bibliaiskola
KSZNTELEK!
Induls: 2004-11-23
 
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
 
VIDEO

Jzus lete Lukcs
evangliuma alapjn
http://www.jesusfilm.org/
languages/01107/hi.html
 
Kedvencek
 
Segtsg a tantknak
Segtsg a tantknak : Hogy is mesljek?

Hogy is mesljek?

  2005.06.25. 12:36

Ez az rs a mesls hogyanjrl, mikntjrl szl.

 

Csontos Andrs:

     HOGY IS MESLJEK?

                                                     (avagy mirl mesljek, ha...)

 


TARTALOM

ELSZ /

A GYERMEK, AKI A MEST HALLGATJA... /

SZINTN /

AMI JELLEMZI /

ELMONDOM NEKED... /

TRGYI KRLMNYEK /

AKI MESL /

A MESLS KRLMNYEI /

MESLS-MEGVITATS /

MIKOR HALLGAT A GYERMEK MEST? /

EBD UTN... /

ESTE... /

MI LEHET MESE? /

A VLTOGATS /

TV, VIDE, MAGN, LEMEZ /

A MESE RGTNZSE /

ALAPVET TAPASZTALATOK /

A RGTNZSRL... MIT S KINEK? /

A RGTNZTT MESE /

A MESL RME /

A RGTNZS BUKTATI /

TERMSZETLER RGTNZSEK /

TERMSZETI JELENSGEK MEGSZEMLYESTSE /

MESEHSK /

MESEHSK KITALLSA /

SI DOLGOK, MONDK, REGK /

A NEM OLVASOTTSG S TEHETSG MINT ELLENRV ELLEN /

AZ REG S A FIATALABB MESL /

FIGYELEMELTEREL LER MESE /

ISMERETEK A LERSBAN /

A RGTNZS HASZNA /

GONDOLATI HASZON /

AZ AKARATLAN RGTNZS /

A LEHETSGEK /

MI SZP? /

FIGYELEMFELKELTS /

PLDK /

FELMRS /

A RGTNZSNEK REFLEKTLNIA KELL! /

MEGVITATS - PRBESZD /

MAGYARZAT - A PRBESZD GONDOLATI ALAPJA /

GONDOLKODSRA KSZTETS /

ELRE MUTAT MAGYARZAT /

ELGSGES MAGYARZAT /

SSZEGZ RGTNZS /

HA A GYEREK BETEG /

A RGTNZS SZKSGESSGE /

A RGTNZS ELNYEI A FELNTT SZMRA /

RT KRNYEZET /

TBBFLE VISSZAJELZS /

AHOGYAN MINDEZ LEHET /

A GYERMEK NVGET, AVAGY A KNYES HELYZET /

AHOGYAN ALAKUL A RGTNZS /

A LEG... /

A FOGALOMALKOTS KEZDETEI... GONOSZ? /

A MANIPULLS KRDSE /

A VLOGATS /

AHOGYAN A TRTNET SSZELL /

AHOGYAN A TRTNETEK SSZELLNAK /

AHOGYAN AZ EGSZNEK TBB RTELME LESZ /

 


 

Nriknak s Viktorknak,
ha nagyok lesznek

 

ELSZ

Ez az rs a mesls hogyanjrl, mikntjrl szl. Szerzje szerny segtsget szeretne ajnlani ahhoz, hogy kisgyermekeknek szl mesinket inkbb rgtnzzk, de ezek a gondolatok brmi mese vagy jtk jobb rtelmezshez is segthetnek. Csaldoknak sznt e nhny tapasztalat s azt a fajta egyszersget clozzk, amit a „jk a mesid” llts jelez.

A gyermekhez, aki a mest hallgatja, kzelt az els rsz, a msodik a mesergtnzs ltalnosnak tekinthet alapjait s mdszert trgyalja, a harmadik pedig azt a trtnst, ahogyan ez az egsz lehet.

CS.A.

 


 

A GYERMEK, AKI A MEST HALLGATJA...

SZINTN

A gyermek egynisge a legfontosabb, az a ltez, akit a mesemonds megszlt. Nem valami megkzelthetetlenl bonyolult, eleve megismerhetetlen valami, hanem a kicsi ember az igazi gondjaival. Ahogyan elttnk ll cipcskjben, nadrgjbl vagy szoknycskjbl kilg ingvel, maszatosan. Szemlyisge nem kzelthet meg gondjainak lekicsinylsvel, felnttes ltalnostsokkal, vlemny diktlta l-szemlletekkel, csak szintesggel Amikor valaki azt akarja, hogy a gyermek foglalkozzk a mesvel, egyltaln a mesemondssal, a legknnyebben ezt gy rheti el, hogy maga is foglalkozik a gyermek gondjval-bajval, tnyleges problmival.

 

AMI JELLEMZI

Knyvtrnyi szakirodalom foglalkozik a gyermek jellemzivel, kpessgeivel, nevelsvel, pldnak okrt lerja a klnbz kor kicsikre jellemz dolgokat. m, ha egy pici egynisge ll a figyelem kzppontjban, knnyen megeshet, hogy eme korszak-jellemzk sajtos keveredsben trulnak fel, s e bonyolult tfedseket csak a szemlyisgnek ldozott figyelem vilgosthatja meg. Ha gy megltjuk benne az embert, akkor meslhetnk neki azokon a dolgokon keresztl, amik t rdeklik, arrl a vilgrl, melyhez az gyermeki s a mi felntt vgyaink, rzseink hozztartoznak.

A gyermek valdi krlmnyeinek szinte szem eltt tartsa nemcsak az lsg s becsaps elkerlse vgett fontos, hanem mert rtelmezhetv vlnak a pici sajt maga ltal eladott gondjai egyrszt, msrszt lehetsg nylik a val vilg rdekes elemeinek mesbe emelsre is.

 

ELMONDOM NEKED...

Az rdekeset clz, egyszeren elmondott felntt-lmnyek mg nem mesk ugyan, de az „elmondom neked” momentuma mr a mesemondssal rokon. Nyilvnvalan nem vrhat el egy kicsitl, hogy bonyolult csaldi, barti viszonyokat rtelmezzen, gyvdeknek fejtrst okoz feladatokat megoldjon, de az, hogy kicsi ltre is „kpben legyen”, vagyis valamilyen megnyugtat tudssal rendelkezzk olyan trtnsekrl, helyzetekrl, melyeknek rszese vagy valamilyen krlmnyeinek szenved alanya, az sztnvilga legmlyrl fakad trekvse. Br jelez dolgokat, nem szraz magyarzatokat ignyel, hanem hogy a mesemonds, a mesl maga, st ha lehet, a mese is olyan legyen, mint akinek, aminek kze van sajt vilghoz. Kezdetben taln az is elg, ha a mesl gy viselkedik, mint aki tudja tnyleges csaldi krlmnyeknek. (A klnbz emberi helyzetek mesvel val megkzeltsrl rszletesebben majd a rgtnzst trgyal rszben.) A krlmnyek azonban nemcsak emberek - s termszetesen velk add helyzetek, - hanem trgyak, termszeti dolgok, llatok, stb. is. Engedjen meg a T. olvas egy szerny pldt!

 

TRGYI KRLMNYEK

szi estn, vacsora utn, a teraszon lve azon knldom, mirl is mesljek ma este?! Nzem a nagy fa gait, de az gvilgon semmi az eszembe nem jut. Hanem a fa! Ez alatt jtszanak, ennek a leveleit gereblyzik... Mirt is ne meslhetnk az szi erdrl?! Az szi erdt aztn kivesztem, de lett belle tli is meg tavaszi is. Az a rengeteg ismeret, amit az erd kapcsn eladtam, termszetesen konzultatvv tettk e mesket, hiszen a felmerl krdsekre mesls kzben kellett a megnyugtat vlaszt megtallnom. Segthet ugyangy illatval egy virg, csiripelsvel egy verb, s a hz eltt elhalad busz, stb.

 

AKI MESL

Kezdetben, aki meslni szeretne, az rendszerint meseknyvrt nyl. A mese kivlasztst ksr „lmpalz” nyelvnk klasszikusaival, a mesers vilgirodalmi nagysgaival vagy a npmesk gyngyszemeivel kivdhet, de az elads-felolvass lmpalza csak gondos jrzsokkal marad el. Rgmlt idk, tlnk idegen vilgok felfedezse szlte rm btorthat egy mgoly sok gonddal kszkd meslt is. A tagolt, pontos hangslyozsra trekv felolvass akr logopdiai gyakorlatnak is megteszi - sajt tapasztalatom szerint legalbbis -, s a mesl kifejez kszsgnek mindenkpp hasznra vlik. A gyermek pedig lt egy felnttet, aki a vlasztkos beszddel foglalkozik. Ezrt van az, hogy aki mest olvas fel vagy mond, kultrt kzvett akarva-akaratlanul.

 

A MESLS KRLMNYEI

Brki visszaemlkezhet sajt gyermekkorra, milyen lnyeges a mesemonds helye, a mesl szemlye, az egsz hangulata. Sok rdekessggel szolglhat a TV, a vide, de az ott ltottakat csak egy szemlyekbl ll szk krnyezetben lehet szerepjtkokban kiprblni. Minl tbb, a gyermek szmra kedves felnttbl tevdik ssze eme krnyezet, annl inkbb van lehetsg a differencilt nevelsre mr kisgyermekkorban.

 

MESLS-MEGVITATS

Aki elszr olvas fel mest gyerekeknek, nylvn sajt maga ltal ismert, „rtett” mest olvas, olyat, amivel rzse szerint nem sl fel. Az elst kveti a tbbi, a mese kivlasztsba mindinkbb beleszl a kznsg. Elbb csak kzvetve: ez tetszeni fog neki, majd nyltan is: lgy szves, ezt olvasd, vagy amazt. A mesk trtnete a htkznapok sorn el-elbukkan, s bizonyos, hogy egy-kt, a gyermek eltt rdekes dolog mind rszletesebb megbeszls trgya lesz. Nem csak a sivatagra krdeznek r tbbszr, hanem mersz krdsekkel a klnbz helyzetek fonksgait boncolgatjk az ilyen beszlgetsek. Humor s klcsns megrts nlkl ez lehetetlen, m megri a fradtsgot, mert a kis ember gy tanulja meg kifejezni magt, figyelni msok gondolatait, s viszont, ezrt j vele beszlgetni, mert szinte gondolkodsra kszteti az embert. Trelmes, a gyermek nyiladoz rtelmt kvet mesevlogatssal elrhet, hogy amikor olvasni megtanul, mesket olvasva irodalmi mveltsgre tegyen szert.

De trjnk vissza a kicsikhez!

 

MIKOR HALLGAT A GYERMEK MEST?

Nagy ltalnossgban dlutni alvs eltt, vagy esti elalvs eltt, kivteles esetekben pedig akkor, ha beteg.

 

EBD UTN...

Ebd utn, tekintve hogy rendszerint jtszana, br fradt, a hossz, bonyolult trtns, figyelmet fraszt mesk a jk. A kor szerinti ajnlsokat termszetesen nem figyelmen kvl hagyva, ilyenkor meserk remekeivel sikerrel rukkolhat el brki. De jk a klnbz, termszetesen korra szabott termszetlers jelleg rdekessgek, pl. oroszlnok szoksairl, stb.

 

ESTE...

Az esti elalvs eltti mesls ltszlag knnyebb, de valjban nehezebb feladat, mert vge lvn egy napnak, a mesnek rintenie kell egyetemes rvny, lehetleg hatrozottan s megnyugtat mdon, „vgrvnyesen” megoldott olyan problmkat, melyekkel napjaink sorn tallkozunk s tallkoznak a kicsik. Erre a npmesk a legalkalmasabbak, de kell krltekintssel elksztve tbb ezer ves kultrnk mondibl, legendibl is vlogathat a mest felolvas.

 

MI LEHET MESE?

Termszetesen mesnek olyan szvegek olvashatk, amelyek:

- rszletknt is kerek trtnetknt hatnak,

- nem tartalmaznak megterhel ideolgiai, trtneti szemllet-mdokat vagy azok erltetett magyarzatt,

- szvegk a lehet legkevesebb s legegyszerbb ksr-rtelmez magyarzatot kvnja meg,

Ezek elkerlsre az elzetes felkszts a legjobb megolds - ma este az X kirlyrl, Y lovagrl vagy egy nagyon okos Z emberrl fog szlni a mese, aki... stb. A magyarzatot (s dikcit) teljessggel nlklzni kpes szvegrszek a legjobbak a vlogats szempontjbl, mg akkor is, ha jelentktelen rszeket a pici esetleg els hallsra nem rt meg. Gondolkodhat rajta, utbb krdssel visszatrhet r. Megoldhatatlannak tnhet klnbz korok, kultrk rtelmezse, de csak a felletes szemll szmra! Meggondolva ugyanis, hogy a kisgyermek a mesket meseknt rtelmezi, nem szksges a ltartsrl tbbet magyarzni, mint: akkor az emberek lovon jrtak. Felesleges mltrl, vezredekrl brmit mondani, mert ha jn felnk egy lovag - akr a kzeljvben ugye? -, az bizton lovon fog kzlekedni, mr ahogy az egy valamireval mesehstl elvrhat.

- hsei j mesealakok, ersek, btrak, igazsgosak, lelemnyesek (pl. tudnak ellenszlben vitorlzni!) stb.,

- nem szrnysgekrl szlnak (pestis, vrtansgok, kerkbetrsek vagy ltalban vett nyers erszak),

- ltalnos emberi dolgokrl szlnak, s lehetsg szerint szoksok, foglalkozsok, klnbz ltezsi formk jellemz dolgait rintik.

Szerny tapasztalatom szerint nyugodt szvvel olvashatk Arany Jnos Toldi-jnak magtl rtetden kivlogatott rszei akr kt s fl ves kisgyermeknek is! Nyelvi problmt csak rosszul fordtott szvegek jelenthetnek, de ezekre nzvst arra biztatom a T. olvast: nyelvt kitrni ne hagyja, inkbb nzzen jobb fordts utn!

 

A VLTOGATS

Termszetes mdon egyes mesehsket, bizonyos fajta trtneteket minden kicsi jobban szeret msoknl, s ha teheti, kri is, hogy ezekrl halljon. mde jobb, ha nemcsak ezeket, hanem e kedvelt meskkel egytt egy-egy jszeren msvalamit is felolvasnak neki. Nem pusztn a dolog sznestse vgett, hanem hogy a nem ismert - s gy nem is kedvelt - dolgoktl minl kevsb dzkodjon! S hogy mirt ms mest hall, azt egyszer indokolni azzal: a mesl gy rzi, most ezt a msik mest kell felolvasnia, s majd hallgatsga is r fog jnni: mirt!

 

TV, VIDE, MAGN, LEMEZ

Id szkben, akr otthon lv szl elfoglaltsga folytn, napkzben mind nagyobb nzettsgnek rvend a TV s a klnbz videfilmek. E sorok rjaknt nem szndkom vitkba bonyoldni, csupn szeretnm felhvni a figyelmet arra, hogy egy-egy kedvenc film megtekintse teszi csak lehetv, hogy a pici az lmnyt megbeszlje, szerepjtkokban „elismtelje”, vagy akr szabad jtkok sorn szvegeket jtkosan idzzen. Nem szksges minden filmet vgiglni a gyerekkel egytt, de tbbszr megnzett, kedvelt hseikkel felttlenl meg kell ismerkedni, hogy jkat lehessen jtszani, beszlgetni, hiszen ha a gyermek knyszerl magyarzni valamirl, kevesebb lehetsg nylik arra, hogy helyreigaztsk, elmagyarzzk neki, amit nem rt. Ugyanez vonatkozik termszetesen a meselemezekre, a magnkazettrl lejtszott mesejtkokra is.

Az ltalnos gyakorlatban elfogadott, szoksos mesk ttekintse utn engedjen meg a T. olvas nhny szt azokrl a tapasztalatokrl, melyek e gondolatok lershoz vezettek.

 


 

A MESE RGTNZSE

ALAPVET TAPASZTALATOK

Amikor valaki sajt gyermekei nevelsbl leszrt tapasztalatokkal ll el, udvariasan meghallgatjk, jobb esetben sajt lmnyekkel vetik ssze a mondottakat, de tlontl nagy jelentsget nem tulajdontanak a dolognak. Ritka az a szl, aki szerint nem csodagyerek a porontya, s ez az elfogultsg termszetes. „Igen rdekes, amit mondasz, de az egsz lnyege nem a te egy-egy felfedezsed vagy jszer szemlleted, hanem egszen egyszeren az: hogy te szereted a sajt gyermekedet!” S ez gy igaz, egszen addig, amg az ember alkalomhoz nem jut, hogy elgondolsai jbl megmrettessenek.

A legfontosabb tapasztalat, amelyik e sorok rjt leginkbb sztnzte az, hogy a gyermek a rgtnzst mindennl inkbb szereti, a mese kitallsa, a trtnet felptse mint aktulis gondolati tevkenysg felettbb rdekes szmra, s azon van, hogy ellesse mikntjt, hogyanjt. (Sajt kislnyom volt ebben az els, aki ngy s flves korban kivette kezembl a bbokat, leltetett nznek, maga pedig rgtnztt egy eladst fggnytl fggnyig, kt szereplvel.)

A msik nagyon fontos tapasztalat az, hogy a pici jobban tud azonosulni a szken szemlyre szabott, neki meslt mesealakkal, akirl ms gyerek mg csak nem is hallott! (Erre bartom kisfia vezetett r, aki fennen hirdette az vodban, hogy mrpedig az els lovag!)

A leghlsabb tapasztalat az v nni rdekldse volt: hol lehet ilyen j mesket tallni?

A leghasznosabb tapasztalatot e rgtnztt mesk alkalmassga jelenti nehz helyzetekben. (Pldnak okrt, mikor bartom aludni nem akar kislnya mindig elaludt, ha a poros szavannn lustn ballag elefntokrl mesltem.)

Legltalnosabb tapasztalatom szerint pedig ember, aki a kicsiket nem szereti, nincsen, legfeljebb olyan, aki kicsit mshogy, mondjuk kzdbb, harcos mdon!

Nzzk a felnttet, aki mest rgtnz!

 

A RGTNZSRL... MIT S KINEK?

lk a gyermekszoba sttes flhomlyban s kt aludni egyltaln nem akar gyerek szeme szegezdik rm. Mi az, amitl n tartok, vagyis amit semmikppen sem akarok?! Nem akarom, hogy a mesls valami lzas, beteges sszebjs legyen, mert kiskoromban sokat fjt a flem, s az ilyesmitl irtzom. Nem akarok nclan fantzilni, mert kis bartaim vrnak valamit tlem! Azt akarom, hogy szp mest mondjak nekik s hogy megnyugodva elaludjanak. Na, de kiknek is? Felvillan elttem a dlutn, amikor mint oly sokszor mr, kis bartom harcosan vdelmre kelt nvrkjnek s mint mr annyiszor, elhangzott: no nzd a Sir Lancelot lovag!

 

A RGTNZTT MESE

- Meslek nektek Sir Lancelotrl. J?

- J!

Az olvas szves elnzst krem, de n akkor mg a rzsakeresztesekrl, Grlrl, stb. semmit sem tudtam. Taln j Szerb Antal is megbocstja nekem, ott fent az gben, de ez a mondakr olvasmnyaimbl valahogy kimaradt. Annyit mg hallottam innen-onnan: Kerek Asztal, Arthur kirly, Merlin. S mert ezen tprenghettem akkor is egy pillanat erejig, jutott eszembe a bagoly - tn az mindent tud, vagy mi?

- Eredj j lovag! - szlt Arthur kirly. - Vidd meg a hrt a baglyos erdn tli vrba: Urt a Kerek Asztalhoz vrom!

Elindult ht Lancelot fehr lovn, de sokat nem mehetett, mert az erdben annyira huhogtak a baglyok, hogy az lmossgtl a j lovag majd lefordult a lovrl. Vissza kellett fordulnia! Meg sem llt a varzsl hzig. Amikor betoppant, Merlin az stjben kevergetett valamit. (Az anyu kzben kint a konyhban neszezett, taln mosogatott.) A varzsl szobjt betlttte a fst.

- Hozzd jttem - szlt Lancelot, - tgy valamit, hogy a baglyok erdejn bren tmehessek, mert huhogsukban gonosz varzslatot sejtek, ami el akar altatni engem!

Merlin odalltotta a lovagot a tzhz, s keresglni kezdett. Aztn felkapott egy fehr bagolyszrnyat, s azzal vgigsimtotta Lancelot kpenyt. A lovag megksznte s tnak eredt. Nem is aludt el! Megvitte a hrt a vrba, kipihente magt, s indult vissza, de nem volt elgedett magval. (A kt pici itt izgatottan felfigyelt.)

- A varzsl gyzte le a varzslatot, nem n! Pedig nem vagyok az fegyverhordozja vagy inasa! - zsrtldtt magban.

Amikor aztn kvetkez tja is a baglyok erdejn t vezetett, nem ment el Merlinhez, nem krt segtsget tle, hanem egyedl vgott neki a srnek. Huhogtak a baglyok, a nagy fk gai eltakartk az gboltot elle, de akrhogyan is suhogtak a levelek, nem aludt el a nyeregben. Nem engedte, hogy szempilli lecsukdjanak! Amikor az erd vgre rt bren, nagyon bszke volt arra, hogy nem aludt el. (Itt mr a kt gyerek aludt.)

 

A MESL RME

m nemcsak ez okozott rmt, hanem ez a bagolyszrny is! Ha hiszik, ha nem, ez akkor jutott eszembe, amikor Sir Lancelot ott llt a tznl, a varzsl meg keresglt valamit. Tudom, hogy ez a Grand Prix-hez kevs, de ismerjk el, hogy klti! Ha nem ismerik is el, akkor is az, mert azontl mindig gy krtk ezt a mest a gyerekek, hogy amikor a varzsl a bagolyszrnnyal megsimogatta a kpenyt, azt mesld! Ezt a mest aztn a papnak, mamnak is krvonalaztam. Ez egyike els rgtnzseimnek, ezrt engedjk meg, hogy nhny fontos dologra felhvjam a figyelmket:

 

A RGTNZS BUKTATI

Amikor az ember mest rgtnz, fl attl, hogy a gondolat gyorsasgval szlet trtnet elmondva az idben rvid. Ezrt igyekszik rszletezhet rszek beptsvel idt biztostani elre. Ez szksgtelen! Itt is lehetett volna rszletezni a varzslt, a hzt, a vrat, ahova ment stb., de ha kellkppen sszpontostja figyelmt a mesl a mese kerek, egsz voltra, ez elkerlhet, mert ha az egszet tartja szem eltt, vagy egyszeren csak azt, hogy a vgre kell rnie, ez a problma „ magtl” megolddik.

A msik dolog, hogy hagyjuk a csatkat, azt, hogy levgta, meglte, stb.! Lt eleget ilyesmibl a TV-ben, vagy halljon rla msutt!

A mesben kvethet egy kisgyermek elalvsnak folyamata, de nem gy, ahogyan a szakirodalombl nyert tuds szndka rendezi, hanem a helyzet szinte felismerseknt, esetleges ismeretek termszetes felhasznlsval. Mindez azrt fontos, mert sem n, sem pedig egy tlagos szl, nem vagyunk gyermekpszicholgusok.

A klnleges helyzetben - dac, rtem alatta - gysem olyan szigor, most csakazrt sem alszom el! - visszafordtsa: mint az els lovag, aki kzd az lmossg ellen, nem kegyes csals, hanem a vals helyzet megfelelje.

 

TERMSZETLER RGTNZSEK

Vannak emberek, akik utljk a trtneteket, akik eltt minden trtnet olyan mese, ami a lnyeghez kpest msodlagos. Az ilyen emberek kzl sokan a trtnetek helyett pldnak okrt inkbb a termszet jelensgeit szeretik. Irigylem ket, mert trelmes megfigyelseik, olvasmnyaik jval tbb ismerethez juttatjk ket. A termszet rendjrl meslni pedig nagyon hls dolog. Ami engem illet, sokszor okozott gondot, hogy br a mkus s az egr este odjba fszkeli magt, sok kedvenc llat, puma, rka, bagoly s a tbbiek jjel vadsznak. Nagyon „otthonosan” kellett a mkusrl meslnem ahhoz, hogy a picikben ne bredjen kvncsisg az jjeli ragadozk irnt. Ezt a feladatot egy vadsz vagy termszetbvr mesl biztosan jobban megoldja, mint n!

Nem tetszett az oroszlnos mesm, amelyben a kisoroszln nem akart elaludni, gy htrltatta mamjt nygs lmossgval msnap. Megrtettem, hogy egyszer prhuzam, nyilvnval dikcival, nekem sem szimpatikus dolog.

A csintalan kis elefnt viszont, aki folyton elcsavargott, s hol az orrszarvk, hol meg a vzilovak kztt tallt r a mamja, mr osztatlan sikert aratott. Sokat mesltem a fehr nyvgkrl is, akik megtiszttjk az elefntok vastag brt, s mivel idnknt inni elreplnek, megmutatjk az utat a vzhez. Egyszer termszeti dolgok ezek, s ez adta a btorsgot, hogy egy alkalommal, amikor kis bartaim tengeri nyaralsukbl megtrve vitorlsokrl beszltek, egy mesben megszemlyestsem a szelet.

 

TERMSZETI JELENSGEK MEGSZEMLYESTSE

Elmesltem, hogyan beszlget a szl az szavt ismer tengerszekkel. Hogyan hajigl arrbb trelmetlenl ktldarabokat, meg amit csak tall, figyelmeztetve mindenkit: vihar jn, hogyan ordt r svltve a ksleked matrzokra: a vitorlt bizony szedjk le, mindent jl lekssenek, mert elragad, amit r! Mikpp tombol veszett dhben, amikor mg az gzengst is tlharsogja. Ha elvonult a vihar, semmit sem szl, hagyja a tengerszeket pihenni, mgnem megbirizglja a bajszukat: most mr vitorlzhatnak. Tbbszr rkrdeztek napkzben: most mit mond? Gyertek hallgassuk meg! Jobbra megfejtettk. Sokszor figyeltk gy a madarak „beszdt”, a kutyk „zengetseit”. Ha kvekrl tud gy meslni brki, az nagyszer lehet!

 

MESEHSK

m mind az ltalnos emberi rtkeket pldnak llt, mind a termszet csods jelensgeit vesz mesk adott emberi helyzetektl kicsit tvol llnak. Ezrt van szksg mesehskre.

Vegyk a legltalnosabb problmt: a rosszasgot! Zarathustrtl tudjuk, hogy a rossz folyvst kifel htrl a vilgbl, mint egy elvonul viharfelh! Hogyan prbljam megrtetni a picikkel, hogy nem j dolog az, ha k rosszak, a lehet legltalnosabb formban? Radsul ppen akkor, amikor szoksos rosszalkodsuk, nemtrdm viselkedsk utn elvonulnak 102.-szer megnzni a 101 kiskutyt, ami mr vgkpp a knykmn jn ki. No vrjatok!

Ma este nem beszlnk a 101 kiskutyrl, mert a 100 pici boszorkny mesjt mondom el nektek!

lt egy kirly, s annak volt egy borzasztan rossz fia. A kirly hiba hvatott hozz nevelket, az bizony mindig mst csinlt, mint amit ppen kellet volna! Nem akart felkelni, nem akart idben enni, lustlkodott csak, s este nem akart elaludni. A kirly legregebb tancsosa akkor elllt, s gy szlt: - Hvjuk el a boszorknyt, majd az megneveli!

gy is lett!

Ment a hrnk az erd mlyre, s tadta a kirly parancst.

- jflkor ott leszek - zente a boszorkny.

A kirly a felesgvel lelt az asztalhoz s vrtak. jflkor megzrrent a nyitott ablak, s bereplt a boszorkny.

- Ha a fiamat leneveled a rosszasgrl, neked adom az egsz fekete hegyet a nagy stt barlangjval egytt - mondta a kirly.

A boszorkny nagyon megrlt, hiszen a fekete hegyet kerltk az emberek, a stt barlangnak meg a kzelbe se merszkedett senki.

- Itt maradok, s majd n lenevelem a rosszasgrl! - grte meg a boszorkny.

Amikor a kirlyfi nagy nehezen felkelt s krte a kakajt, odavitte neki, de bizony cukor nlkl s hidegen. A kirlyfi ott akarta hagyni, s kifele indult, m akkor arrbbvarzsolta az ajtt, gy, hogy a kirlyfi nekiment a falnak. gy bosszantotta egsz nap. De bizony nem rt el semmit! A legnyke egyre dacosabb s mg rosszabb lett. A boszorkny nagyon szeretett volna a fekete hegy stt barlangjnak rnje lenni, gy ht kifradva megmrgeldtt s gy szlt:

- Holnap elvarzsolok krd 100 pici boszorknyt, akiknek az lesz a dolga, hogy gy rosszalkodjanak veled, gy bosszantsanak tged, mint ahogy te teszed mindenkivel.

gy is lett!

A 100 pici boszorkny valsggal krbezsongta a rossz kirlyfit, kihztk alla a szkt, mg meg is sztk a hideg kakajt, megcsipkedtk, st, amikor lovagolni ment, a lovt is gy megbokrostottk, majd levetette magrl. A kirlyfi ktsgbeesetten knyrgtt:

- Varzsold el innen ezeket, krlek!

- n nem tehetem!

- Ht akkor legalbb mondd meg, kicsoda tudja elvarzsolni ket?

- Bizony csak te! Mert a 100 pici boszorkny a te rosszasgodbl mert ert, ha te j vagy, nem tehetnek semmit!

Szomoran ment az gyba a kirlyfi. Elaludni is alig tudott, mert a 100 pici boszorkny ott sem hagyott neki bkt. Reggel, amint j korn felbredt, hirtelen tgondolta a boszorkny szavait, s felpattant, tsietett az desapja szobjba, s j reggelt kvnt neki. Annak igen jl esett, s megrlt a finak. Az, mert igen j kedve kerekedett, gyorsan megmosakodott, felltztt s elhatrozta: most mr j lesz, mert egyltaln nem hinyzik neki 100 pici boszorkny!

A boszorkny meg kirlyi dszksrettel kltztt be a Fekete-hegy stt barlangjba, s ma is ott li vilgt, ha meg nem halt.

 

MESEHSK KITALLSA

A mesehsk kitallsa azrt tnhet nehznek, mert ragyog pldkat ismernk. Nagyszer alakok: Kis Mukk, Csalavri Csalavr, mves kimunkltsga riaszthat brkit: hogyan is tudnk n ilyet kitallni?! No, nem kell!

Nem vagyunk mindannyian meserk, s egy mg oly gyes rgtnzs sem fog elhomlyostani letmveket, de nem is erre van szksg. Elg, ha az ltalunk kigondolt mesehs gy tud kedves lenni a pici eltt, hogy nem cfol r irodalmi rokonaira.

A npmeskkel ugyanez a helyzet.

A Borsszem Jankval minek vetekednnk? A npmesk nyelvnek sokszor vezredes csiszolata mindig segt egyszer kifejezsi formk megtallsban, nem e nyelvezet ellenre kell rgtnznnk!

Egy zrkzott magatarts picinek biztosan kedves lesz egy sndiszn vagy teknsbka mesehs, aki mindig sszegmblydik pncljba, ha valami vagy valaki a kzelbe kerl! S persze, amg trsai jt jtszanak mindenkivel, s lassan megismerik az egsz erdt vagy tengert, ez a mesehs nem ismer senkit, s rendszerint unatkozik egyedl. Mennyi minden trtnhet vele! Egyik jtsztrsa mksan nevet is adhat neki, s akkor mr tnyleg sokat lehet meslni rla, gy, hogy a pici kzben hallhat, lthat mmesket, npmesket, amennyit csak akar!

 

SI DOLGOK, MONDK, REGK

A msik jogosnak tn aggodalom a termszeti dolgok, jelensgek megszemlyeststl val dzkods.

Kultrnpek rgebbi idkben ltek termszeti npknt, s a jelenleg l vagy napjainkban felfedezett termszeti npek - irodalmukban, szjhagyomnyaikban, szoksaikban - ltszlag „magasabb” szinten mvelik a termszet ilyetn megjelentst. Ltszlag, mert korunkban remlheten nem ez az llapot a halads clja. Hagyatkozzk brki btran sajt kulturltsgra! Legfeljebb kitallunk egy si regt. Ha kell tisztelettel viseltetnk, senki meg nem srtdhet!

Nagyon bszke voltam egy mesmre, amin azzal a szndkkal gondolkodtam, hogy megismertessek piciket - mr amennyire lehet, termszetesen - azzal, amit tragdinak neveznek. Ami, egyszeri, megismtelhetetlen, jvtehetetlen.

Ez a Halkirly mesje.

Arrl szl, hogy nagyon gazdag volt a halak kirlya, de egyszer rbzta a kincseit nemtrdm alattvalira, s gy a rengeteg pnzt a foly sodra sztszrta! A megdhdtt halkirly megtkozta npt, mondvn: a htatokon hordjtok vissza, amit veszni hagytatok! Ezrt pikkelyesek a halak.

A gyermekeknek tetszik ez a mese. Elfogadtk. n ma is bszke vagyok r, m kell ismeretek hinyban is lefogadom, hogy legalbb hrom eurpai np regi, mondi kzt fellelhet, s biztosan van egy-kt indin trzs is ahol - mivel totem llat a hal, vagy a halszat f foglalkozs - ez a trtnet valamilyen formban l.

 

 

 
FIATALOK KRDEZTK
 
rj nekem!

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!