Hogyan rtelmezzk a Biblit?
2004.11.25. 13:31
Bibliai hermeneutika
“Igyekezz kiprblt emberknt megllni az Isten eltt, mint olyan munks, aki nem vall szgyent, hanem helyesen fejtegeti az igazsg igjt.”(2Tim2:15)
- Megvizsglni a szentrsi rsz eredeti jelentst
- Meghatrozni a szentrsi rsz eredeti elveit
- Megvizsglni az eredeti bibliai elvek modern prhuzamait
- Megtrgyalni annak mdjait, hogy hogyan lehet bibliai elveket kzvetteni a modern trsadalom fel
1. Azonostsd a versben a kulcsszavakat vagy kifejezseket!
2. Definild ezeket a kulcsszavakat vagy kifejezseket!
3. rd jra a verset gy, hogy a kulcsszavak s kifejezsek helyett a defincikat hasznlod!
4. Talljuk meg a vers vagy fejezet ltal tantott fbb elveket!
5. Vegyk szre az let ms olyan terleteit is, amelyben ugyanez az elv szintn igaz, jelentsggel br, s az eredeti hallgatsgot segtette!
6. Milyen modern lethelyzetben tallok nagyon szoros prhuzamot a versben emltett eredeti helyzettel?
7. Az letemnek mely terletein lenne ez az elv hasznos szmomra egy hasonl mai helyzetben?
· VZLAT RSA A BIBLIA EGY BIZONYOS FEJEZETRL
- Keresd meg a fejezet f igazsgait
· Van t krds, amelyek segthetnek ebben a munkban:
- Mit tant ez a fejezet Isten jellemrl s termszetrl?
- Mit tant ez a fejezet Isten tevkenysgrl?
- Mit tant ez a fejezet egy ember termszetrl s jellemrl?
- Mit tant ez a fejezet egy ember tevkenysgrl?
- Milyen idtlen igazsgok vannak ebben a fejezetben?
· Tovbbi krdsek:
- Mit tant ez a szveg az egyn ms emberekkel val kapcsolatrl?
- Van negatv plda, ami kerlend?
- Van pozitv plda, ami kvetend?
- Rendezd vzlatba azokat
Ha mr megrtettk a kontextust, megtalltuk s definiltuk a kulcsszavakat vagy kifejezseket a szvegben, akkor kszen llunk arra, hogy felsoroljunk nhnyat a fejezet f igazsgai kzl. Ezt elkezdhetjk egy rvidebb szvegben gy, hogy megnzzk az igket, vagy sorra vesszk a trtnet f esemnyeit.
Ezutn tovbb bontunk minden mondatot sszetevire, vagy megkeressk a velk kapcsolatos dolgokat, hogy mg tbbet dertsnk ki errl a trnetrl.
Most rakjuk az gy kapott mondatokat logikus, egymst kvet rendbe! Megvltoztathatjuk a sorrendjket, vagy gy is dnthetnk, hogy nmelyiket nem hasznljuk fel. Most rjuk meg a kiterjesztett, logikus vzlatunkat!
· A riporter mdszer
ssze kell gyjtennk a tnyeket, hogy pontos riportot kszthessnk:
- Mi trtnt?
- Ki tette?
- Hogyan tette?
- Ki vagy mi ellen /vagy –rt/ kvette el a dolgot?
- Hol trtnt, honnan indult a tevkenysg, merrefel haladt, mi trtnt tkzben?
- Mikor trtnt?
- Milyen gyakran trtnt? Egyszeri esemny volt, vagy jra meg jra elfordult?
- Milyen tarts hatsai voltak? Megjegyzs: a krdseket jelen idben is fel lehet tenni: Mi trtnik ppen?
A feltett krdsek vltozhatnak, de az mindig segt, ha visszatrnk a Szentrshoz, s krdseket tesznk fel, hogy abban talljuk meg rjuk a vlaszt. Ha a szveggel kapcsolatosan tesszk fel a krdseket, majd megvlaszoljuk ket, akkor elkezdjk szrevenni a vers klnbz szavai kztti kapcsolatokat. A mondat szavainak az a termszete, hogy kifejezik, ki a cselekv, min vgzi a cselekvst, milyen felttelek kztt, milyen cllal, s mennyi ideig. Ilyen a nyelv termszete.
· AZ RTELMEZS T SZABLYA
- Derts ki mindent, amit csak lehet a trtneti szveghez vagy feljegyzshez kapcsold trtnelmi esemnyekrl!
- Talld meg a f tnyeket, amelyeket a trtnelmi esemny kzl velnk!
- Tapints r, mi ezeknek a tnyeknek a jelentse, vagy jelentsge! Krdezz s vlaszold meg a szksges krdseket! /lsd. elz rsz/
- Amikor megtalltad az Istenrl szl igazsgokat, amelyeket ez az esemny fedett fel eltted, gondolkodj ms helyekrl a Bibliban, amelyek azt mutatjk, amikor Isten hasonl mdon tevkenykedik!
- Vgl pedig keress hasonl prhuzamos helyzeteket, amelyek a mi mai vilgunkban trtnnek, ahol manapsg Isten hasonl mdon tnykedik!
· A MEGFELEL BIBLIAI RTELMEZS HROM LPSE
Hrom lps, amelyet megtehetnk annak rdekben, hogy a bibliai verseket meghatrozv tegyk a mai letnk szmra:
- Azonostsd a kultrt, amelyben a fejezet szletett! Ismerd fel s rtsd meg, mit jelentett egy vers vagy fejezet az eredeti kontextusban abban a kultrban, ahol eredetileg elhangzott! Amikor tekintetbe vesszk az eredeti hallgatsg kulturlis httert, mit mondhatunk, mit jelentett az nekik?
- Ismerd fel a lnyeget, a f igazsgot, vagy azt az elvet, amely igaz lenne fggetlenl az id mlstl s attl a kultrtl, amelyben ltrejtt!
- llaptsd meg, ma az letnk milyen terletn fontos s meghatroz mg ez az igazsg! Hol lthatjuk az ma, vagy hol kellene ltnunk? Ha ez negatv dolog, akkor hol nem kellene ltnunk? Hol van a mai letben ltjogosultsga? Kinek szmra? Milyen helyzetekben?
· Isten Igjnek kzvettshez szksges 3 sszetev
Ahhoz, hogy Isten Igjnek j kzvetti legynk s segtsnk az embereknek megrteni Isten Igjnek fontossgt, a kvetkez hrom dolgot kell tennnk rendszeresen:
- Legyl rzkeny azokra a szksgletekre, amelyeket az emberek tudatosan vagy nem tudatosan kzlnek veled!
Pl.: 1. fiziolgiai szksgletek: Ez az alapvet fizikai szksglet /tel, ital, vz/. Isten adja az telnket s italunkat.
2. biztonsgi szksgletek: Ez annak szksglete, hogy biztonsgban legynk, s rend legyen a krnyezetnkben. Szksgnk van biztonsgrzetre, s Isten fizikai biztonsgot nyjt neknk a megvltsban, amit Jzus Krisztusban kaptunk. Isten az az Isten, aki rendet ad a vilgnak, s lehetv teszi szmunkra, hogy biztonsgban ljnk. /Jb 38,39, Pld 3:21-26, Zsolt 27:1-3, 31:1-5, 34:4-7/
3.rzelmi szksgletek: Ez annak szksge, hogy szeressenek s rtkeljenek bennnket. Mi emberek, Istenben tallhatjuk meg valdi rtknket. Isten az, aki kinyilatkoztatja, hogy rtkesek s szeretetremltk vagyunk. /zs 43:1-4, Jn 3:16, Rm 5:6-11/. Jzus megmutatta, milyen rtkesek vagyunk mindannyian, hiszen hajland volt meghalni rtnk, hogy rkk lhessnk az Istennel val megfelel kapcsolatban.
4. teljestmny szksgletek: Ez a szksglet jelenti azt, hogy valamit teljestsnk az letnkben s az letnk ltal. Ez az a szksglet, hogy hasznljuk ki a kpessgeinket s vigynk vghez valamit, amit rtkesnek s fontosnak rtkelnk. Ez a tuds s megrts vgya is egyttal. Isten utastott mindet, hgy tkletestsk a jellemnket azltal, hogy msokat gy szeretnk, ahogy Jzus szeretett minket. Azt mondta, hogy az alkotsa vagyunk, akik kzvettik t az elveszett vilg fel a keresztynek j cselekedetein keresztl. Megvan az ernk, hogy mindazok lehessnk, amiv Isten szeretn, ha vlnnk, mert Krisztus bennnk lakik. Szksgnk van arra, hogy kihasznljuk az adottsgainkat az letnkben. Isten eljn, hogy bennnk ljem, hogy megmutassa neknk a kpessgeinket s ert adjon a kiteljestskhz.
5. a szpsg szksglete: Ez a szksg arrl szl, hogy szrevegyk s rtkeljk a szpsget. Csak Istenben remlhetjk a legmagasabb szksglet kielgtst. Csak Isten az, aki szpsget teremthet a semmibl, aki megalkotta az embert, s aki minden teremtmnyt odaadta az embernek, hogy gondozza s lvezze. Krisztusban fogunk feltmadni, hogy lvezzk Isten j teremtst s a vele val akadlytalan kapcsolatot. Ez a paradicsomba val visszatrs lesz, olyan szpsg, amit csak Isten alkothat meg. Az embernek szksglete, hogy rtkelje a szpsget, s tudjuk, hogy Isten a vgs szpsg, mert tkletes s hibtlan. Isten mdot teremtett arra, hogy rkk mellette ljnk, s megtapasztaljuk a szpsget, amilyet csak tud alkotni.
- Talld meg s ntsd formba a megfelel bibliai elveket, amelyek ki tudjk elgteni ezeket a szksgleteket!
- Tegyl meg minden tled telhett, hogy olyan mdon add t az zenetet az embereknek /a gyerekeknek!/, ahogyan venni kpesek azt! ! !
Ugyanennek a hrom elvnek a hasznlata fog segteni olyan bibliart tartani, amelyet a gyerekek fontosnak tartanak:
- Vegyl t egy zenetet valakinek a szksgletrl!
- Tallj olyan bibliai igazsgot, amely kielgti a szksgletet!
- Gondold ki, mi a legjobb mdja annak, hogy egy gyerek megrtse, hogyan elgti ki a szksgleteit egy bibliai elv!
- Alaktsd ki az zenetet oly mdon, hogy vegyk s megrtsk!
- Kldd el az zenetet!
- beren figyelj, hogy megkaphasd a vlaszt!
- Kezdd jra a kommunikcis ciklust az 1.ponttl kezdve!
· Illusztrcik hasznlata
Az illusztrcik, szemlltet anyagok hasznlata, olyan terlete bibliara elksztsnek, ami majdnem mvszet. Az illusztrcik trtnetek vagy pldk, amelyek segtenek abban, hogy egy igazsg az oktatsban vilgosabb legyen a hallgatsg szmra, azonban nem szabad tvennik az igazsgok helyt, hanem segtenik kell elmagyarzni az igazsgot s segtenik kell, hogy az igazsg emlkezetesebb legyen a hallgatsg szmra.
AZ ILLUSZTRCIK HROM FORRSA:
- Illusztrcik a Biblibl: A Biblia a gazdag illusztrcik kincsestra.
- lethelyzetek a kzelmltbl: Amikor modern esemnyeket hasznlunk arra, hogy szemlltessk az Isten Igjt, az segti az embereket, hogy megrtsk ezt az Igt, s segt megmutatni nekik, hogy Isten Igje a mi letnkben is meghatroz. Nha ezek az illusztrcik a sajt csaldunkban trtnt esemnyek. mbr ha olyasmit akarsz fel hasznlni, ami a csaldodban trtnt, akkor gyzdj meg rla, hogy nem fogja zavarba hozni a felhasznlsa az rintett csaldtagokat. ltalban jobb olyan illusztrcikat hasznlni, amelyek a vrososodban vagy az orszgodban trtntek nemrgiben vagy olyan mindennapi terletekrl, mint a fzs, a horgszat s a fldmvels.
- Ms irodalmi forrsok: Az olvasmnyaid adjk a harmadik j forrst, ahonnan illusztrcikat tallhatsz. Ezek lehetnek trtnelmi munkk, tudomnyos informci, vagy az jsgok. Egyes orszgokban a kltszet gazdag forrsa az illusztrciknak. Az a lnyeg, hogy megbizonyosodj arrl, hogy az emberek elg jl ismerik azt a munkt, amibl az illusztrcidat veszed, mert csak akkor vilgtja meg jobban az igazsgot.
- Sajt illusztrcik alkotsa: Ha magad akarsz illusztrcit alkotni, fontos, hogy az elv vagy igazsg pontos megrtsvel kezdd, amit illusztrlni akarsz.
Ezutn: - Fogalmazd meg vagy rd le az igazsgot egyetlen mondatban.
- Imdkozz, s krd Istent, hogy adjon olyan kpeket vagy szitucikat, amelyek ezt az igazsgot szemlltetik.
- Alaktsd ki az illusztrci tadsnak megfelel mdjt.
- Ellenrizd, hogy nincsenek-e az illusztrcinak alternatv zenetei /vagyis, hogy nem fogja a figyelmet egy msik tmra terelni/.
- Vgezd el az illusztrcin a szksges igaztsokat, hogy rthet legyen annak a kultrnak a szmra, amelynek kzvetted. Pl. ha az illusztrci, amit hasznlni akarsz, olyan dolog, amihez a gyerekek nem tudnak kapcsoldni, vagy nem rdekli ket, akkor alaktsd t a trtnetet, hogy kapcsoldni tudjanak hozz.
sszefoglals:
- Szemlltetend igazsg
- Kpek
- Az illusztrci megalkotsa
- Az illusztrci ellenrzse
- Igaztsokat tenni
· A bevezets s az sszegzs
· A BIBLIARA BEVEZETSNEK NGY ELEME
- Rvezets: az rdeklds felkeltse
- kls cl: egy mondat, ami tartalmazza a tanra f tartalmt vagy tmjt
- Egy fontos krds, amire a gyerekek is kvncsiak: „Mirt kell ma megismernem ezt az igazsgot?” Magyarzd el nekik, mirt fontos ez a tma!
- A f pontok felsorolsa: Gyorslista azokrl a pontokrl, amelyeket a tanrn rinteni fogsz.
„Mondd meg nekik, mirl fogsz beszlni nekik /bevezets/, aztn mondd el, amit mondani akarsz nekik /az zenet lnyege/, aztn mondd el, hogy mirl beszltl nekik /sszegzs/.”
· A TANRA SSZEGZSE
- a f pontok ttekintse, sszegzse: Ez az a rsz, ahol elmondok nekik, hogy mit mondtl nekik. Ezzel segted a gyerekeket, hogy lssk, hogy az elads f pontjai hogyan illeszkednek egymshoz, hogy logikus egszet alkossanak.
- Az „s most mit kell tennem?” krds megvlaszolsa: Ekkor el kell magyarznod, hogy Isten mit vr el a gyerekektl az igazsg vagy zenet eredmnyeknt. Az sszegzs az igazsgot a cscsponthoz viszi, s azt kri a gyerekektl, hogy kezdjenek el tevkenykedni azrt, hogy az igazsgot megvalstsk az letkben.
|