Gyermekllektan
2004.11.23. 21:59
Milyen tulajdonsgok jellemzik az egyes korosztlyokhoz tartoz gyermekeket s milyen tantsi mdszerek ajnlhatk az ket tantknak?
2–3 vesek
Fizikai tulajdonsgok
A msodik s harmadik letv kztt a gyermek lland mozgsban van. Gyakran elesik. A nagyobb izmok ekkor vannak fejldsben, a kisebb kz/ujj izmok azonban mg nem fejlettek. A kt vesek stlnak, felmsznak mindenre, firklnak a paprra, tornyot ptenek az ptelemekbl, lapozgatjk a knyveket, maguktl eszegetik a kekszet vagy ms csemegt. A hromvesek az ptelemekbl mr ptmnyeket hoznak ltre, rajzaik – lltsuk szerint – mr valamilyen trgyat vagy embert brzolnak, elkezdenek szmolni, s lehet, hogy az elre vastagon meghzott egyenes vonalak mentn ollval vgni is kezdenek.
Tantsi tippek:
Adjunk sok lehetsget a mozgsra! Hasznljunk egyszer mutogats verseket a laztsra, lpkedsre, ugrlsra, tapsolsra! Hasznljunk egyszer kiraks jtkokat, nagyobb ptelemeket, nagyobb zsrkrtkat s paprokat! Biztostsunk szmukra nhny csendben elvgzend feladatot is!
rtelmi/rzelmi tulajdonsgok
A ktvesek csak rvid ideig tudnak figyelni. Sok klnll szt s nhny mondatot is tudnak mr mondani. A gyermek kezdi felismerni nevt rott formban. A kt- s hrom ves gyermekek felfedezk; rzkszerveik segtsgvel tanulnak. Kpesek a mondkk, nekek s mutogats versek megtanulsra.
Tantsi tippek:
rdekes anyag, illat, z, stb. anyagokat hozzunk a gyerekeknek felfedezs cljbl! Egyszer, szsze- rint rthet, a szimbolikt kerl trtneteket hasznljunk! Legynk rvidek, gyakran hasznljunk kpeket s flannel figurkat! A feladat ismertetsekor egyszerre csak egy utastst adjunk, mely legyen rvid! Vrjunk trelmesen, mg a gyerekek reagltak az els utastsra, mieltt a kvetkezt elmondannk!
Trsas tulajdonsgok
A ktves gyermek kevss veszi figyelembe msok jogait. A hrom vesek mr interakciba kerlnek egymssal a jtk sorn, habr ez mg mindig az „N, ENYM, ENGEM” vilgban trtnik. A jszvsg s az egyms elre engedse mg nehz dolog. Konfliktushelyzetben a gyerekek jobban reaglnak a kzbeszlsra, mint a logikus rvelsre.
Tantsi tippek:
A tanrnak kedvesnek s trelmesnek kell lennie. Ajnljunk fel tbb lehetsget is a trsaikkal val egytt jtszsra! Minden egyes gyermeket klnleges szemlyknt kezeljnk, s gyakran szltsuk ket a nevkn! Segtsnk a gyermekeknek sikerlmnyhez jutni azltal, hogy kpessgeikhez mrt feladatokat adunk nekik!
Szellemi (spiritulis) tulajdonsgok
A kt s hrom ves gyermek megrti mr azt, hogy mindent Isten teremtett, s hogy Istennek gondja van r; hogy Jzus Isten drga Fia, aki kedves, szeretetteljes dolgokat tett, amikor a fldn lt; hogy a Biblia
Tantsi tippek:
Az, hogy a gyermek mit tanul meg Istenrl, nem csak azon mlik, hogy mit mondanak neki Istenrl, hanem azon is, hogy mit mutatnak meg neki Rla. Szeretetteljes tetteink segtenek a gyermeknek megrteni Isten szeretett. Segtsnk a gyermekeknek megtapasztalni azt, hogy Isten jelen van vilgunkban azltal, hogy olyan feladatok szles vlasztkt biztostjuk a szmukra, melyekben a lts, tapints, szagls, zlels s a halls nagy szerepet jtszanak! Beszlgessnk, s nekeljnk is Istenrl!
Fizikai tulajdonsgok
Ebben a korban a gyermekek gyors fizikai fejldsen mennek keresztl. Koordincijuk sokat fejldtt mr. Ebben a korban a gyermekek mg mindig egyfolytban mozgsban vannak. Gyakran a lnyok gyorsabban fejldnek, mint a fik. A ngy- s tvesek mr tudnak grbe vonal mentn is vgni, s felismerheten rajzolnak le emberi figurkat s trgyakat.
Tantsi tippek:
A legjobbak a szabadkezet ad, kreatv kzgyessgi feladatok. Ne vrjunk el a gyerekektl tkletessget! Az ilyen kor gyerekeknek mg mindig arra van szksgk, hogy az elismerst az alkotsukba fektetett erfesztskrt kapjk, s ne pedig a vgtermket rtkeljk. A nagy alak paprok s zsrkrtk, valamint vastagon elrajzolt vgsvonalak mg mindig szksgesek. A kifinomultabb jtkok mr helynvalk: 10-20 darabos kiraksok, klnbz ptjtkok (klnbz formj s mret), leth otthoni kellkek (lny s fi ruhk, konyhai felszerelsek, lelmiszer csomagok), stb.
rtelmi/ rzelmi tulajdonsgok
A ngy- s tves gyerekek kvncsiak, s sokat krdeznek. Hosszabb ideig is kpesek mr figyelni, de ennek idtartama mg mindig igen rvid. Szavainkat a gyermekek mg mindig sz szerint veszik. A ngy-, tvesek kpesek rvidebb aranymondsok megtanulsra, kpesek a kzelmlt helyes felidzsre s a legtbb sz helyes kiejtsre.
Tantsi tippek:
Hasznljunk nagy kpeket segdeszkzl ahhoz, hogy az alapfogalmak jelentst elmlytsk a gyerekekben! Relis elvrsokat tmasszunk csak, s az ltalunk kvnatos viselkedst emeljk ki („Robi, kint, ahol sok hely van, j dolog a rohangls. Idebent csak stlni szabad, hogy ne srljn meg senki.” „Klri, csak a sajt paprodra lehet rajzolni. Van mg esetleg hely a te paprodon is, amit lilra szeretnl sznezni?”) Hozzunk sok olyan dolgok, amit a gyerekek megrtinthetnek, megnzhetnek, megszagolhatnak s megkstolhatnak! Segtsnk a gyerekeknek, hogy sajt maguk fedezhessk fel a
Trsas tulajdonsgok
A ngy-, tves gyermekek mr kpesek a tbbiekkel egytt csoportos feladatokban rszt venni. A gyermek aktvan keresi a felntt elismerst, vlaszol a bartsgos viselkedsre, s vgyik a szeretetre klnsen tanra rszrl. Nhny gyerek negatv mdon vonja magra a tbbiek figyelmt.
Tantsi tippek:
Teremtsnk lehetsget a csoportos neklsre, imdsgra s beszlgetsre! Adjunk minden gyermeknek lehetsget az eltrbe kerlsre azltal, hogy felajnljuk pl.
Az uzsonna kiosztsnak vagy egy kp feltartsnak lehetsgt, stb. Figyeljnk minden gyermekre kln-kln, hogy elkerljk a rossz viselkedst! Gyakran teremtsnk szemkontaktust a gyermekkel, hallgassuk meg t figyelmesen, mosolyogjunk r, s fejezzk ki, hogy klnleges a szmunkra!
Szellemi (spiritulis) tulajdonsgok
A ngy-, tves gyermek kpes Istenrl alapvet ismereteket elsajttani, pl. hogy teremtette a vilgot; hogy gondoskodik minden emberrl; hogy megbocst neki, ha rosszat tesz. Ebben a korban a gyermek azt is megrti, hogy Jzus azrt halt meg, hogy elvegye a rossz tetteinkrt jr bntetst, hogy feltmadt a hallbl, s l. A ngy-, tves gyermekek megtanthatak arra, hogy a Biblia az Istennek val engedelmessgre tant minket, s hogy imdsg ltal beszlhet Istennel.
Tantsi tippek:
Mivel a gyermek mg mindig sz szerint vesz mindent, ezrt kerljk a szimbolikus kpek hasznlatt, mint pl. „jjszletni”, „megnyitni a szvnket”, „emberek halszai” vagy „hvd be Jzust a szvedbe”! Amikor nyelvnkn lenne egy ilyen szimbolikus kifejezs, akkor gondolkodjunk el azon, hogyan tudnnk a lehet legegyszerbb, szszerint vehet mdon azt elmagyarzni! Majd ezt az egyszer magyarzatot mondjuk el a gyerekeknek a szimbolikus kifejezs helyett, amely csak sszezavarn t!
6-7 vesek
Fizikai tulajdonsgok
A gyerekeknek minden rn szksgk van a mozgsra. A kis izmok koordincija mg fejldsben van. A kislnyok ebben az letkorban fejlettebbek, mint a fik.
Tippek a tantshoz:
Vgsi s egyszer rsi feladatokat adjunk a gyerekeknek! Adjunk alternatv feladatot azoknak a gyerekeknek, akik nem tudnak mg jl rni (pl. rajzolst)! Legyen lehetsg a mozgsra, hogy a gyerekek megvltoztathassk helyket az ra alatt; tbb tpus feladatot biztostsunk!
rzelmi tulajdonsgok
A gyerekek j s gyakran elg intenzv rzelmeket lnek t, ahogy egyre fggetlenebb vlnak. Nha nehz szmukra, hogy uralkodjanak magatartsukon. Mg mindig ers a vgy bennk a felnttek elismerse utn, s egyre nvekv vgy trsaik elismerse utn.
Tippek a tantshoz:
Keressk a lehetsget arra, hogy minden gyermekkel megrtessk s reztessk a szeretetnket. Fejezzk ki minden gyermeknek az irnta valamint tetteik s teljestmnyeik irnti szinte rdekldsnket. Tanuljuk meg a gyerekek nevt, s gyakran hasznljuk nevket dicsretekben.
Trsas tulajdonsgok
A gyerekek szeretnk elnyerni tanraik tetszst. Minden gyermek azrt kzd, hogy elfogadhat legyen a trsai szmra. Az aranyszably ebben a korban nehz. Nagyon fontos, hogy elsk legyenek s hogy nyerjenek. Egyms elre engedse nehz. Ennek kpessge a msodik osztly vgn kezd el kifejldni. A gyermek trsas fejldse fokozatosan toldik el az „n"-tl a „te" s a „mi" fel.
Tippek a tantshoz:
Adjunk lehetsget a gyerekeknek, hogy felvltva vehessenek rszt valamiben. Segtsnk nekik msok vlemnyt s kvnsgait elfogadni, hogy az egsz csoport rdekt is figyelembe vegyk a maguk mellett. Hvjuk fel a figyelmet arra, amikor a csoport sikeresen egyttmkdtt!
rtelmi tulajdonsgok
Nagy rdekldssel vetik bele magukat a tanulsba, gy az ilyen kor gyermekek sok krdst tesznek fel. Szeretik megismtelni a trtneteket s feladatokat. Az id rzkelse mg korltozott. Mg mindig az itt s most fogalmban gondolkoznak, mintsem mltban s jvben. A figyelem s beszd kszsge gyorsan fejldik; a lnyok fejlettebbek a fiknl. A gyermekek gy gondoljk, hogy a tbbiek mindent gy ltnak, ahogy k. Inkbb a rszeket ltjk, mintsem azt, hogy a rszekbl hogyan ll ssze az egsz, mindent sz szerint rtenek.
Tippek a tantshoz:
Amikor feladatokkal kszlnk, vegyk figyelembe a gyerekek kszsgeinek s kpessgeinek fejlettsgi szintjt. Pldul, vannak olyanok, akiknek jl mennek az olvassi s rsi feladatok, msok pedig gyesebbek a zene s rajz tern. Hasznljunk kpeket, hogy megrtsk, milyenek a bibliai idk s emberek. Kerljk a szimblumokat!
Szellemi (spiritulis) tulajdonsgok
A gyerekek kpesek rzkelni Isten nagysgt, csodlatos s szeret voltt, amikor vizulis s konkrt pldkat ltnak maguk eltt. Isten szellemi termszete nehezen rthet szmukra, de ltalban el tudjk fogadni, hogy Isten jelen van az let minden terletn, amikor a szlk s tanrok tetteikkel s hozzllsukkal ezt kommunikljk feljk. A gyerekek Jzusra tudnak bartjukknt gondolni, de konkrt pldkra van szksgk arrl, Jzus hogyan fejezi ki szeretett s trdst valaki fel. Ennek megrtse vezet el sok gyermeket arra, hogy Jzust szemlyes megvltjnak fogadja el. Megrtik azt, hogy Istennel brhol, brmikor beszlgethetnek sajt szavaikkal. Szksgk van arra, hogy rendszeresen legyen lehetsgk imdkozni. Azt is meg tudjk rteni, hogy az szvetsg arrl szl, mi trtnt Jzus szletse eltt, az jszvetsg pedig Jzus szletsrl, fldn vgzett munkjrl, mennybe val visszatrsrl s az utna trtntekrl szl.
Tippek a tantshoz:
Az evanglium akkor kel letre a gyermekek szmra, ha rzik a felnttek szeretett. Azok a tanrok, akik hitkrl kvetkezetes, szeret mdon tesznek bizonysgot olyan pldk, melyeken keresztl Isten szeret termszete nyilvnvalv vlik a gyermekek szmra.
8-9 vesek
Fizikai tulajdonsgok
Ebben az letkorban mr fejlett a nagyobb s kisebb izmok koordincija. A lnyok mg mindig rettebbek, mint a fik. Kpesek hosszabb ideig szorgalmasan dolgozni, de trelmetlenn vlhatnak az akadlyok vagy sajt tkletlensgeik miatt.
Tippek tantshoz:
Adjunk vilgos, konkrt utastsokat, s amennyire csak lehet nllsgot biztost feladatokkal kszljnk! A rendrakssal bzzuk meg a gyerekeket!
rzelmi tulajdonsgok
Ebben a korban a gyermek a haragjt cukkols, csfols, kritika s fejlett verblis kpessgek hasznlata ltal vezeti le. Nyolc ves korra a gyermekben kifejldtt az igazsgos jtk fogalma, a helyes s rossz rtkrendje. Kilenc ves korban identitsukat a csaldon kvl is keresik.
Tippek a tantshoz:
Nagyszer lehetsg lehet ennl a korosztlynl az, ha a tanr sajt letvel mutathatja be, mit jelent keresztnynek lenni, mert a gyerekek svrogva keresik a kvetend pldkat. Biztostsunk olyan tapasztalati lehetsgeket, melyek btortjk a gyermek kreativitst s nkpt! Szavaink s tetteink ltal tudassuk minden gyermekkel, hogy szeretjk, s nem engedjk, hogy a tbbiek bntsk t, vagy hogy bntson msokat! Tegyk osztlyunkat biztonsgos helly!
Trsas tulajdonsgok
A gyermekek egyre jobban vgynak a sttusz szerepre korcsoportjukon bell. A legtbb gyermek idegenek kztt szgyenls marad, s legszvesebben csak nhny kzeli bartjval van. A legtbb gyermek mg mindig nem rendelkezik a bartsg kialaktshoz s megtartshoz szksges trsas kszsgekkel.
Tippek a tantshoz:
Ennl a korosztlynl hasznlhatunk a pros s kiscsoportos feladatokat, ahol a gyerekek egytt dolgozhatnak. Adjunk lehetsget minden gyermeknek, hogy egyre nagyobb felelssggel rendelkezzen!
rtelmi tulajdonsgok
A gyermekek kezdik felfedezni, hogy lteznek vals vlemnyek az vkn kvl is. Kezdenek kpess vlni arra, hogy mrlegeljk az alternatvkat, s mr kevsb hajlamosak ragaszkodni ahhoz, hogy csak egy nzet ltezhet. Elkezdenek az „egsz"-ben gondolkozni. Egyre inkbb fogalmakban gondolkoznak, s kreativitsuk is egyre fejldik. Ebben a korban azonban sok gyermek flnkk vlik kreatv kpessgei tern, mivel rtelmi fejldse meghaladja nhny ms terleten lv kpessgnek a fejldst.
Tippek a tantshoz:
Btortsuk a gyermekeket arra, hogy nzzenek utna nllan egy-kt informcinak, s keressk meg sajt vlaszukat egy-egy problmra! Adjunk kzgyessgi, zenei s sznjtsz feladatokat a bibliai tnyek s fogalmak megrtse rdekben! Btortsuk ket, hogy olvassk sajt Biblijukat, azltal hogy mi kerestetjk ki s olvastatjuk el velk igerszeket! A bibliai jtkok is alkalmasak ebben a korban, s az igevers tanulsra is megfelel ez az idszak. Segtsnk a gyerekeknek megrteni a megtanuland igeversek jelentst s rtelmt!
Szellemi (spiritulis) tulajdonsgok
A gyerekek nyitottak arra, hogy megrezzk, szksgk van Isten folyamatos segtsgre s vezetsre. Kpesek rjnni, hogy szksgk van a Megvltra. Lehet, hogy vgynak arra, hogy Isten csaldjhoz tartozzanak. Azoknak a gyerekeknek, akiken ltszik, hogy tudatban vannak bnssgknek s gondolkoznak azon, hogy elfogadjk Jzust megvltjuknak, erltets nlkli, gondos tmutatsra van szksgk.
Tippek a tantshoz:
Adjunk lehetsget a gyerekeknek, hogy az imdsgon keresztl Istennel kommunikljanak! Segtsnk nekik megrteni Isten megbocst termszett! Beszlgessnk el szemlyesen azzal a gyermekkel, akinl gy ltjuk, hogy a Szentllek Jzus fel vezeti! Egyszer krdseken keresztl prbljuk megtudni, mennyit rtett meg a gyermek!
|