, az llat biolgiai krnyezetbl, stb. Emberi tulajdonsgoknl ms a helyzet.
Lovagkirlyokrl beszltem ppen, s kis bartom nekem szegezte a krdst:
- Edward gonosz volt?
- Milyen Edward?
- Ht a Rettenthetetlenben.
Elgondolkoztam., felvillant bennem gyermekkorom, tindzser korom, amikor annyira utltam az ilyen magyarzatokat: azrt ilyen meg olyan, mert ebben vagy abban a helyzetben ezt tette, vagy azt tette. Hiszen egy helyzet krlmnyeinek megtlsbe pontonknt belkthet az elme, s a krdses cselekedet tnyleges mly indtkait az ilyen magyarzatok rendre „tugrani” ltszottak. A gyermek szinte kvncsisggal jra krdez:
- Gonosz?
is rzi, megfogott!
- Emlkszel arra, amikor Nyakiglb a trnszkbe sppedve azon gondolkodik: „Odamenjek? Kosrba kerlhet a fejem! Nem megyek.”
- Emlkszem.
- Hasonltsuk ezt ssze azzal, amit Imre kirlyrl mesltem! Emlkszel, tment gyalog az ellensges tborba kard nlkl, s kzenfogva hazavezette az ellene lzad ccst. Nem lett harc meg hbor. Kibkltek.
- Az Edward meg flt?
- Igen, mert annyi gonosz dolgot csinlt, hogy nyugodt szvvel el nem indulhatott.
Kis bartom elgondolkodott. Szent kirlyaink eme egyik legtisztbbika segtett. Ha legendjt eddig nem mesltem volna, erre a krdsre bizton elbeszlem.
Utaltam mr arra, hogy a pici sokszor kiknyszerti olyasmi megjelenst, amire kvncsi. Ebben az esetben azonban az a krds: gonosz-e Edward?, gy jn el, hogy gonosz vagy-e te? vagy gonosz voltl akkor? Ezt a kellemetlen krdst pedig azt hiszem, mindenki igyekszik elkerlni. Ami pedig a krds tulajdonkppeni lnyegt illeti: mondk, legendk hsei sokkal jobb pldakpek htkznapi nlunknl. A kierszakol tudakols persze eljn a meskkel agyontraktlt gyerekbl is, csak finomabb formban: te mond meg, hogy gonosz volt-e ekkor meg akkor, stb.
Tapasztalatom szerint nincs sok rtelme, kt vonatkozsban mindenesetre. Az egyik: manipull mese kitallsa mint olyan, sokkal frasztbb, nehzkes s az szintesg rovsra trtnik, a msik dolog pedig haszontalan volta, mert nem r clt, normlis gyerek esetben legalbbis. Derk Lancelot lovagunk vigyzhatott arra, hogy kardjt s lndzsjt mindig a helyre tegye, s ugorhatott lmbl mindig harcra kszen, mert fegyvereit minden esetben a helykn tallta, a piciknek mindez nem jelentett kvetend pldt. Vgtre is rthet, hiszen a rendraks htkznapi dolog, mit is keres a mesben? Meg szoktam emlteni alkalmakknt, de tlhangslyozsval nem rontok el mest. Meg aztn, meggondolva azt, hogy eredmnyt csak hossz, trelmes munka hozhat a nevelsben, nem is igazn indokolt, hogy ppen a rendraks tern rjek el ltvnyosan gyors eredmnyt. Azt gondolom, ha valami egy szp mese rszeknt jelenik meg a gyermek eltt, annak fontos alkotelemeknt, az lehet rdekes, de a valami kedvrt elmondott mese nem ilyen, mert sajt magnl fontosabbat felttelez. Ezrt nem vagyok n sem a manipulls hve. Nemigen tri a j mese sem. Amennyiben valaki mgis olyan nagyon fontosnak tl egy bizonyos dolgot, azt inkbb a mese megvitatsakor magyarzatknt vagy annak rszeknt hozza el
A legfontosabb a kis ember szemlyisgnek kedvesen humoros megkzeltse. A gyermeket krbefon j szndk lceldsekbl kivlaszthat a leginkbb megfelel, sok mese hseknt szerepeltethet kzponti mesefigura.
Ez lehet mesealak, pl. man, de lehet legendk hse, mint Lancelot lovag, vagy npmesk fszereplje, miknt a kis inaslegny.
Nem baj, ha ppen a kivlasztott mesealakrl magrl - pldnak okrt a Nagyfl Manrl - keveset tudunk, az a lnyeges, hogy tudjunk kr egy sor meseelemet gyjteni, fel tudjuk ruhzni az ltalunk ismert mesebeli tulajdonsgokkal, vagyis, hogy az a vilg, amibe a kzponti mesefigura belhelyezhet, elttnk ne legyen teljesen ismeretlen!
Realisztikusabb alkat felnttek vlaszthatjk gy foglalkozsok hseit: tengerszt, piltt, vadszt, kertszt, zenszt, stb. Hogy a vlasztott foglalkozsi kr hse mennyiben meglt tapasztalatok folytn ismert s mennyire csak elkpzelseinkben l valaki, csak abbl a szempontbl rdekes, hogy a mesben mindkt esetben megfelelkppen kell szerepeltetnnk.
Lehetleg legyen rdekes figura, de inkbb tevkenysge, a mese tulajdonkppeni trtnete vljk rdekess! Superman-t ne faragjunk, mert nagyon fontos, hogy eme falakot emberi gondok viseljeknt szerettessk meg! Amikor tlsgosan mesebeliv, nem evilgiv vlik, csinljon valamit hibsan, msknt, mint ahogy elvrjk tle, nehogy a brgy tkletessg eszmjt legyen alkalma sugallni! Klnben is, annyifel elviszi majd egy aranyos kisgyerek figyelmt, hogy egy kis botladozstl igazn nem kell fltennk, jut neki is bven a pici hls szeretetbl!
Amit csinl, azt a lehet legtermszetesebb egyszersggel tegye! A falak jellemzsben sem lehet cirkalmasan bonyolult, cselekedetei amikkel megismerteti magt, kvethetsgk okn mindenkppen egyszersgkkel tntessenek! Ebben nyelvnk szerkezeti felptse is nagy segtsget nyjt.
Kpzeljk el, amikor meslnk rla, de vigyzzunk, ne a mesehs irnytsa fantzinkat! Arra sszpontostsuk figyelmnket, ami ltala a meslsben sszekt a kicsivel! Legynk btrak olyannak elgondolni, hogy killja az sszehasonltst a tbbi mesehskkel!
Elkpzeljk a kivlasztott falakot, amint a mesben l, tevkenykedik, trtnnek vele dolgok, de gy, mintha azt, amit elkpzelnk, a pici is kvncsian ltn. Rpke id elg jra vgiggondolni, s ha hatroztunk, ezt a trtnetvzat kibonthatjuk a rgtnzve eladott mesben. Termszetesen, gondolatban mindig a szavaink eltt jrva, „elre” rezhetjk, ha a trtnet nemkvnatos dolgok fel fordul, s azonmd helyes irnyba terelhetjk a mest.
Kzben nemcsak a hallgatsg figyelmt kell vigyznunk, hanem a magunk - a mesls kzben legmegfelelbb viselkedsi formt eredmnyez - nuralmt is! Az nuralom nagyban segt a megfelel szavak, szszerkezetek megtallsban.
Kezdetben ezrt inkbb az egyszersgre trekedjk brki mesl, mert ha a gyorsasgra sszpontost, az knnyen gtlst eredmnyezhet, a tlontl szp kifejezsek keresglse pedig lass menetv, kvethetetlenn teheti a mest!
A legfontosabb azonban a „pici-kzsg”, ms szval a picire reflektltsg, mert eladhatunk mvszi mdon egy Arany Jnos verset s lehet rdektelen, mg ha igyekezetnkben leizzadva, egy mr-mr bugyutn egyszer trtnet sikeredik csak ki bellnk, lthat fradozsunkat a pici biztosan „djazni” fogja! Az els rgtnzsek alkalmval taln mg jl is jn, ha a kicsi belekrdez, mert pillanatnyi sznetet enged ezzel az tgondolsra, ami ppen megnyugtathatja az izgul meslt.
Kitetszik a sorok mgl a btorts szndka. A T. olvas srtsnek ne vegye, gondoljon nyugodtan arra, e tapasztalatok birtokba valahogy jutottam n is! A mindenhez elengedhetetlen humorrl ezrt nem is rok, rtelmezze ki-ki alkatnak megfelelen!
Mindig ugyanarrl a mesehsrl nem meslhetnk. Mert a fhs rendszerint ember, jlesik, ha nha kedves llatokrl is szl a mese, s mivel rendszerint a fldn jr, rdekes mellette hallani bvrrl is. Az ilyen meskben sok olyan ismeretet lehet eladni, amik rdekessge krptolja a kicsit azrt, hogy eme trtneteknek nem a kedvenc mesehs a fhse.
A kicsik nem vrnak el akadmiai ismereteket, nem is tudnnak mit kezdeni velk, m az szinte kzlsmd olyasmit jelent, mint a tiszta leveg, legalbbis, ahogyan n visszaemlkszem sajt kiskoromra. A rgtnzs pedig ilyen, tiszta levegj gondolat kzls.
A gyermek nvekedsvel jabb s jabb gondokhoz kzelt, ms s ms feladatokat jell ltezse. Az ember pedig mind tbb mest rgtnzve szeretne mg inkbb jl rgtnzni, jobb mesket eltallni. Megfelelen lve a jobbrl jobbra ksztets nagy lehetsgvel, magunkat is jobbthatjuk, nevelhetjk, mvelhetjk.
Budapest, 1997. oktber
Csontos Andrs
|