Gyermekllektan
2004.11.23. 22:05
A szorongs szemlcsei
„Egyszeren nem tudom, mitv legyek – mondta Jlia. – Fiam llapota csak slyosbodik!” Jlia hangja mly egyttrzsrl tanskodott. Ht ves, vidm fin, Andrson egyik pillanatrl a msikra erteljes szorongs lett rr, ltszlag minden megmagyarzhat ok nlkl.
A fi elssorban azrt kezdett el aggdni, nehogy szlei elhagyjk, vagy meghaljanak, vagy nehogy valaki betrjn a laksukba, s a bartai nehogy strbernek tartsk, s kikzstsk. Kis dolgok is nyugtalantani kezdtk. tkezsi szoksai megvltoztak, knnyen elpityeredett, s ltalban vve feszltnek tnt. A szlei nem tudtk, mitvk legyenek.
„Fl ve mg kutya baja volt – lltotta Jlia. – Most viszont lthatlag minden aggasztja. Normlis mindez, vagy Andrs netn orvosi segtsgre szorul?”
Valamilyen mrtkben minden gyermeknl elfordul a szorongs. Idn- knt mindegyikjkre rtr a flelem, a depresszi vagy a tlzott rzkenysg. Az Egyeslt llamokban azonban a gyermekeknek legalbb 10%-a olyan slyos szorongsban szenved, amely meggtolja ket mindennapos normlis tevkenysgeik vgzsben.
Az aggds s a flelem egy egszsges gyermek letnek is termszetes velejri. Ezek az Istentl kapott rzelmek arra motivljk ket, hogy a ltfenntartshoz nlklzhetetlen magatartsformkat sajttsanak el. Ezek az emcik jobban sztnzik ket pldul arra, hogy kialakuljon bennk a msokhoz val alkalmazkods kpessge. Ha a gyermek sosem l t effajta rzelmeket, tulajdonkppen fejldsi rendellenessgrl beszlhetnk. Abban az esetben, ha a gyermeki szorongs nem fordul el tlsgosan gyakran, vagy intenzitsa s idtartama nem aggaszt, a szlknek ltalban nem kell szakmai segtsget krnik.
Akr „normlis”, akr inkbb Andrs szorongshoz hasonlt gyermeknk flelme, segthetnk neki, hogy egszsges legyen az rzelemvilga. Ami- kor az alapvet informcik birtokban vagyunk, amikor tudjuk, milyen utat mutassunk, s Isten segtsge a rendelkezsnkre ll, akkor segteni tudunk gyermeknknek, hogy sajt rzelmeit Isten Igjnek tkrben lssa. Elmondhatjuk neki, hogy a csaldunk olyan hely, ahol nyugodtan szembe- nzhet sajt rzseivel, s ki is fejezheti azokat. Elsajtthatja tlnk azokat a szavakat, melyek az rzsek megfelel kifejezshez szksgesek. Segtsgnkkel megtanulhatja, hogyan lehet a szorongs inkbb a hasznra, mintsem a krra.
Mi is a szorongs?
Az els lps a szorongssal, aggdssal val megbirkzsban az, ha pontosan megrtjk, mit jelent.
A Nemzetkzi pszichitriai magazin (International Journal of Psychiatry) egyik szmban A. J. Lewis lerja a legtbb klinikai szorongs jellemzjt: olyan rzelmi llapot, mely a flelem, vagy ahhoz hasonl rzelem szubjektv megtapasztalsval jr; az emci kellemetlen; a jvre irnyul; nincsen felismerhet fenyegetettsg, vagy a veszlyforrs (racionlisan megvizsglva) nincs arnyban azzal az rzelemmel, melyet ltszlag kivlt; a szorongst szubjektv testi knyelmetlensg rzet ksri; egszsggyi panaszok lpnek fel. Ms szval a szorongs erteljes flelemmel jr, mely ltszlag a semmibl tr r az emberre, s olyan erteljes, hogy lthat jelek ksrik.
Ne aggdjunk! A fenti meghatrozsok egyikt sem kell gyermeknknek megtantanunk. Viszont minl tisztbban megrtjk, mi is valjban a szorongs, annl inkbb kszen llunk r, hogy gyermeknknl is felismerjk.
Az egszsges nyugtalansg s az egszsgtelen szorongs
A szorongs kezdetn valami nyugtalantani kezd bennnket. Amikor valaki vagy valami fontos a szmunkra, s szrevesznk egy olyan helyzetet vagy problmt, amely azt veszlyeztetheti, akkor a nyugtalansg termszetes s egszsges emberi reakcinak szmt. A szorongs legtbbnk szmra a nyugtalansg msodik fzisnl kezddik. Mikzben azon trjk a fejnket, hogyan is oldhatnnk meg azt a problmt, amely termszetes nyugtalansgrzetnket okozta, vgigfut az agyunkon mindaz a szrnysg, borzalom s rmsg is, amely netn be- kvetkezhet. Ha nem vagyunk elg vatosak, a vgn gy is rezzk magunkat, mintha a borzalmak mr meg is trtntek volna. A gyermekek klnsen hajlamosak az ilyesfajta rzelmekre s gondolatokra.
A szorongsnak sem minden fajtja rossz. Bizonyos mrtkben egy kis szorongs javthatja pldul a teljestmnyt. Az „nmagunk megrtsnek mvszete” (The Art of Understanding Yourself – Zondervan) c. knyvben Cecil Osborne a kvetkezket mondja: „Nem minden szorongs rombol. A szorongs kreatv oldala pldul arra sztnz bennnket, hogy reggel kikeljnk az gybl, s munkba induljunk. Az desanya bels aggdsbl indttatva reagl gyermeke srsra. Hirtelen veszlyhelyzetben tbb adrenalint kld szervezetnk a vrramba, s felkszt a meneklsre vagy a kzdelemre. Ez nem ms, mint az Istentl kapott sztns reakci a flelemre. A flelem akkor veszti el kreativitst, s vlik puszttv, amikor a szorongs mindennket tjrva meggtolja hatkonysgunkat.”
Az egszsges nyugtalansg knnyen egszsgtelen szorongss vlhat. Ez esetben gyermeknk meg- szokott letvitelben vltozsokat szlelhetnk. Jlia akkor jtt r, hogy fia aggdsa kezd egszsgtelenn vlni, amikor Andrs tkezsi s kapcsolatteremtsi szoksai stb. megvltoztak.
Hogyan ismerhetjk fel a kros szorongst? Ezek lehetnek a szimptmi: tlrzkenysg, sztszrtsg, nyugtalansg, srs, kiabls, tlzott gondolkozs, lmatlansg, a fenyeget veszlyek elemzse, rmlmok, rossz tvgy, izzads, gyomorizgalom, hnyinger, lgzsi nehzsgek s izomrngs (tikkels). Az egszsgtelen aggds ksrjele lehet mg a rettegs, a rossz elrzet vagy nyugtalansg, s a tlzott belemerls egy vlt vagy vals problmba. A szorong gyermek knnyen megijed, s szinte keresi mindazt, amirt aggdhat. Gyakran zavarba jn, rossz el- rzet gytri, s tlzottan szorong olyan mindennapi helyzetek miatt, melyek msokat hidegen hagynak. Sokszor kevsb npszer, kreatv vagy rugalmas, mint trsai, viszont befolysolhatbb, hatrozatlanabb, vatosabb s merevebb is egyben.
Tovbb az egszsgtelen szorongs a kvetkez terleteken hoz vltozst:
- Az aktivits szintjben s a koncentrciban: az aktv gyermek kzmbss s rdektelenn vlik; a nyugodt gyermek viszont hirtelen tlzott aktivitsba csap t, s csk- ken a koncentrlkpessge.
- Az tvgyban: ez akr tvgycsk- kensben vagy falnksgban is megnyilvnulhat. A szorongs ki- hatssal lehet az emsztsre, has- fjst s egyb kellemetlen tneteket okozva.
- A beszdben (ide soroljuk a nmasgot, a tlzott beszdessget, s/vagy a dadogst).
- A szobatisztasgban: gybavizels s beszkels fordulhat el a mr szobatiszta gyermeknl, ha nagyfok szorongst l t.
- Az alvsi szoksokban (lmatlansg, rmlmok, nyugtalan alvs vagy aluszkonysg).
- Testi panaszok lphetnek fel (krnikus fejfjs, hasi panaszok, szdls, kitsek s fradkonysg), melyeknek nincs szervi eredet oka.
A kutatsok szerint a tlzottan szorong ltalnos- s kzpiskolsok rosszabbul teljestenek az intelligencia- s teljestmny teszteken. Ebbl arra kvetkeztethetnk, hogy a szorongs gtolja a kpessgek hatkony hasznlatt. A szorong gyermek, ahelyett hogy szabadnak rezn ma- gt a tbbfajta megolds keressre, lebnul az aggodalomtl.
Mirt szoronganak a gyermekek?
A gyermekek szorongsnak tbb oka lehet. A legalapvetbbek a kvetkezk:
- a mindennapi let normlis kihvsai, melyek ltszlag fenyegetik a fontossg- vagy biztonsgrzet ignyt.
- a gyakori kltzsek, a szlk veszekedsei vagy a vls okozta bizonytalansgrzet
- a nevels kvetkezetlensge, amely zavart s szorongst idz el
- maximalizmus (soha semmi sem elg j)
- engedkenysg vagy elhanyagols
- gyakori kritizls
- bntudat vagy megszgyents
- egy tlzottan szorong szl vagy felntt a krnyezetben
- olyan felnttek, akik felnttknt bnnak a gyermekkel. (A gyermekek nem rendelkeznek azzal az rzelmi vagy intellektulis eszkz-trral, amely egy felntt problmjnak helyes megtlshez szksges, hajlamosak magukra vllalni a felelssget, s nmagukat hibztatni tehetetlensgkrt.) A felnttek knnyen elfelejtik, hogy a gyermekek nem kicsinytett msaik. Klnbznek fizikai felptskben, ms a gondolkozsuk is. Minsgbeli klnbsg van egy felntt s egy gyermek vilgnzete kztt – ez pedig klnsen fontoss vlik, amikor a gyermeki szorongs forrsait kutatjuk.
A felmrsek szerint sszefggs van akztt, milyen fejldsi szinten tart a gyermek, s mi miatt szorong. Pldul az egyik felmrs sorn az vods korosztly 74%-a flt a szellemektl s szrnyektl, mg a msodik osztlyosoknak mr csak 53%-a. Kisgyermekkorban a kpzeletbeli veszlyektl val flelem nagyon gyakori. A legtbb szorongs a 2–6 vesekre jellemz. A hrom veseknl megjelenik a fizikai srlstl, a szlk szeretetnek elvesztstl, a mssgtl s a kudarctl val flelem.
Hogyan segthetnk szorong gyermeknknek?
- Emlkezznk r, hogy a szorongs nem felttlenl kros! Vannak termszetktl fogva „szorongbb” tpus gyermekek. Ami az egyik gyermeknl normlis, a msiknl taln mr nem. Akkor kezdjnk csak nyugtalankodni, amikor olyan vltozsokat szlelnk gyermeknk letvitelben, amelyek gtoljk mindennapos tevkenysgeiben.
- Tegyk fel magunknak a krdst, hogy amit ltunk, vajon a fejlds velejrja-e! Beszljnk hasonl kor gyermekek szleivel, s tudakozzuk meg, hogy tapasztaltak-e hasonl vltozsokat! k milyen megoldst talltak?
- Imdkozzunk gyermeknkkel, s krjk meg megbzhat bartainkat, hogy k is imdkozzanak rte. Fggetlenl gyermeknk kortl s szorongsnak mrtktl, mindig az imdsg az, amely vgs soron vltozst hoz.
- Osszuk meg Isten greteit gyermeknkkel! Beszlgessnk vele a kvetkez igeversekrl: Pldabeszdek 12,25; 14,30; 15,15; 17,22; Filippi 4,4–5. Osszunk meg vele odaill pldkat, melyek arrl tanskodnak, hogyan segtett neknk Isten egy-egy grete lekzdeni kros szorongsunkat.
- Fogadjuk el, s btortsuk gyermeknket! Fontos kifejeznnk, hogy elfogadjuk aggodalmait, azltal hogy nem kritizljuk vagy hibztatjuk azrt, hogy butn viselkedik vagy zaklatott. Ilyenkor btortsuk ehhez hasonlan: „Nagyon fontos vagy szmomra!”; „Sajt magadrt szeretlek, nem pedig azrt, amit teszel.”; „Msok is szoktak zaklatottak lenni, de aztn tllesznek rajta.”
- Tltsnk sok idt gyermeknkkel, s ajndkozzuk meg t figyelmnkkel! Ilyenkor ne csak flig figyeljnk r, s ne reztessk vele, hogy lenne fontosabb dolgunk is, minthogy vele legynk. Mondjuk el neki, hogy nincsen fontosabb s lvezetesebb szmunkra most annl, minthogy vele legynk. Ez a szavaknl is nagyobb meg- erstst nyjt a gyermeknek. Sose becsljk al azt az ert, amelyet gyermeknk a velnk tlttt idbl mert.
- Segtsnk neki megtanulni, hogyan lazuljon el! A gyermek ellazulva nem fog tudni aggdni. Megtanthatjuk neki, hogy shajtson mlyeket, engedje el izmait, s lazuljon el teljesen. A jtk s a nevets mindannyiunk szmra risi gygyszer.
- Vizsgljuk meg, mi az, ami jl mkdik! Tegyk fel magunknak a krdst: Mikor nem szorong a gyermekem? Mikor jelent kisebb problmt szmra az aggds? Ltszlag mikor kpes jobban megkzdeni a nyugtalansgaival? Egyszeren csak tegyk azt, ami mr eddig bevlt!
- Biztassuk a gyermeket, hogy fejezze ki az rzelmeit jtk s beszd sorn!
- Akkor beszljnk gyermeknkkel a problmrl, amikor ppen ellazult. Amikor fiamat, Mtt tlzott szorongs gytrte az iskola miatt, peczs kzben beszlgettem vele errl. Mivel jl rezte magt, s kellkppen ellazult, sokkal eredmnyesebb prbeszdet folytathattunk, mintha szorongs kzben kerlt volna sor a beszlgetsre.
- Tantsuk meg neki, hogy egyesvel nzzen szembe a szorongsaival!
- Ha semmi sem vezet eredmny-re, forduljunk szakemberhez!
Mi trtnt vgl Andrssal? Elszr is, Jlia s frje, Hermin vgighallgattk, mi nyugtalantotta Andrst. Utna idt szaktottak r, hogy imdkozzanak vele. Elkrtk Istentl azokat az greteket, melyeket Igjben olvastak, s idt nem kmlve megrttettk Andrssal az igeversek jelentst.
Ezek utn btortottk, hogy fejezze ki rzelmeit jtk vagy beszlgets kzben. A legeredmnyesebbnek az tnt, amikor Andrs s anyukja olyan flelmetes helyzeteket bboztak el, melyek esetleg bekvetkezhettek, s azt is, mi lenne a helyes viselkeds ilyen- kor. Pr jtkos alkalom utn Andrs szorongsnak intenzitsa cskkeni ltszott.
A harmadik eredmnyre vezet md- szer szintn egy jtk volt, melynek sorn kellemes trtneteket mesltek neki, ha izgatottsg vett rajta ert. Jlia s Hermin tbb idt szntak a kzs jtkra fiukkal, hogy elkerljk a szorongs felersdst. Az rzelmek szabad kifejezsnek s a szorongs azonnali flbeszaktsnak tvzse eredmnnyel jrt.
Amikor Isten a sajt kpmsra alkotott minket, rtelemmel, akarattal s rzelmekkel ldott meg. Az rzelmeket Isten tervezte, Isten alkotta s Isten adta. Br a bn hatsra ezek az ajndkok mind eltorzultak, Isten segteni szeretne neknk, hogy megtanuljuk, hogyan nzhetnk szembe rzseinkkel, s fejezhetjk ki ket gy, hogy gazdagodjon tle az letnk, ersdjenek a kapcsolataink, s dicssget, tisztessget szerezznk Neki. Mindebbe a szorongs is beletartozik. A legjobb idszak ennek megtanulsra a gyermekkor, a legjobb tant pedig nem ms, mint az desapa s az desanya.
|