Hogy is mesljek?
2005.06.25. 12:39
Ezrt nem rv az olvasottsg/nem olvasottsg a rgtnzssel szemben! Aki hangszeren zent rgtnz, nem kell ismerni minden dallamot. Megengedem, akkor improvizl jl, ha olyan valaki, aki ismerhetn az sszes dallamot, br legfontosabbnak a dallam, a zene vagy egyszeren a zenls szeretete tnik, legalbbis elttem.
Egy sikeresebb mese akr rsra is sztnzhet brkit. Ez sem ellentmonds.
Amennyiben „trtnelmi” elzmnyeket kutatunk, az els, akit tallunk, a j mesket tud reg. A sajt kalandos vagy egszen egyszer lete javt mr lelt ember, aki kr odagylnek a gyerekek. Jellemzen fontos az, hogy a krnyezet, aminek a gyerekek is rszei, az ids ember szmra egy vgleges, sajt kvetkeztetsei, gondolkodsa szempontjbl olyan hely, ahol mintegy vgrvnyesen rtelmezi sajt tapasztalatait. nmaga megnyugvst is keresi, a legalapvetbb kzssget a gyermekekkel ez adja, mert nekik is nyugodt neveldsre van szksgk, mikpp az regnek is nyugodt regkorra.
A kt korosztly kztti klnbsgekbl nagyon sok humor, belts, gondoskods s egyb szeretettel mvelhet dolog fakad. m nem szksges a meslshez megvnlnnk!
Minden letkornak megvannak a maga problmi, s ezeken knytelen-kelletlen rgdik mindenki. Amikor egyet-egyet megjelentnk, vagy akrcsak utalunk egynmelyikre a mesben, a pici rl, hogy bepillanthat a felntt gondolkodsba, br tapasztalatom szerint a megoldsok mikntje rdekli. Arrl mr nem is beszlve, hogy egy adott helyzetben ms megoldsokkal knyszerl nevelni egy ids ember, megint ms tulajdonsgokat kamatoztat egy fiatalabb. Gyermekkorom Snta bcsijnak lakst csupa lthatatlan meselny tlttte be, akik brummogtak, mormogtak, sziszegtek, s gy elrtk, hogy a kamrban, szobban csak ksrettel kvncsiskodjam be magam ktnaponta egyszer.
Pedig desanym mg ebdemet is sokszor tvitte, mert ott sz nlkl megettem, amit otthon semmikpp sem.
A gyerekek pontosan rreznek, ha lazul a gyepl, s szeretem is, ha kicsit „kitomboljk” magukat.
Az ilyen vad jtk azonban elrheti azt a szintet, amikor a piciket mr a sajt fradsguk zi. Ilyenkor a legjobb elindulni velk valami rdekes helyre (jtsztr stb.), de megteszi ez is: gyertek csak ide, meslek valami!
- Beszdem van veled! - szlt Arthur kirly Lancelot lovagnak. - Te vagy az els lovag, gy illik, te menj a francia kirlylny udvarba hztznzbe.
Ftt szegny lovag feje, hiszen a francia udvar mr akkor hres volt elegancijrl. Messze fldrl hrlett, milyen szp ruhkban jrnak ott az emberek.
- Pnclban, lszag, poros kpenyben csak nem mehetek oda! - morfondrozott magban a lovag.
Eddig kicsit gyorsabban mesltem a trdemen lihegknek, innt kezdve azonban a trtnet mind lassbb menetv vltott. Eladtam Lancelot egyszer, de tiszta ltzett, s az udvaroncok vlogatott, hivalkodott ruhinak lerst. A kicsik megnyugodtak. Amire a bllal is vgeztem, meggrtettk velem, hogy este a nagy blrl mg meslek. Mr akkor ott elhatroztam, hogy az esti mese fkpp a nagyon bonyolult udvarias viselkedst fogja taglalni.
Vndorlsa sorn aztn lt mg egyszer favgk kztt, ptett hajt, hzat, s persze, mindenv magval vitte sisakjt, kardjt. Mr gy van ez, ha egy mesehs kedvencc vlik. Ki is gondolta volna, hogy ilyen bkeszeret a lovag r! Legvitzebb harca a Gonosz lovag legyzse volt, aki is szrnyeket kldtt ellene, de btran megtallta gyengjket. A vrban aztn gonosz nevetsek hvtk erre-arra, de egyenesen a lovagterembe ment.
Vrt egy darabig, aztn fennhangon kiltotta:
- Elbjtl, Gonosz lovag? Ha nem llsz el, kitzm a zszlmat!
E bkez lovag nagyon sok dologgal megismertette a gyerekeket. Beszdtma lett az egsz lovagkor, kultrjval egyetemben. A kor felfogst az „akkor”, „abban az idben, amikor”-szer sszetartozs hangslyozsa segtette.
Semmit nem krdeztem vissza. Megelgedtem azzal, ha ismertt vlnak elttk rszletek.
Amikor a buzognyhoz, mint fegyverhez vezetett az rdekldsk, beszltem Botondrl. A lndzsa kapcsn Szt. Lszl vzfakasztsrl, a kupa hozta Madarsz Henriket, a bajvvs Toldit.
A mesk igazi hasznra az v nnik hvtk fel a figyelmet: a kicsik meglep vlasztkossggal beszlnek. Nekem az jelentett igen rmteli meglepetst, amikor egy rdgi prnacsata kzepn hromves kis bartom megll, megvrja mg rfigyelnk, s akkor egy odaill mondatot idzve a „Macskafogbl” fejbe vg a prnjval.
Ezzel a pontosan kivlasztott, adott helyzetben meggondoltan eladott, prnacsatban rgtnzsknt eljtszott mondattal volt mesk krli fradozsom legjobban elismerve.
Mert mirl is van sz?!
A gyermek szavanknt tanul beszlni, s valami rszeknt megismer dolgokat. A felntt ember tudsa mindenre ki nem terjedhet, rszknt ismer mindent. Megismertetni egy kisgyereket brmivel, nagyon j dolog. A mr ismert dolgokkal val szmra rdekes foglalkozs, az ismeretekkel val bns viszont mr gondolkodsra ksztet!
Termszetesen a pici akkor is informldik, e tudnivalk megfelel kezelsi mdjrl, ha senki nem tall ki neki mesket. Ahogyan kzlik vele eme rdekessgeket. - ahogyan bevezetik a mese felolvasst, ahogy felolvasnak neki s ahogyan megbeszlik a hallottakat vagy ahogyan jtk sorn visszatrnek a mesre - ez mind-mind remek alkalom a megfigyelsre. Kzvetettebb formban ugyan, de mindez tmutats arra nzve, mit is lehet kezdeni a meskkel, hseikkel, helyzetekkel, stb.
Az a felntt is, akinek soha eszbe nem jutott mest kigondolni, szrevtlenl rgtnz. Hiszen mindent meg nem magyarzhat, mindent elre el nem tervezhet, s hogy ez gy legyen, arrl a kicsik tesznek is, kiprovoklva azt, hogy az ket rdekl dolog valamikpp megnyilvnuljon, s azt megfigyelhessk! A mesl vagy a felntt jtsztrs rgtnz, mert egy nemkvnatos pontrl akarja elterelni a figyelmet, fel akarja rzni a picit, mert egy fordulattal jkedv vgt akarja a mesnek vagy jtknak, mert - mondjuk - frdeni kell.
Ha ilyenkor rkrdeznnk, egyszeren azzal indokoln: anym is gy tett, nagyapm is gy nevelt, stb.
A kisgyermek mellett majd mindenki rgtnz, sztnsen inkbb vagy kis mrtkben tudatosan. Egy kedvelt picit s mellette a felnttet, mint sajt magt, a helyes nevels vgytl vezetve jobbra mindenki megnz „ kiss messzebbrl”, „kvlrl” is! A segts, a jobbts szndka meglesti a szemet, pont a sajt magunkban rejl lehetsget ne vennnk szre!? Hiszen a kicsit ltva szinte addik a rgtnztt mese hse, falakja, pont a trtnet, a jellemz rszletek jelentennek megoldhatatlan problmt?
Az irodalom, a mozi, a TV, a vide olyan trtnet-znnel, rsz-trtnet kavalkddal szolgl, amit pusztn msolni lehetetlen. Mr ahhoz is, hogy az embernek a feje ne fjjon, valamifle megfelel mdon ezeket rendeznie kell! Mirt ne lehetne ez a fajta rendezs egy tudatos vlogats alapja? A cl tekintetben, hogy egyrszt korunkat jellemz dolgok nyugodt ismeretre jussunk, msrszt megfelelen megnyugtat ismereteket kzljnk a picikkel, ha azonossg nem is, de sokrt hasonlsg felismerhet.
Kicsit is elgondolkodva afelett, neknk mirt is tetszik egy film, egy novella, rtallhatunk olyan rszletekre, amelyek kedvess teszik elttnk eme alkotsokat. Az ilyen rszletek megtallsban kedvenc sznmvszek, rk, kltk, zenszek elismert munkja segt. Megfigyelhet, amint a mvszek a kifejezni vgyott lnyegre sszpontostva figyelmket, azt „tisztn” igyekeznek megjelenteni. Erre az egyszersgre kell koncentrlnunk, mert nem a lelkes tlzs az, ami a gyermek fantzijt foglalkoztatja, hanem a gondolattal minl egyszerbben megragadhat, vilgos, rthet dolgok. Ezeknek, a mveket hozznk kzelt rszleteknek a mintjra kell meslnnk!
A mesetrtnet rszei j, ha hasonlsgot mutatnak a kicsi napi lmnyeivel, mert gy hozzszoktathat ahhoz, hogy arrl, amit hall, gondolkodjk.
A mkzs, a jtk elg, hogy szemlynket lltsa a figyelem homlokterbe, de ez a figyelem a mkzs, a jtk lettemnyeseknt rint bennnket. Mkzs, jtk sorn beszlgetve ki kell dertennk, mi az, ami a picit igazn rdekli, s ha meskkel erre reflektlunk, akkor fordul figyelme a mesls, mint olyan fel.
A mesrl magrl mr elzetesen sok ismerettel rendelkezhetnk, hiszen hallott, ltott klnbz mesk, rajzfilmek pldzzk szmunkra: milyennek is kell lennie. Remek ksrleteket is lthatunk, amelyekben meseelemekkel (jtk, bbu, dszlet s egyszer ksrettel eladott dalok) bnni tanul gyermekek jtsszk a mest.
Nzzk ht, mit kell gondolatban sorra vennnk, mieltt meslnk! A legels a pici kzvetlen krnyezete, vagyis az: hogyan van mindez rendben, hogyan ltja a kicsi maga rendjn valnak a sajt krnyezett.
Mit akarunk elrni a mesvel? Megnyugtatni akarunk-e, rdekldst akarunk kelteni bizonyos tmk irnt, nevelni szndkozunk vagy elaltatni, stb.?
Mennyiben lehet ezeket a klnbz szempontokat sszekapcsolni? S nem utols sorban: a kicsi spontn helyzete megengedi-e a meslst?
Engedjk meg, hogy pldval ljek!
Kivteles napjuk volt a gyerekeknek. Jk voltak az vodban, aranyosak otthon. Sok dicsretet kaptak. Az egsz gy folyt le, mintha egsz id alatt figyeltek volna arra, semmi ne rontsa el ezt a nagy jsgot! A szfrk zenjt ksrt hangulatot csak egy-egy szellentsk zavarta. Hatrozatlanul hehersztek ilyenkor. Tnyleg, mit is lehet ezzel csinlni!? A nagy jsghoz meg klnben sem illett volna egyik fajta mesm se, mert hatatlanul lapos, unalmas lett volna brmelyik.
gy reztem, nem lehet tkletes ez a napjuk, ha legalbb n nem rosszalkodom egy kicsit!
Bebjtak az gyba, leltem s belekezdtem:
Ma este a pukiz kirlylnyrl meslek. (Meglepdtek!)
Volt egyszer egy kirly, s annak egy lenya. Biz' az nem tudott egyebet, mint pukizni, de azt annyira, hogy ebbli tudomnyban meg nem elzhette senki! tudott a legnagyobbat pukizni az egsz birodalomban. (Itt mr virult a kpk.)
Bsult is szegny kirly, hogy tudn frjhez adni a lenyt? Taln majd a buss hozomny segt! - remnykedett.
Ki is hirdettk, aki a kirlylnyt felesgl veszi, a fl orszg mell az egsz kincstrat hozomnyul kapja! Jttek is a krk.
Az els a szomszd kirlyfi volt, de amikor a trnterembe lpett, a kirlylny akkort pukizott a meglepetstl, hogy leesett a koronja, s gurult ki a palotbl. A kirlyfi meg utna! (Ezt mr kuncogs ksrte!)
Kvetkezett a legersebb lovag. Alig frt be az ajtn, olyan szp szl ember volt. Csodlkozott is a kirlylny, s egy akkort pukizott, hogy szegny vitz alig brt megllni a lbn! (Harsny kacagssal nyugtztk!) is visszavonult!
Harmadnap jtt a dalnok. Azonban alig csapott a hrok kz, a kirlylny akkort pukizott, hogy kiesett kezbl a mandolinja. (Mr istenigazbl kacagtak!)
Most lett csak szomor szegny kirly! Senki sem akarja felesgl venni a lenyt? Mr soha nem lesz neki unokja? sszedugtk fejket a vnek, s azt talltk ki: el kell kldeni a kondsrt!
A konds csak ks este tudott jnni, mert csak akkor merte otthagyni a disznkat, amikor azok mr otthon a disznkarmban voltak, s r merte ket bzni a kiskondsra. Megfrdni se volt ideje, amgy piszkosan, bdsen lltott be a palotba. Nagyon feszlyezve rezte magt a tiszta, illatos hlgyek kztt, de amikor megltta a kirlylnyt, s az rmben pukizott egyet, jkedve kerekedett. Sebaj! - gondolta, - ellesz mellettem!
A kirly is megrlt, nagy lakodalmat csaptak, s a kirlylny ma is boldogan l a kondssal, s annyit pukizik, amennyit csak kedve tartja.
Az utols pukizsnl a gyermekek nem nevettek, megnyugodtak, s kt perc mlva aludtak mind a ketten. Ezentl, ha brmelyikk pukizott is, nem szmtott klns dolognak, s biztos vagyok benne, hogy ksbb az ezzel kapcsolatos illemszablyokkal is meg lehet ismertetni ket.
J, ha az embernek kiskorban az anyu meg az apu mellett van egy-kt bartja is, mert meg lehet vele a gondokat beszlni. Pldnak okrt azt: hogy mirt j nekem az, ha rossz vagyok? Persze a szavakkal, nyelvvel val intenzv foglalkozs, jtk nemcsak blcseleti, hanem tisztn logikai bakugrsokat is eredmnyez. Mint ezt:
- Azt mondttok, ne szljon rm az v nni.
- Igen, azt.
- Akkor j voltam, mert nem szlt rm.
- Micsoda!?
- Ht igen, azt mondta: Mr nem szlok rtok, mert olyan rosszak vagytok! De ht nem szlt rnk...
- Nem nem szlt rtok, hanem rtok se szlt! Akkor pedig nemcsak rosszak, hanem nagyon rosszak voltatok! Nemhogy jk!
Ezt a fbl vaskarikt mg este is magyarzgatnom kellett, mert annyira tetszett. Az els problma a nevels legltalnosabb krdse, de a msodiknl mr szembetn, hogy a mennyisgi haladvny nem rtse teljesen termszetes, lvn picirl sz, s ha csak ezt a dolgot tekintjk, neki van igaza! Ezrt magyarztam!
No igen, a magyarzatok! Amennyiben j ismereteket kzlnk vagy mr ismert dolgok jszer kapcsolatait, vonatkozsait igyeksznk bemutatni, - mrpedig e nlkl rdekesen nem szlhatunk -, annyiban knyszerlnk megmagyarzva vlaszolni a felmerl krdsekre. Trelmes szlt megelzni ebben lehetetlen, legfeljebb hasonlt hozz produklhat brki. Ezrt azt tartom, hogy ilyen magyarzatoknak mindenek eltt szintnek, tnyleg a gyermek gondjra figyelmeznek, s a lehet legegyszerbbnek kell lennie! Nemcsak az ismeret megfelel kzlsnek okn, hanem azrt is, hogy ellentmondsba, zavaros kijelentsekre ne knyszerlhessen a magyarz! Ha valamit teljessgben nem ismernk, csak annyi oksgi viszonyra mutassunk r, amennyinek igazt szintn t is rezzk! A picivel val prbeszdnek ez a legfontosabb gondolati alapja.
Br ennek az rsnak nem trgya a viselkeds fejldst leginkbb irnytani kpes kzs jtk, annyit mgis szabadjon megjegyeznem: az szinte gondolkodsra ksztets - termszetesen a megfelel formban - nehz helyzetekben, a htkznapi let sorn a nevelsben is sikerrel alkalmazhat. Pldaknt bartom szavai, aki nyugodtan lelt nygs hisztizsben teljesen elmerlt hromves gyermekvel szemben s gy szlt: J, rendben van. Hisztizzl csak nyugodtan, a kpeket a falrl szedd le s trd ssze, vagy egyszeren csak fordtsd meg ket! A videt meg a hangfalat rgd szt!
n is gy neveltem a fiam.
Visszatrve a magyarzatokhoz: a picik nagy gondja a trtnelmi elbb-utbb krdse.
- A Lancelot szletett elbb, vagy a Herkules?
- A Herkules.
- Mirt?
S a gyerek vilgosan tudtomra adja: egyformn szereti a nevezetteket, egyformn rdekesek, kvetkezskpp teljesen mindegy, melyik szletett elbb.
- Figyelj csak! Azt figyeld meg, kik voltak egytt! A Herkules meg a Zeusz s Odsszeusz egytt voltak?
- hm.
- A Lancelotnak meg majdnem olyan kardja volt, mint Lszl kirlynak, igaz-e? Mg a ruhjuk is hasonltott. Ne a korokra, korszakokra figyelj, hanem arra, kik lehettek egytt! Ok?
Elgondolkodott. Lthatan segtettem, legfeljebb a halmazelmlet nem lesz annyira j dolog majd az iskolban. Ehhez mg annyit tehetek hozz: nem szabad megijednnk, ha magyarzataink kiss elre mutatnak! Ez a magyarzat termszete szerint van.
A gyermek szempontjbl elgsges magyarzat biztost lehetsget arra, hogy gondolatban foglalkozhasson valamivel, ami rdekes, mg a „lefraszt” tlmagyarzs akr a kedvt is szegheti. Ez jdonsgok bemutatsakor, rdekessgek elbeszlsekor is gy van.
A lovagkor vrptszetre a nagy lovagtornyok feltnen szk kapujn nyitottam r az ajtt, s amikor ezeket egy metszeti rajzon ujjongva felismertk, szinte rmt okoztak vele.
Egyiptom kpesknyvbli tanulmnyozst a sivataggal kezdtk, mert az a kpek tbbsgn lthat volt.
A sok rsz-ismeret persze az sszegz rendezst is megkvnja. Errl szlt legutbbi rgtnzsem.
A Nagy Mesemgus elhatrozta: mesemzeumot csinl. sszegyjti az sszes mesehst, Lancelotot, Herkulest, s a tbbieket mind! Hadd lssk egytt ket a gyerekek!
- Lesz nagy rm, - gondolta.
Neki is vgott a nagy tnak, hogy egyenknt meghvjon mindenkit, s mg szerencse, hogy mgus lvn, meg se kottyantak nki a nagy tvolsgok.
Elszr Lancelot lovagnl kopogtatott, de a lovag gy vlaszolt:
- Szvesen mennk, de a vrat itt nem hagyhatom! Prblkozz taln a tbbieknl!
De bizony azokkal is gy jrt. Botond a vitzeit gyakorlatoztatta, Lszl kirly meg dvzlett kldte a gyerekeknek, de mr csak akkor jn, ha igazn nagy baj van!
Mit tehetett szegny Mgus? Odallt a gyerekek el, s elmondta szomoran: nem tud mesemzeumot csinlni, mert a mesehsk nem jnnek.
- Taln jobb is! - mondta az egyik gyerek.
- Tnyleg - kapott a szn a msik -, ha idejnnnek mind, kicsoda maradna a meskben?!
Ebben aztn megnyugodtak.
Magyarz vagy magyarzatokat rejt meskre leginkbb a beteg gyerekeknek van szksge. Elml, tarts krosods nlkli betegsgeknl az eddig eladott alapelveknek megfelelen az egszsghez val visszatrst s ezen keresztl a betegsg llapotnak minl kevesebb rosszal jr trst kell ilyen esetekben a rgtnzsnek megcloznia! Huzamosabb krosods maradand kvetkezmnyeinek minl problma-mentesebb tudatostsa mr szakpszicholgus feladata!
Flfjs estn: a nyuszinak, szamrnak, elefntnak nagyobb fle van, ezrt vigyz r jobban, hogy meg ne fzzon, mert fjni is sokkal jobban fjna neki!
Sok termszetfilmben lthatunk kigmblyd hassal liheg oroszlnokat, s ezeket a kpeket remekl fel lehet hasznlni egy hasfjs kisgyerek megnyugtatst clz mesemonds sorn.
ltalnossgban vve, tl a tneteken, csoportosthatjuk a meseelemeket a trelmetlensg s annak legyzse, mint plda kr. Az unalmasan hossz idt, amit gyban knytelen eltlteni, sznesthetjk knyvek lapozgatsval, kedvenc jtkoknak bbknt val „szerepeltetsvel”, illetve mindezekre a lehetsgekre felhvhatjuk a figyelmet, ilyesmihez hangulatot teremthetnk!
Meslhetnk egy gonosz trprl, aki mindig nevet, ha egy kisgyereknek valamije fj, s emiatt sr. Meg fogjk ltni, kis bartaink mindent el fognak kvetni, hogy az a hlye trpe legyen szomor, ne pedig k!
Rossz dolgok - gonoszsg, fjdalom, butasg, stb. - szerepelhetnek mesinkben, de szigoran gyeljnk arra, hogy meghaladott formban vagy pedig legyzsket erteljesen biztost dolgok tlslyos ksretben!
Termszetesen j dolog, ha ilyen gondokra ppen mese-mremekekkel reflektlunk, de meggondolva azt, hogy kivlogatsra, megkeressre egyszeren nincs id, belthat, hogy eme nehz helyzetekben a rgtnzst mmeskkel ptolni lehetetlen. Ha egy kisgyerek csak kicsit is megnyugodott, elfogadta a mesls - mese megvitats - prbeszdt, s abban rszt venni mr hajland, akkor olvashatunk neki meseregnyeket is akr, vagy leltethetjk videt nzni is.
A gyermek, ha bnni tanul valamivel, sokszor rgtnzve prbl ki, ismer meg bizonyos dolgokat. Amikor egy felntt pldjn szemllheti mindezt, termszetesen hls, s rmmel segt. Mg attl sem kell tartanunk, ha mese kzben elalszik. Tlem szmtalanszor krtk a mese folytatst egy bizonyos ponttl, „mert akkor elaludtam” - mondtk.
Sikeres felntt emberek bszkk arra, ha kpessgeiket munkjuk sorn eredmnyesen kibontakoztathatjk, netaln gazdagthatjk, fejleszthetik. A „fejbl” mesls ezen az rmn tl, mg kzelebb visz a kicsikhez. A nevels sorn jval tbb lehetsg addik a jutalmazsra (ajndkozsra) - ha jk lesztek, arrl meslek... stb. - dicsretre, amire a termszetesen-rossz piciknek igen nagy szksge van. res perceinkben e mesken morfondrozva kikapcsoldhatunk gy, hogy gondolatban olyasmivel foglalkozunk, ami szmunkra kedves, s rmt gr.
A gyermek pedig hajszs napjainkban is „elksrhet” bennnket akkor is, ha amgy nincs idnk ltni se.
Szmtgpekkel telezsfolt, informci znnel kszkd napjainkban bnni tanulunk az ismeretekkel, alapveten szksges erre utdainkat is megtantanunk!
Termszetesen mindez rt trsakban megnyilatkoz krnyezetben sokkal knnyebben megy.
Egy nagymama, aki nemcsak hls kznsg, hanem rszt is vesz a mesk eljtszsban, bartok, akik lljk a kihvst s a dinoszauruszokrl szl knyveket lepipl ormnyos stulokrl meslnek, vagy a klnbz rgtnzstechnikkat csoportjtkokba tovbbviszik, nagypapa, aki mg szebb mesken gondolkodik, s legfkppen olyan szlk, akiknek figyelme porontyaik szellemi fejldsre legalbb olyan edzett, mint az egsz alapjt jelent kedvez felttelek megteremtsre ldozott fradozsuk, csak jabb sikerekre sztnzhet egy meslt.
Sok mindent kpzelhetnk arrl, mit gondol egy gyerek, de hozzvetlegesen helytll kp csak sok klnbz szemly ms-ms helyzetbl fakad visszajelzseibl rajzoldhat ki! Megjegyzsek, vlemnyek pedig segthetnek mesehseink, trtneteink megvlogatsban.
Alkalmakknt megkrhetjk kis bartainkat, mesljenek neknk egy olyan mest, amilyet mi szoktunk. Megfigyelhetjk, amint elszr a lelkes kezdst kveten ttova keresglsbe kezd a folytats sorn, majd pedig a meslsre reszmlve mond neknk valamit, s a trtnetkt lezrja. Amit kicsike trtnete mond, szmunkra bizonyra nagyon nagy rtket kpvisel, s remnykedhetnk benne, hogy ez a kicsike mese ksbb sznesedni, bvlni fog!
|