Hogyan rtelmezzk a Biblit?
2004.11.25. 13:33
· A klnbz szfajok azonostsa
· A f igazsgok trgyalsa
A mdszer ismertetse a 2Kor 3:2,3 alapjn:
ALANY: ti
LLTMNY: vagytok
KAPCSOLDSOK: levelnkbe van rva
Szvnkbe van rva
Ismer s olvas
Minden ember
TOVBBI KAPCSOLDSOK:
A levelnk nem tintval van rva
A levelnk az l Isten lelkvel van rva
A levelnk nem ktblra van rva
A levelnk a szvek hstblira van rva
F IGAZSGOK: A hvk Krisztus levele, Krisztus zenetnek kzvettse msok szmra. Ez a levl: - a vezetk szvbe van rva, valamint ms hvkbe
- olyan levl, ami Krisztushoz tartozik
- minden ember ismeri
- minden ember olvassa / az emberek tanulnak Krisztusrl, ahogyan az letnket figyelik/
- nemcsak tintval vagy ktblra van rva
- emberi szvekbe van rva, rsznkk vlik
- maga Isten rja folyamatosan minden embernek
- llandan polni kell
2 KOR 1:14 alapjn:
ALANY: mi
LLTMNY: adunk
TRGY: hlt
HATROZ: Istennek
F IGAZSGOK: Hlt kell adnunk Istennek. Hlt adunk Istennek, mert:
- mindig vezet minket
- diadalra vezet minket
- Krisztus ereje ltal jelenik meg
- Terjeszti az illatt ltalunk
- Mindentt megjelenik
Vzlat: - Mirt kell hlt adnunk Istennek?
- Pl t okot ad, hogy mirt kell hlt adnunk. Az t pont feljebb lthat
· Sz szerinti vagy absztrakt nyelv
· CL: Hogyan kell rtelmezni az rs egy rszlett, ami a bibliarn akarunk hasznlni?
LPSEK: - magyarzd el egy adott szveg kontextust
- keresd meg s definild az rs egy rszletben lv kulcsszavakat
- illusztrcik hasznlata a bibliarn
- a bevezets s az sszegzs fontossga a bibliarn
A szvegkrnyezet vagy kontextus az a sz, amely az rja le, hogy milyen krnyezetben tallhat a bibliai szveg:
· hol tallhat a szveg a Bibliban
A bibliara elksztst azzal kezdjk, hogy vlasztunk egy szveget, vagy kapunk egyet. A szveget annak figyelembevtelvel kell rtelmezni, hogy hol tallhat a Bibliban. Klnbsg van az szvetsg s az jszvetsg szemllete s sok klnfle dolog rtelmezse kztt. Ezek a nzetek nem mondanak ellent egymsnak, de az jszvetsg sokkal teljesebben rtelmezi, hogy mit vitt vghez Isten az szvetsgben lejegyzett esemnyeken keresztl.
Sok minden, ami az szvetsgben trtnt, rnyka volt annak, hogy mit akar Isten elvgezni az jszvetsgben Jzus Krisztus szemlyben. Hogy megrtsk ezt az rnyk illusztrcit, gondoljunk egy szemlyre, aki felnk tart, mikzben ers fny vilgt mgtte. Amint ez az ember kzeledik, az els dolog, amit szreveszel, az az rnyk. Az rnyk az nem azonos azzal a szemllyel, aki elreveti. Az rnyk valamelyest megmutatja neknk, hogy milyen az illet ember: milyen az alakja, vagy valamelyik ms tulajdonsga, de el van torztva, s nem hromdimenzis. Ahogy az egyn egyre kzelebb jn, egyre tbb informcit kapunk, mg vgl a valsgos alakkal tallkozunk, azzal az emberrel, aki az rnykot vetette.
Lthatjuk a hasonlsgokat az rnyk s a valsg kztt, de a valdi szemly sokkal tbb rmet okoz, mint pusztn az rnykval val tallkozs. gy van ez az szvetsggel is. Az egsz szvetsgen s Izraelrl val gondoskodsn keresztl, Isten egy vzlatot ad arrl, hogy mit akar megvalstani Jzus, a Messis ltal. De Isten akkor fedte fel magt elttnk teljesen, amikor hs-vr emberr lett, s eljtt hogy kzttnk lakjon.
1. Az els nagyon lnyeges tnyez egy fejezet rtelmezsben az, amikor meghatrozzuk, hol tallhat a szveg a Bibliban. Az szvetsgben van, vagy az jszvetsgben?
2. A msodik tnyez a szveg helyes rtelmezsnl az, hogy ugyanolyan szemszgbl nzzk, ahogyan az eredeti hallgatsg tette, vagyis mit jelentett a szveg az eredeti kultrban s ugyanabban a trtnelmi idszakban l hallgat szmra.
3. A harmadik tnyez az irodalmi mfaj, amelyben a szveg rdott.
- mi a szveg trtneti httere
- milyen versek elzik meg s kvetik a tanulmnyozott szveget
- milyen a viszonya az illet bibliai knyv tbbi rszhez /cselekmny, cl, a knyv logikja/
- hogyan viszonyul az r stlushoz s teolgijhoz
A kontextusnak tbb szintje van:
· trtnelmi kontextus
A Szentrs minden fejezett egy bizonyos trtnelmi idszakban rtk. A fejezet mgtti trtnelmi httr megrtse az egyik legfontosabb dolog, amit tehetnk, hogy szvegrtelmezsnk pontos s rthet legyen.
Albb fontos krdseket tallsz, amelyeket fel kell tenned s meg kell vlaszolnod, hogy a szveg trtnelmi kontextust megkapd:
- Ki rja vagy mondja a szveg zenett?
- Kinek szl a szveg? /Elfordul, hogy a vlasz ezekre a krdsedre a szveget megelz, vagy azt kvet versekben van./
- Van-e a megelz versekben valami jelzs arra vonatkozan, hogy mirt mondja az r, amit mond?
- Milyen fajta kultrban szletett?
- A megszltott embereknek milyen teolgija vagy hitrendszere volt abban az idben?
A ht f trtnelmi esemny azoknak az esemnyeknek a htterl szolglnak, amelyekrl a trtneti szvegeket rtk. Ez a ht f trtnelmi esemny a kvetkezket foglalja magban:
- a teremts
- az egyiptomi kivonuls
- a Trvny tadsa
- a prftk ideje
- a szmzets
- a Messis szletse s lete
- az egyhz szletse s lete
A feljegyzett trtnelem tanulmnyozsval, amely megrzdtt szmunkra a Bibliban, jobban megismerhetjk s megrthetjk Istent. Az rsokban azt talljuk, hogy Isten sok klnbz szerepben szlt a nphez:
- Teremt
- Megvlt/Megment
- Tant/ Szl/ Vigasztal/Segt
- Vdelmez
- Gondoskod/Megtart
- Fegyelmez/Tisztt
- Igazsgos Br
· MT EVANGLIUMNAK NHNY F JELLEGZETESSGE
- Jzus, a Messis
- Jzus, a tant
- Jzus, a Trvny feletti r
- A mennyei kirlysg
Mt az r Jzus Krisztus zsid hvje volt. A tbbi zsid szmra rt, hogy bizonyossgot szolgltasson arrl, hogy Jzus volt az szvetsgben meggrt Messis.
· MRK EVANGLUMA
- a cselekvs evangliuma, esemny esemnyt kvet benne szoros egymsutnisgban
- nem emlti Jzus szletst
- a kirlysg titka
- sok informci Pter szemszgbl rdott
- a pognyok szmra rt
· LUKCS EVANGLIUMA
- az ima
- a nk szerepe
- Jzus szolglata a szmkivetettek fel
- Mi az ra annak, ha valaki Jzus tantvnya?
- Jzus, a nagy orvos
· JNOS EVANGLIUMA
- Jzus az rk Isten
- Jzus cselekedetei jelentenek valamit
- Dialgusok Jzussal
- Jzus nevei
- A jeleknek, csodknak jelentse van
- Az ellentt hasznlata Jnos f eszkze az igazsg kzlsben
· A PLDZATOK RTELMEZSE
- Tanulmnyozd alaposan a pldzatot, figyelembe vve annak kontextust! /Hatrozd meg, hogy mirt mondja Jzus ezt a pldabeszdet. Valakinek a hozzllsra vagy krdsre reagl vele? Arra val reagls, hogy tallkozott valakivel, amit a vers eltti fejezetek feljegyeztek?/
- Keress olyan tmt, amelyet a pldzat megismtel!
- Nagyon figyelj oda, hogy a pldzat hogyan vgzdik! /Gyakran a vgn van a lnyeg vagy a pldzat clja./
- Dertsd ki, hogy hogyan tkrzte a pldzat a mindennapi letet elmondsnak idejn! /Pl. az, hogy hasznltak-e lesztt, hogy megkelesszk a kenyeret vagy nem hasznltak, hogy ne keljen meg a kenyr, ltalnos gyakorlat volt a zsidk mindennapi letben./
- Tallj a pldzatban egy f igazsgot! /Mi a f dolog, amit a pldzat megmagyarz?/
- Mihelyt tudod, hogy mi a f igazsg, olvasd el jra a pldzatot, s keress altmkat, amelyek tovbb magyarzzk a f tmt!
- Miutn megrtetted, mit jelent a pldzat az els hallgatsgnak, keress hasonl krlmnyeket vagy pldkat a modern trsadalomban, ahol ugyanezt az igazsgot kellene hallatni vagy alkalmazni!
- A pldzatban lv igazsg eredmnyeknt: Mit kellene tennem? Milyennek kellene lennie a hozzllsomnak? Milyen hozzllst vagy viselkedst kellene tanstanom Isten s az letem feletti uralkodsa irnyban?
· MEGISMERNI AZ EMBERT
A szentrs esemnyeit azrt rtk le, hogy pldk legyenek a szmunkra.
- Keress pldkat az rsban, amelyek alapjn kvetendnek, vagy elkerlendnek tartunk bizonyos pldkat.
1. Mit tant ez a szveg az egyn Istennel val kapcsolatrl?
2. Mit tant ez a szveg az egyn ms emberekkel val kapcsolatrl?
3. Van negatv plda, ami kerlend?
4. Van pozitv plda, ami kvetend?
· a szvegnek a kontextusa
Hogyan hatrozhatjuk meg egy vers kontextust? A kvetkez lpsek segthetnek a szveg kontextusnak megtallsban:
1. Hatrozd meg a versed helyt!
2. Nzd meg annak a fejezetnek az elejt a Biblidban! Olvasd el azt a rszt!
3. Olvasd el a fejezet eltti fejezetet, amelyben a vers tallhat! Az a szveg mg kapcsolatban van a te szvegeddel, vagy az valami teljesen ms dologrl szl? Lgy vatos, nha a fejezetek kzti kapcsolat elgg homlyos. Ha kapcsolatban ll vele, akkor az a fejezet is rsze a kontextusnak. Ha nem, akkor a kontextus azzal a fejezettel kezddik, amelyet olvasol.
4. Hasznld ugyanezt az eljrst azokkal a fejezetekkel vagy versekkel kapcsolatban is, amelyek a vlasztott szveged utn jnnek! A kvetkez fejezet kapcsolatban van tmjban azzal a verssel, amit tanulmnyozol? Ha igen, olvass tovbb, amg olyan verset tallsz, ami msrl szl!
5. A versek, amelyek sorban tallhatk a verssel kapcsolatos els vers s az utols kztt, megadjk a versed kontextust. Az rsnak az a blokkja a kontextus, ami a gondolat fejtegetsnek kezdete s vge kztt van.
· az irodalmi mfaj tpusa, mint kontextus
· kulturlis kontextus
A kultrt gy definilhatjuk, mint teljes let- s rtkrendszert, ez npcsoport felfogsnak s alkalmazsnak megfelelen. Bele tartozik egy bizonyos npcsoport viselkedse s rtkrendje, akr trsadalmi, akr vallsi, etnikai vagy kortnyezk alapjn definiljuk ket.
1. Szemlyes kulturlis hozzlls: n magam nem igazn lvezem annak a prdiktornak a hitsznoklatt, aki nagy elbeszl, akinek a prdikcija egy hossz trtnet, amit azrt mond el, hogy egyetlen lnyeges zenetet kzvettsen. Msrszt viszont Pl apostol a logikt s a lpsrl lpsre halad logikai rveket hasznlta fel az informcik tbbsgnek tadsra. Nincs olyan bibliai parancs, amely az lltan, hogy csak egyetlen mdon lehet prdiklni vagy tantani.
2. Nemzeti kulturlis hozzlls: A Biblia nem ad fontos, specifikus parancsokat, amelyek definiljk s elrendelik, hogy hatkonyak legynk. Azonban azok kztt a dolgok kztt, amelyeket Isten megalkotott, ltjuk a hatkonysgot. Isten semmit sem pazarol el.
3. Vallsi kulturlis hozzlls: A hagyomnyok sohasem hozhatjk az egynben ltre azt a vltozst, amelyet Isten benne lak lelke ltrehozhat. Az emberi tradcik legtbbje valjban nem tesz annyira szentt, mint amennyire hinni szeretnnk ezt. Az igazi keresztynsg Istent szeret szvbl ered, nem pedig olyan msodlagos dolgokbl, mint a hozzllsunk vagy tradciink.
Nem helytelen, ha vannak az letnkben kulturlis vlasztsok. Az a helytelen, ha az rs igazsgaiknt tantjuk ket, amikor pedig a valsgban csupn csak a kultrbl ered vlasztsok.
|